Prepp för långa flygresor

Jag räknar med att framöver behöva göra längre flygresor (utanför Europa) i större utsträckning. Det är en situation jag inte haft tidigare. Jag har gjort några sådana resor innan men det var länge sedan nu.

Jag funderar över följande:

1. En nackkudde av något slag är rimligen bra att ha. Det finns vanliga kuddar och uppblåsbara. Vad bör man välja?
  2. Att ha ett sådant där svart skydd som man sätter framför ögonen är kanske bra om man reser själv på mer ”riktiga” nattflyg men kanske sämre på mer ”blandade” flyg tidsmässigt eller när man reser med barn?
  3. iPods borde vara vettiga. Räcker det med en billigare variant eller är dyrare modeller bättre på allvar just på flyget? Det tenderar att finnas ett bakgrundsmuller på flygplan.
  4. Finns det någon annan pryl som har potential att göra skillnad?

För att förtydliga så är det inga superbekväma flygningar till typ Thailand jag tänker mig utan mer flygningar till olika mindre turistifierade platser. Jag tänker mig att komforten sannolikt är sämre där. Att det ska finnas nöjessystem på planet är inget jag räknar med. Jag tror inte heller att det kan gå att ladda iPods.

Det är osäkert om någon mat serveras ombord även om jag räknar med att det kan förekomma på längre flygningar. Jag menar då längre sammanhängande flygningar, utan mellanlandningar. Sådana kan förekomma men jag räknar inte enbart med sådana flygningar.

1 gillning

1 uppblåsbara är bra då de inte tar plats. Men komfortmässigt får du testa dig fram. Jag har memory foam variant.

2 Om du tänker sova och inte vill bli störd så kan de vara bra. De tar ingen plats alls och är något du kan testa. Aldrig köpt någon, men har en hög jag fått på olika flyg etc.

3 jag använder riktiga Noise Canceling (ANC) Headphones, av typen “over the ear” kåpor. Just nu Sony. Finns flertal olika märken som har bra hörlurar. Kör inget billigt skräp, hitta något som verkligen hjälper.

8 gillningar

Jag har gjort massor av jobbresor under hela mitt vuxna liv, oftast ensam och till ställen som gud glömde.

Du kommer först att flyga mellan två eller flera stora flygplatser vilken håla du än ska till utanför Europa. Antar att du flyger ut från Arlanda eller Kastrup och vidare. Ska du till Latinamerika så ska du undvika USA för mellanlandning för där kan du inte bara göra en transit till nästa flyg utan du måste gå igenom immigration, plocka ut ditt bagage och gå igenom tullen för att sedan checka in igen på samma flygplats. Bättre att flyga till Frankfurt eller Madrid och vidare direkt till Mexico City, Bogota, Sao Paulo eller vart du nu ska innan du tar ett mindre flyg till slutdestinationen. Ska du till en håla i Asien så flyger du exempelvis först till Bangkok, Peking eller liknande innan du flyger vidare dit du ska. Ska du till Afrika brukar Frankfurt och Paris fungera väl och till Mellanöstern går det oftast direktflyg från Norden.

Du kommer att utveckla ditt eget lilla system med en lista vad du ska ha med dig i handbagaget och en annan vad som ska packas ner i resväskan. Jag hade oftast en färdigpackad resväska.

I handbagaget ska du ha mediciner, hygienartiklar, lypsyl, pass, plånbok, kreditkort, den gula vaccinboken, mobiltelefon, laptop, dokument, några USD sedlar i olika valörer, antibrus hörlurar exempelvis Bose, öronproppar, ögonbindel, packbar kudde och ett ombyte enkla kläder eftersom resväskan kan bli försenad eller komma bort. Ha aldrig en fickkniv i handbagaget. Mitt handbagage är alltid en svart praktisk ryggsäck och jag har säkert avverkat ett tiotal under årens lopp.

