Ett sätt att leva ett rikare liv är ju att förenkla sin vardag. Och ett sätt att göra det är att alltid ha med sig det man behöver i ett behändigt format. Ett litet EDC kit (EveryDay Carry) som löser ens problem.
Tänkte vi kan tipsa varandra om vad vi hittat som underlättar i vardagen. Vad har ni i fickorna som ni inte lämnar huset utan?
Har jag ALLTID med mig. Passar perfekt i jeans-mini-fickan (tidigare för fickur, kallas även kondomfickan).
Har till å med flugit med den ovetande några gånger. Inget jag rekommenderar dock.
Sandisc USB-minne med typ A i ena ändan och C i andra så jag kan ansluta det till telefonen.
True Utility kulspetspenna. För att jag vill ha en riktig penna som inte tar plats, inte lossnar, inte ritar i fickan. och som jag inte glömmer plocka med mig.
Victorinox Rambler. Används jämt, kartongöppnare, skruvmejsel, tandpetare, manikyr, mm.
KeyUnity snabbfäste. För att Ramblern ska gå att skruva med.
Tile 360. För att kunna söka nycklar eller telefon.
Nite Ize S-biner micro. Låsbar för att lätt lägga till och ta bort saker på knippan.
Soundcore liberty 3 pro. Brusreducerande headset.
Fönsterputsarduk 1dm². För att jag har glasögon.
Exentri plånbok. För att den är liten men ändå har fullstort sedelfack.
Jag tror att den har för litet blad för att räknas. 38mm och går inte låsa ute utan viker sig över ens egna fingrar om man försöker stabba någon. Jag har flugit med min mer än 20 gånger utan att någon ens öppnat den.
Men jag har köpt en extra i reserv ifall de någon gång skulle ta den.
Då detta är en så extremt liten kniv. ~3cm så jag kan motivera den till alla tillfällen. Finns de som snackar om någon maxgräns på 6-7cm är tillåtet och inte räknas som kniv. Detta påstående är rakt falskt.
Knivlagen är riktigt fiffig lag och kan tillämpas på det mesta som kan användas som ett tillhygge/vapen.
Använder jag kniven och hugger någon, är det en kniv och jag skulle straffas. Men vem fan är dum nog att försöka använda den som vapen? xD De skulle skratta ihjäl sig innan jag kommer nära nog att utföra dådet själv!
Jag har haft min i fickan i flera år och genom massa säkerhetskontroller. Jag skulle säkert kunna få den beslagtagen av någon nitisk polis vid en kroppsvisitation. Och det är helt ok. Däremot har jag ju svårt att tro att någon skulle få för sig att åtala mig för vapeninnehav och framföra den som bevis. Så jag lär fortsätta ha den på mig.
Jag kör det säkra före det osäkra och har en Leatherman Style PS.
TSA godkänd, så den går (nästan) garanterat genom säkerhetskontroll. De brukar vilja kolla på den rätt ofta dock.
Kontrollen på Arlanda tog min Victorinox Swiss Card. Den låg i min necessär, längst ner i väskan. De såg den på röntgen och jag fick tömma väskan tills de hittade den. Dock 15+ år sedan. Vet inte om de är lika nitiska idag
Vilket är ganska rimligt ändå. Vi lever inte i en svartvit värld. Utan en där samma sak kan va harmlös eller lifsfarlig beroende på vem som har den och i vilket syfte. Ska vi förbjuda allt en kriminell kan tänkas använda som vapen får ingen ha sina egna husnycklar på sig.
Men nu var detta menat som en tråd för förslag på hjälpsamma gadgets.
Jag uppskattar omtanken om att man ska tänka sig för vad man har med vart, det bör man göra. Och sen tycker vi lämnar det för att ägna oss åt fler förslag istället.