EDC, Livsförbättrande gadgets | EveryDay Carry

Nej, det är redan olagligt att hugga någon med kniv. Man behöver egentligen inte krångla till det och åtala folk med fickknivar, hantverkare, jägare osv som har uppenbart legitim anledning att ha en kniv med sig.

1 gillning

Då mobilen blir allt viktigare i samhället för betalningar och biljetter och passage in/ut på olika ställen så är en USB kabel och eventuellt en powerbank som är det som följer med ifall jag har plats. Dvs jacka eller väska.
Sommartid med shorts så är det mobil, betalmedel och eventuella nycklar eller tags som behövs.

Med mobil kan jag köpa allt annat som saknas och behövs akut.

Ska vi in på det personliga så är det ibland vissa mediciner som måste med.

Annars har jag inga andra måsten.

1 gillning

Ja den är bra. Tar ofta med den när jag behöver tång. Dock är den lite stor att ha i fickan tycker jag. Och det är ofta just den lilla kniven hag behöver.

Tråkigt. Jag fick en 5,5mm blocknyckel beslagtagen i Tyskland en gång. De har dock blivit lite mer förlåtande.

Vad tyckte du om Swiss card annars. Var den bra?

Ja mobilen är ju det största multitoolet. Min dog i midsommar så jag blev påmind om hur mycket i livet man använder den till. Hade förut en kortare laddsladd i nyckelknippan också men tyckte det blev för bulky. Det blir som du säger när man har stora jackfickor eller väska.

1 gillning

Det var på min andra resa. Skaffade den i Tyskland, åkte hem och sen till Stockholm och då tog de den.
Jag använde aldrig den och ville inte skaffa en ny då jag inte fick ha den med mig.

Jag vet alltså inte om den var bra eller inte :joy:

Mobilen, kreditkort och körkort är vad jag alltid ha med mig. Men jag skulle gärna vilja komplettera med en RAK WisMesh Pocket för att ha kommunikationsmöjligheter i alla större städer även om mobilnätet går ned.

1 gillning

Känns ju lite stor att bära med sig överrallt bara. Men definitivt nåt att fundera på som prepping.

1 gillning

Nödöppnare/glaskrossare från resqme (finns bla på Amazon) då det var enda beprövade märket jag hittade. resqme® Car Escape Tool, Seatbelt Cutter / Window Breaker - resqme, Inc.

Sen är här lite skrämmande läsning kring laminerade sidorutor (TLDR; du sitter fast i bilen om dörrarna inte går att öppna). https://www.aaa.com/autorepair/articles/vehicle-escape-tools

Den verkar ju himla bra om man sitter fast i en bil som brinner eller sjunker i en sjö. Tänker dock att det är ett lite för ovanligt scenario för att jag ska ha den i fickan jämt.

Däremot liggandes i mittkonsolen på bilen vore nog bra.

Beror ju på förutsättningar. Jag kör t.ex. flera olika firmabilar och lär inte komma ihåg att flytta runt. Vidare är risken att om det ligger löst så lär den ha åkt iväg vid ev krock eller liknande.

Vidare tänker jag att det är bra att ha om man behöver rädda någon annan, behöver ta sig ut genom glasdörrar i byggnad osv.

Samma här. En liten necessär med plåster, värktabletter, näsdukar, lypsyl, ögondroppar, glasögonduk, halstablett, mensskydd.

1 gillning