Hur reser ni ”billigare?”

Hur gör ni för att hålla resebudgeten på en vettig nivå? Tar gärna emot tips på smarta sätt för att få resan att bli billigare eller räcka längre. Har hajkat runt jorden med sovsäck och nudlar men tycker det är svårt med familjen. Vi har väl skämt bort oss med lite högre standard.

Efter en skidresa i Europa nyligen samt några dagar i storstäder med familjen så är det ju tyvärr bara att inse att det har blivit väldigt dyrt att resa. Såklart har valutan stor påverkan men tycker även flygresor mat och boende blivit betydligt dyrare.

Vi värderar upplevelser framför prylar. Vi har alltid gillat att resa och vill gärna kunna fortsätta framöver. Vi äter gärna gott och betalar gärna för det men tycker samtidigt att typ vanliga luncher och middagar man oxå behöver ofta är dyra i förhållande till vad de ger.

2 gillningar

Interrail är billigt.

Bo hos folk ni känner

2 gillningar

Bostadsbyte

1 gillning

Bo hos vänner och familj och bila dit. Mysigt sätt att se Sverige och hälsa på folk man gillar. :blush:

Köp med dricka och fixa matsäck i en kylväska, så blir det billigare matkonto.

3 gillningar

Resa off season. Tälta. Resa till billiga länder. Välj resmål efter pris istället för att en viss ort. Vidga vyerna. Men ja… Det har blivit sjukt dyrt.

4 gillningar

Ja res till Östeuropa Vietnam Albanien osv. Hyr alltid lägenhet med kyl och enkelt kök för att laga åtminstone häften av maten hemma. Betala inte för valutaväxling, åk buss till flygplatser, bo på ställen där ni inte behöver bil. Bo på hostel emellanåt. Skidsemester kräver ju massa liftkort och utrustning, då är Kanarieöarna billigare. Köp flygstolar på charter sista minuten. Off season halva priset på hotell mm och inte massa turister som förstör upplevelsen. Bo där locals bor, ät och drick där locals gör det.

3 gillningar

Hyr bostad på exempelvis Airbnb istället för hotell. Min upplevelser är att man får otroligt mycket mer bostad för pengarna om man bor i lägenhet.

En annan fördel är att man kan laga några av målen hemma. Jag äter gärna ute när jag reser, men om alla mål måste ätas ute inklusive frukostbuffé i hotellmatsal, så tröttnat åtminstone jag rätt fort. Det kan även bli svårt att reglera portionsstorleken. Ganska snart, efter allt för många mål ute, känns det som att man rullar fram och aldrig mer kommer bli hungrig. Klockan slår middag långt innan magen.

Det känns mer autentiskt att besöka den lokala matbutiken. Nyttigare, bättre anpassat till behov och, med anledning av frågan i tråden, betydligt billigare.

4 gillningar

Har läst svaren hitills och de känns lite mer backpacker än Rika Tillsammans med barnfamilj. Förstår vad du menar me de senaste årens prishöjningar på flygresor. Vi har åkt mycket till Spanien, Italien, Frankrike med familjen hyrt fina hotellliknandelägenheter via airbnb eller booking längs rivieran eller solkusten. Riktigt prisvärda fortfarande jämfört med charter ca: 1000/natt för 4-6 personer. Däremot får man kämpa mer med Ryan, Norwegian och Eaysjet eller i värsta fall flygresor.se. Städer vi flygit till för att bara komma iväg billigt och som start på resan är Madrid, Bourdeux, Nice, Turin, Milan, Barcelona, Alicante som exempel. Sen ta hyrbil eller tåg som är billigt i Europa.

5 gillningar

Resa billigt fyra personer kan man väl bara göra om man åker till ställen dit inte så många andra åker, att man åker till vänner/släkt som man kan bo hos (och så får de komma o hälsa på i sin tur), att man byter bostad eller hyr ut sin bostad när man är borta.

1 gillning

Off season! Superbra, inga dårar att trängas med och kan vara helt ok väder jämfört med 35 grader eller skyfallsregn. Och res till nya ställen, välj inte Paris, välj Genoble eller Lyon. Testa en hike i Polen, inte högsäsong i Dolomiterna. Tält, husbyte etc funkar ju men bara att resa i typ mars och välja destination med viss omsorg räcker lååångt. Var i Toscana förra vintern, 2 veckor, helt ok hotell, åkte lokalbuss, vandrade, sol&gelato nästan varje dag och bara 15000 fattigare. Inklusive ett kul stop-over i Zürich.

4 gillningar

Boka i tid är bra.

Boka i tid, välj ”fel” avgång (typ lördag framför fredag och tisdag framför måndag), välj fräscht men billigt hotell, upptäck Europa, tåg går till fler och fler platser för varje år etc.

/skrivet en torsdag, från ett tåg, på väg till fiendens huvudstad

1 gillning

Res inom Europa enbart

Mycket handlar om grundförutsättningarna och vad man gillar eller kan acceptera.

Är man max två pers och råkar ha en Tesla Y som tjänstebil så kan jag rekommendera att ta en roadtrip och sova i bilen med Camp Mode alternativt tälta (eller låta barnen sova i tältet). Ha med gasolkök och grill och laga mycket mat själva.
En trip till Alperna eller Lofoten hade jag rekommenderat :slight_smile:

1 gillning

Det framgår inte hur din familjesituation ser ut. Det påverkar ganska mycket skulle jag säga. Några parametrar:

1. Om din partner är av den mer bortskämda sorten och prioriterar komfort framför låga kostnader så begränsar det ganska mycket.
  2. Om du har yngre barn så är det ju svårt att exempelvis välja flygbiljetter med långa väntetider som annars kan vara billiga.

