Teknikprylar som gör livet enklare

Jag funderar över det här med minimalism. En väg dit tänker jag kan vara att ha “färre men bättre” prylar. Jag menar då inte nödvändigtvis att ha de dyraste modellerna utan mer “rätt prylar”, alltså noga utvalda prylar som verkligen kommer till användning mycket. Jag tänker att basprylar som mikro, vattenkokare, brödrost eller liknande faller utanför frågan här. Det handlar mer om prylar som de flesta eller iallafall väldigt många inte har men där just du har upptäckt fördelen och gjort prylen till en del av din livsstil. Möjligen kan väl någon baspryl passa in om du har någon specialmodell med särskilda funktioner och du verkligen använder just dessa funktioner riktigt mycket.

Några saker jag skulle framhålla själv är:

1. Multikokare (Redmond)
  2. Elektrisk grill (Weber)
  3. Airpods (Gen 2)
  4. Mattermos (Coline)

Några andra grejer jag tycker är bra är min stationära dator och min stereoanläggning men de känns mer “nischade”. Det är inget jag utan vidare skulle rekommendera till alla.

1 gillning

Min robot dammsugare. Ökar min livskvalité enormt med att varje dag komma hem till ett ny städat och rent golv. Älskar känslan! Att man sparar enormt mycket tid som man kan lägga på annat är också i sig en stor fördel.

4 gillningar

Instämmer med robotdammsugare. Skaffar jag någon gång eget hus med trädgård så kommer första projekten bli att skaffa och installera robotgräsklippare. Borde frigöra både tid och energi till roligare saker än att klippa gräset. :slight_smile:

1 gillning
  1. Riktigt bra “noice cancelling örontäckande hörlurar”. Finns många fabrikat, Dom bästa kostar 2000+ SONY , JBL mm Fantastiskt trevligt på flyget eller hotelrummet om man vill se en film eller nyheterna när partnern sover.
  2. Chromecast från Google för TV . På nästan alla hotelltv och hyrlägenheter mm kan man pilla dit sin chromecast på baksidan även om dom inte gjort det enkelt alla gånger Och köra sina egna strömningskanaler var man än är i världen. Vissa begränsar åtkomst när man är utomlands dock. SVT delvis mm.
  3. VPN via egen router hemma ( gratis ) och oftast standard numera man “bara” behöver konfigurera . Gör att all trafik går krypterad hem dvs man behöver inte oroa sig för opålitliga hotel WIFI eller opålitliga mobilnät etc när man gör bankaffärer eller vill se på Ex allt SVT som om man vore hemma på sin padda utomlands.

Hur använder du din mattermos? Är det som lunchlåda?

Jag använder mattermosen till utflykter. Jag bor på en plats där utflykter är en central del av “utbudet”. Igår var jag ute och vandrade i bergen. Att använda den som lunchlåda vore hypotetiskt möjligt men då skulle det bygga på att jag jobbade “ute i spenaten” någonstans. Det är stor skillnad i hur bra de håller värmen.

Do it. Jag blev med hus för 2 år sedan och flyttade med min robotdammsugare, så den var jag redan bekant med.

Sedan levde jag i tron om att jag gillade att klippa gräset med en handjagare. Man kunde ju göra så fina, raka linjer. Försökte intala mig att det var både träning och terapi att klippa gräset manuellt.

Efter ett par veckor var det inte lika roligt längre, så då skaffade vi en robotgräsklippare - och wow! Vilken uppgradering. Summa summarum: skaffa en direkt och njut av att slippa klippa själv :slight_smile:

+1 på mattermos! Perfekt att ha t.ex soppa eller varmkorv i. Fungerar även med såsiga pastarätter.

Används väldigt ofta vid fisketurer eller utflykter i skogen när man inte orkar/vill släpa med sig och köra igång stormköket.

En fantastisk pryl faktiskt i all sin enkelhet! :slight_smile:

2 gillningar

Varmvatten i termos sen stoppa ner Bullens korv. Efter korvarna blivit varma så gör man pulverstampa med vattnet.

Enkel och god måltid när man är ute på äventyr.
(Går även att göra på hotellrummet)

1 gillning

Mattermos och plåttermos. Det tog ett tag innan jag förstod vad ni pratade om. :joy: Men +1 på den.

2 gillningar

Halvt teknisk pryl, halvt inte: Ett MagSafe/magnetiskt telefonfodral från SP Connect som har ett fäste så att det lätt går att sätta på/ta av telefonen från cykeln, men det smidigaste är att använda det med telefonhållarbandet (namn?) på armen när man tränar/går - man bara vrider av/på telefonen om man behöver den, inget fipplande med en svettig tight ficka. Sedan har jag en magnetisk hållare+laddare för den monterad i bilens ventilationsgaller och en likadan monterad vid handfatet. Jag använder alla i princip dagligen. Det är skönt att ha en designated plats att placera mobilen på så att man slipper leta efter den i badrumsskåpet eller i en ficka eller väska eller ett svart hål i bilen och smidigt att den laddas samtidigt. Tycker att skalen är helt okej snygga och förvånansvärt diskreta och ”slimma”.

Bluetooth-hörlurar är ju också riktigt njut.

Förutom träning så har man också en anledning att vara själv utan frugan och barnen när man klipper. :rofl:

Robotdammsugare hade jag dock kunnat tänka mig men gillar inte att alla är kinesiska och har krav på att vara uppkopplade för att fungera någorlunda.

Men annars:

1.Skortenständare till grillen. Underlättar enormt och ger bra och fin glöd varje gång.

2.Inbyggd fläkt i braskamin ger mycket jämnare värme.

3.Home assistent och hemautomatisering för t ex lampor.

4.Läsplatta så man kan låna gratis böcker. Även lättare att med sig än böcker.

5.Delat tangentbord, mycket snällare mot kroppen.

6.Luftvärmepump i uterummet ger snabbt värme så man kan förlänga säsongen rejält och även sitta där på vintern.

1. Robotdammsugare, gärna med självtömning. Varje kväll städar roboten hallen och köket automatiskt. Detta har gjort att man varje kväll bör man ställa undan skorna och röja i hallen. Med barn blir hallen snabbt riktigt stökig men denna vana har hjälpt. Huset känns mer nystädat på morgonen. Självtömning är trevligt då man man inte behöver pilla på smuts lika mycket. Men detta låter en del så det görs inte automatiskt.

2. Robotgräsklipparen

3. Verktyg/redskap från en leverantör med delade batteri. Det blir en liten inlåsningseffekt men smidigt att alltid ha laddade batterier och man klarar sig med en laddare.

4. USB-C. Fler och fler prylar kommer med USB-C laddning förutom datorer, mobiler och tablets t.ex. ficklampor, elektriska tändare, hörlurar, skäggtrimmers, babymonitor, leksaker etc. Smidigt att ha en laddare till allt (Dock kan vissa snabbladdare inte ladda alla 5V produkter).

5. Reseadapter med USB-C 65 W PD. När alla devices kan laddas med USB-C är det väldigt smidigt att ha en global reseadapter som funkar överallt och enda laddaren du behöver ta med på resan.

6. Efter att ha rest med både stora Noice Cancelling hörlurar typ Sony/Bose och mindre in ear med ANC så slutade det oftast med att de mindre användes på resan/flyget eftersom de alltid låg nära till hands i fickan.

EU borde lagstifta även om dessa. Alla verktygsbatterier borde ha samma interface!

Ja, alla batterier borde ha samma interface.
Nej, politiker ska hålla sig långt borta från att lagstifta om teknikstandarder.

#defactostandard