Numera är det vanligt med apparater med inbyggda batterier. Jag har exempelvis en hårklippare och en skäggtrimmer med batterier i.
Med tiden blir batterierna dåliga. Det är då bra om det finns en sladd till apparaten. Du bör då kunna koppla in sladden och använda apparaten med sladdrift istället för batteri. Jag har gjort det tidigare med flera hårklippare.
Nu visar det sig att min skäggtrimmer (från Philips) saknar sladdrift. Sladden går enbart till att ladda batteriet. När det inte längre fungerar går apparaten inte att använda mer och jag blir tvungen att köpa en ny. Jag har varit nöjd med den här prylen men den här nackdelen framstår som så total att jag helt klart bör välja ett annat märke.
Jag förstår frustrationen. Jag har en luftmadrasspump som bara går att köra på batteri och den tar lång tid att ladda. Den måste alltid laddas före användning eftersom den bara används nån gång per år, och det är alltid för sent att börja ladda när det är dags att pumpa madrassen och gå och lägga sig.
Men saker som har gamla och dåliga batterier går ofta att reparera. I princip alla apparater har standardbatterier som man kan komma åt med en skruvmejsel. I värsta fall behöver man en lödpenna. Så har jag lagat två hårtrimmrar, tre surfplattor, ett par mobiltelefoner och en ficklampa.
Alla dessa gick visserligen att använda med sladd i, men det var rätt opraktiskt.
Inte riktigt så att batterier alltid lessnar på några få år numera har jag upplevt. Relativt många typer av batteridrivna prylar är verkar gjorda för att hålla hyfsat länge numera. Man kan gissa lite konspiratoriskt att dom i dessa fall inte brydde sig om att designa in begränsat liv på batteriet alternativt köpte billiga (men bra) laddkretsar som är snällare mot batterierna.
Man har dock tydligen påvisat att vissa Biltema elcyklar hade elektroniskt räkneverk som stängde av batteriet efter X cykler som man kunde göra reset på om man visste hur. (inte enkelt)
Kanske Litiumjon batterier har blivit bättre alternativt har mer sofistikerade laddare.
Jag har 12 år gamla canon kompaktkamera som jag fortfarande använder ibland där laddbara litium batteriet upplevs helt ok.
Har en bosch batteridriven borrmaskin still going strong på 2 st original litium batterierna efter >10 år. Inte jättemånga laddcykler. Gissar på 300 kanske.
Brukar byta mobil efter ca 3 år pga slut på uppdateringar. Numera tycker jag att batterierna brukar enligt lämplig batteriapp hålla ca >85% mot original när man byter och då är man inte snäll mot det utan har laddat typ 40% till 100% ca 1000 ggr.
En grej som kan vara värt att tänka på är att litiumbatterier som lämnas helt urladdade en längre tid tar rätt mycket skada. Så det beror både på om prylen används (vilket är bra för batteriet) och kretsarna (hur stor urladdning som sker när prylen är avstängd, samt om kretsarna tillåter total urladdning i drift eller om de stänger av lite tidigare).
Detta är ju ganska nära optimalt användande. Sen har just mobilbatterier idag antagligen förbättrats lite grann både i kemin och i laddkretsarna eftersom vikt kontra batteritid värderas högt av konsumenterna. Det är nog inte lika noga i en kinesium-powerbank där de slänger in begagnade 18650-celler…
Detta kan vara en mjukvarubugg. Men Biltema har ju konsekvent vägrat kommentera och felet dyker tydligen fortfarande upp på vissa modeller.
I artikeln jag läste hävdade dom att en senare version av mjuk/hårdvara av Biltemas batteri. som dom fick tag i hade samma begränsning men att man i denna inte lyckades med reset tyvärr. Därmed inte sagt att det inte går. Inte ovanligt att om någon lyckas kringgå en sån funktion så täpper man igen möjligheten.
Jag avskyr detta ofog (Hej all eltandborstar därute!). Visst är sladdlöst bra ibland, men väldigt, väldigt, väldigt ofta… för att inte säga nästan alltid, är det helt orimligt med sladdlöst.
Sladdlöst är ju bekvämt och dessutom håller produkten oftast ute vatten lite bättre. Men man kan faktiskt byta batteri på eltandborste men det är lite meck. Sitter i princip bara ett AA i den. Tillverkarna kunde ju satt ett skruvlock och en gummitätning. Men det blir antagligen både dyrare att tillverka och då köper folk inga nya tandborstar.
Det här kommer att lösa sig relativt snart. Det kommer tvingande EU-lagstiftning som gör att kunder måste själva utan specialverktyg kunna byta inbyggda batterier. Finns vissa undantag för produkter som måste vara vattentäta (och inte bara villhöver skäl).
Skillnad på eltanborste och eltandborste, är inne på min andra Philips Sonicare på knappt 16 år. Nuvarande är ca 4 år och har suveränt batteri, står på laddaren till vardags men på resa klarar den två personers användning i 8-10 dagar.
Min gamla Sonicare byttes ut pga fall i golvet, batteriet på den klarade utan problem två personers användning i minst 6-7 dagar.
Inte alla. Efter att ha haft ett antal som batteriet gav upp på så bytte jag till GUM som har ett löst AAA-batteri. Den var så billig att jag var tveksam men min tandhygienist säger att allt ser rent och fint ut så den verkar fungera.
Särskilt om det är en robot…
Jag har för övrigt slipmaskin, skaftdammsugare, grästrimmer och häcksax med samma batterisystem. Inte jättesugen på att börja klippa min 40m långa och 2,5 m höga häck med en sladdj-vel.
Ja, det där kom jag också fram till för en sisådär 15 år sen och då jag köpte jag en kvalitetstrimmer som bara går med sladd. Den har utan några problem hållit sen dess. Före det förbrukade jag väl en trimmer vart tredje eller nåt.