Mer generellt skulle jag säga att valet av resmål ofta har väldigt stor betydelse för kostnadsbilden. I det tänket ingår att göra en riktig analys av vad man verkligen värdesätter i resandet. Här kan Chatgpt vara av stor hjälp för att ge individualiserade råd. Jag sitter just nu och kartlägger förhållandena på detaljnivå i olika länder med hjälp av Chatgpt. Jag måste säga att den är anmärkningsvärt kompetent. Man får bra råd även om detaljuppgifter om olika ställen inte alltid stämmer med verkligheten.

Om vi tar exemplet med skidresor så finns det billigare skidorter i “otypiska” länder i Östeuropa och på Balkan. Om flyg ändå ingår i planen för semestern så behöver det inte bli så drastiskt annorlunda. Två exempel på anläggningar att titta på kan vara Bansko i Bulgarien och Kapaonik i Serbien. Det finns många fler ställen i olika länder men du behöver förstås kolla upp utbudet per land. En viktig fråga är förstås hur resealternativen ser ut från Sverige till respektive anläggning.

De exempel jag tog upp här är alltså moderna och bra anläggningar. Vill du sedan ha mer lokala och riktigt billiga anläggningar finns det förstås också men som svensk brukar man prioritera att ha viss nivå på saker. Om du har mer specifika mål som att slippa västerlänningar och kunna köpa individuella skidlektioner billigt så kan enklare anläggningar än de mer moderna också fungera.

Mer generellt är de knepiga momenten inte själva skidåkningen. Det finns olika anläggningar med bra natursnö och fungerande liftar på flera håll. Däremot är kvaliteten på boende och allt runtomkring betydligt mer varierande. Jag tänker då konkret på följande:

1. Hotellen kan ofta vara dåliga. Det finns förstås bra hotell men dessa blir fulla snabbt eftersom alla vill bo där. Om du inte bokat långt i förväg återstår bara de dåliga alternativen.
  2. Det finns ingen after-ski eller liknande utbud.
  3. Anläggningarna saknar belysning för åkning på kvällstid. När det blir mörkt vid fyratiden så stänger liftarna. Då får man sitter och rulla tummarna.

Forex semesterindex kan ge en fingervisning om var pengarna räcker längre.

Min bild är att om man vill vara borta längre än ca en vecka är det billigare att tex åka till sydostasien än sydeuropa (inklusive flyg).

Enligt indexet nedan kostar tex 37 dagar i spanien lika mycket som 100 dagar i Thailand (exklusive flyg).

2 gillningar

Ja här är väl mina tips

• Boka i möjligaste mån själv om det inte finns riktigt billiga paket.
  • Längre resor gör reskostnader lägre per dag. Weekendresor till storstäder är trevligt men blir ofta dyrt per dag
  • Off season eller åtminstone lite utanför peak season. Undvika loven då allt typ blir dyrt från Sverige
  • Destination kan man påverka priset mycket. Som andra skrivit, Östeuropa (som dessutom har mycket att erbjuda) och Asien (vid längre resor)
  • Service lägenhet eller Airbnb så man kan göra enklare mål när man vill. Dessutom bra avbrott för man kan ju bli lite trött på att äta ute varje lunch/kväll.
  • Är man på besök i storstad så kolla att boendet ligger bra till mht kollektivtrafik som vi uteslutande använder, både för transfer till från flygplats/tågstation och sedan för lokal resor.
  • Boka flyg/transport och boende i god tid, åtminstone 2-3 mån i förväg, gärna längre om det är för säsongen heta resmål, och för långresor gärna minst 6 mån i förväg
  • Botanisera bland transportalternativ. Flyg kan man ibland hitta billigare direkt hos flygbolaget när de har dealer. Inom EU värt att kolla upp tåg, dessutom trevligt sätt att resa. Rail planner appen är bra och med Inter rail deals kan man hitta nya möjligheter (finns en massa olika biljettkombos man kan köpa). Buss är rätt ofta också ett bra/billigt alternativ om det inte är för långt. Man kan såklart kombinera flyg och tåg/buss om man vill hinna med flera resmål. Flyg den långa sträckan sen tåg lokalt/regionalt
  • Restauranger. Leta upp områden där de lokala äter och undvika äta i typiska turistområden. Brukar bli billigare, godare och mer intressant

Det är väl de tipsen jag kan komma på just nu :sweat_smile:

5 gillningar

Just nu ser jag att Wizz Air erbjuder flyg tur och retur till Belgrad för €61 per person. Att hyra en lägenhet där den veckan kan man göra för €138. Totalpris blir då €260 för en semesterresa på en vecka för två personer. Min bild är att det finns gott om möjligheter till semesterresor som inte kostar skjortan.

7 gillningar

Ett viktigt knep jag använder mig av är att jag inte bestämmer mig i förväg att jag absolut måste åka till ett visst ställe, utan jag tittar var det verkar billigt. (Samtidigt som jag såklart ska vara någorlunda intresserad av resmålet.) Jag är flexibel även i tid, och åker när det inte är lov, pga inga barn. Jag är villig att testa nya flygbolag och rutter, eller så är jag påpasslig när olika charterbolag rear ut restresor. Bästa kapet var nog när jag hittade en vecka på Tobago med flyg och mat för 5000 kr. (Visserligen några år sedan.)

3 gillningar

Flytta till Gotland! Då kommer restauranger, badstränder och evenemang till dig varje sommar, istället för att du måste resa nånstans.