Res inte i kostym om du inte måste, obekvämt. Drick inte alkohol på flyget, du kan må dåligt och kanske har reserverat en hyrbil på slutdestinationen. Var försiktig och håll i prylarna, speciellt om du reser ensam till Afrika och Latinamerika.

20 gillningar

Håller med om att hörlurar med ANC är värt varenda krona, köpte ett par over ear från Sony till senaste flygningen, det var som natt och dag, ljudet från flygplan och omgivning försvann nästan helt, kände mig inte alls lika mosig efteråt :+1:

8 gillningar

Värt att investera i en bra om du ska flyga mycket. Luft-versioner rör sig tex… kör på en med memory foam.

“svart skydd”? Ögonbindel?
Bra att ha om man flyger. Oavsett om det är 1h eller 15h. Har man barn med sig äre kanske svårt att ta en lur såklart om de inte också sover. Men de tar inte heller någon plats.
Ofta får man ett par om man åker nattflyg. Kvalitén går dock att diskutera.

Dyrare. Investera i ett par med brusreducering. Ditt liv kommer aldrig vara det samma igen.
In-ear är sämre än Over-ear på reducering, men Over-ear är svårt att sova med.

• Kompressionssockar - En del kanske inte behöver det, men pga tryckskillnader kan det vara så att benen sväller, särskilt när man sitter längre. Att ha ett par kompressionssockar hjälper då.
  • Bra kabinväska - Beror lite på restypen då. Med eller utan hjul? En vandrarrygga ca 45l är ofta klassad som större handbagage. Med eller utan laptop?
  • Bra handbagageväska - Skillnad på kabinväska och handbagage. Kabinväskan kan man lägga ovanför sätet i förvaringen där. Handbagaget måste kunna rymmas under stolen framför. Det bagaget skall enligt mig kunna innehålla det man faktiskt behöver åtkomst till under flyget. Bok, hörlurar, vattenflaska, frukt.
  • Kindle - Om man gillar att läsa. En av de bästa köpen jag gjort.
  • Vattenflaska och frukt - Flyg aldrig utan dessa. Du vet aldrig när flyget blir 3h försenad på landningsbanan. Du kanske tänkte ta en tugga på mellanlandningen? Tyvärr, flyget var försenat och ditt nästa flyg tidigarelagt. Du får springa mellan gate A och Z. GL HF. Nu fick du ingen lunch.
7 gillningar

I tillägg till många av de bra tipsen ovan så brukar jag se till att ha med mig en fulladdad powerbank. Det är inte alltid det fungerar att ladda telefon ombord och på flygplatser kan det också ibland vara besvärligt.

5 gillningar

+1 på den. Men behöver inte vara någon överdrivet enorm powerbank. “10-laddningar bla bla bla”
Hur ofta behöver du ladda din telefon full mer än en gång? Hur ofta finns inte ett eluttag runt hörnet för att fylla på mobilen &/ powerbanken igen?

Försök att ha apparater som bara är en kabeltyp hjälper också. Köper du nya saker, se till att de är USB-C.

1 gillning

Passa också på att ladda även om det kanske inte behövs.
Blir man sittande vid ett uttag så pass på att toppa upp grejerna.

2 gillningar

Nackkuddar har jag bara sett nybörjar-flygare använda, man provar 2 ggr och överger sedan konceptet. Dom fungerar inte i praktiken.
ANC hörlurar är ett måste, helst over-ear. likaså kompressionsstrumpor.

Smaksak skulle jag tro :slight_smile: När man har dem så att huvve inte faller framåt om man somnar, då är de guld värda. Skavande plastiga uppblåsbara är bara avskyvärda. Typ såhär fungerar bra för mig:

Jag älskar BUFFs. De går att använda som ögonbindel också bland de andra 100 användningsområdena.

2 gillningar

Kan stämma att den nya “bakofram kudden” fungerar bättre, inte provat men det kan vara värt ett försök. Den klassiska är dock värdelös både i foam och uppblåsbar.

Kompressionssockar!

Jag hade oturen att få en blodpropp i benet efter en långflygning men turen att överleva när medicinen löste upp den. Hade en bekant som tyvärr gick bort när hans blodpropp flyttade på sig och satte sig på ett ännu värre ställe.

4 gillningar
  • Sitt längre fram i planet
  • Drick inte alkohol
  • Sträck på benen regelbundet
  • Res lätt (packning)
1 gillning

Vill du sova mesta av resan är nog bästa förberedelsen sömnbrist. Inget får en att sova som att man inte gjort det på aldeles för länge.

Nåt för öronen kan va bra. Men för mig är ljudet av jetmotorer något av det mest sövande jag upplevt. Börjar gäspa så fort de startar och somnar ibland redan innan vi lyft.

Men hörlurar är absolut bra för när man vaknat och vill kolla på en film eller lyssna på ljudbok.

Padda eller telefon med nedladdat material du kan se eller lyssna på of line. Fulladdat batteri och powerbank. Kolla dock hur stor powerbank du får ha. Kan va olika regler på olika flyg.

Förutsätter att man antingen checkar in på sekunden eller betalar för säte…

Mycket svårt i vanliga flygresor… Men sitta vid gången underlättar. Att bara ta en lätt “promenad” var 20e minut i typ 30 sekunder fram å tillbaka (förutsatt att utrymme finns att röra sig i korridoren), gör underverk för benen.

Tror du har blandat ihop de här…
Alkohol gör resan mer genomlidlig och snabbare :wink: :tumbler_glass:
Sedan heter det “Res lätt packad” :wink: :beers:

:rofl:

Ja, du har rätt i övrigt. Så oftast värt att betala för säte.

Ett tips är att aldrig resa i business class. Har gjort det ett par gånger som bonusresor och sedan dess så kan jag när jag åker ekonomi på långresor inte sluta tänka på hur bra man skulle ha det om man satt längre fram i flyget. Bättre att vara ovetande…

Men ett seriöst tips är att skaffa en nackkudde motsvarande en “Trtl”, behöver inte vara det då jag tycker att den är ordentligt överprissatt men finns många som liknar. Mitt största problem är att jag somnar och så vaknar jag till av att jag nickar framåt med huvudet, den löser det problemet.

Tips #2 som någon annan nämnde är att se till att vara trött när du påbörjar flygresan.

#3 Ha med dig loperamid-tabletter, det värsta som kan hända är att du har magproblem och inser att det är 14 h kvar på flyget.

#4 Medan du inte sover så rör på dig så mycket som möjligt, sträck på benen, i samband med alla toalettbesök gör några knäböj eller motsvarande.

#5 Ha inte på dig mycket kläder, särskilt om du reser med ett asiatiskt flygbolag. De tycker om att trycka upp termostaten något otroligt jämfört med europeiska/amerikanska flygbolag.

#6 Som någon annan sa, det är så värt att betala för extra benutrymme om du är någorlunda medellång. Detta gäller extra mycket på asiatiska lågprisflygbolag. Kostar 500-1000 kronor att uppgradera men dina ben kommer tacka dig.

1 gillning

Jag är lite av en tunnis, inte världens bästa hållning, lång och hyfsat oböjbar. Jag får ofta ont i ryggen när jag flyger, även kortare flygningar. Gissningsvis är det pga av att man hela tiden trycks in i det hårda sätet och mina stela muskler liksom ogillar hela situationen. Förutom träning osv, några tips på hur man kan sitta mer bekvämt i sätet?

Bäst är väl annars att alltid åka i businessclass, eller ännu hellre förstaklass, men jag vet inte om TS förväntar sig att kunna göra det.

Kan vara bra att tänka på att inte tacka ja till all alkohol som erbjuds i businessclass, det kan göra morgondagen jobbigare…

Förutom alla bra tips i tråden, så kommer två till