Tjenare allihop! Nu när det är nytt år, så är det ju dags o tänka på vad man vill göra, jag är väldigt sugen på o resa på lite resor, och uppleva saker. Små som stora (för mig). Jag tvivlar lite på hur mycket pengar jag ska använda till att resa. Jag har ju ändå rätt ung och det vill man ju ta vara på, samtidigt vill man ju inte förstöra kapitalet helt. Värt att nämna är att jag har en lön på ca 25.000 kr nu och ett kapital på ca 350 000kr. Hur mycket är rimligt o resa för (under året)
Det kan bara du själv bestämma! Om du gillar att resa och verkligen vill resa, så är det väl rimligt att lägga en hel del pengar på detta sålänge man har råd.
För en person som inte gillar att resa så vill man väl lägga så lite som möjligt.
Beror ju också på vart man vill resa och hur man vill bo under resan.
Jag uppfattar denna fråga som tydligt bakvänd. Det finns absolut inget samband mellan kostnad och kvalitet när det gäller resor. Du bör i första hand fokusera på vad du faktiskt vill göra och sedan möjligen titta på hur det kan göras billigt.
Om du är ung så öppnar det i sig upp för många möjligheter, särskilt om du dessutom har tänkt resa själv. Det finns en rad spännande format som du skulle kunna prova. Modellen med en ”klassisk betalsemester” där du ska bo på hotell, besöka ”klassiska turistmål” och bränna pengar kommer att finnas kvar när du går i pension också. Möjligheterna kopplade till att vara ung gör inte det och de kostar dessutom typiskt sett mycket mindre.
Tyvärr har resor blivit mycket dyrare efter pandemin. En två veckors resa till Spanien med flyg, lägenhet och hyrbil kostade då ca. 7000kr nu får man räkna med minst det dubbla. Likadant Florida hyrbil två veckor 4000kr, boende 9000kr och flyg 4500kr innan pandemin och det mesta var billigt där. Nu hyrbil 10000kr, boende 25000kr och flyg 5100kr per person i oktober. Flyget dit har inte stigit mycket men allt där har blivit mer än dubbelt så dyrt. Mitt tips res så mycket ekonomin tillåter om det är din passion själv har jag rest 3-5 gånger om året dom senaste 20 åren. Nu har jag räknat på två vuxna och boendet och hyrbil delar man 50/50 på.
Om du är ung/pigg. Hostels! Billigt, går ofta få tag i enkel mat gratis/billigt, du träffar massa folk och får upplevelser. Lätt att bara dyka in på ett hostel och bara efter några dagar känna sig som en inventarie när folk kommer och går
Kör ett europeiskt tågkort under sommaren och åk runt i Europa, bo på billiga hostels och häng med på party med människorna du träffar där.
Extremt billigt och förmodligen det roligaste du kan göra i din sits.
Jajamän funkar bra också om man är singel.
30 000 är svaret
Hur gammal är du och är tanken att du ska resa själv?? Att resa tillsammans med någon/några kan ju både bli roligare och mer ekonomiskt! Beroende på vad man vill göra såklart.
Det finns såklart inget rätt svar på din fråga för alla.
När jag var ung så hade jag ett mindre sparkapital än dig, det reste jag dock upp närmast helt innan det var dags för att börja studera.
Mitt resonemang som jag fortfarande tycker håller är att jag då hade den chansen och efter pluggandet kommer lönen ändå bli så mycket bättre att jag ändå kan spara nya pengar, så blev det också även om saker och ting tog lite längre tid än planerat…
Så allt handlar om hur du planerar din framtid, själv skall vi (har nu familj) iår lägga halva nettoinkomsten på resa och inte spara en krona detta år.
Jag hade iaf tagit en betydande del av de pengarna och rest iväg på ett riktigt äventyr.
Så mycket du kan utan att känna dig otrygg. ![]()
Om resande ger dig värde i livet så ut i världen och upplev! Det är mest sannolikt att det blir av när du är ung. Kan du få ledigt från jobbet för att resa och samtidigt inte lägger för mycket pengar så är det väl bara positivt. Kanske värt att börja baklänges med att definiera vad du inte kan använda upp av dina pengar nu så som buffert och dina långsiktiga investeringar. Kanske en del av din sparkvot kan läggas åt sidan för resande? ![]()
![]()
Efter alla utgifter är betalda lägger jag 30% av det som är kvar på resor. 70% åker in på olika sparformer
Det här är vettigt och ett bra exempel på ett format som fungerar bra när man är ung. Det finns så klart fler.
Jag reste tidigare mycket via Couchsurfing. Det var hur bra som helst. Jag fick uppleva en rad länder ”från insidan” och träffade kul personer direkt när jag kom till en plats. Ofta fanns det gemenskaper utanför själva boendefrågan. Vid ett tillfälle ordnade en CS-kompis en spontan CS-fest (i Minsk). Det kom riktigt många dit och blev roligt över förväntan.
Det var när jag var i trettioårsåldern som det här med CS var riktigt stort för mig. Då hade jag jobbat i några år och hade det ekonomiskt stabilt. Jag var dock tillräckligt ung för att utan problem kunna umgås med personer som var ett par år yngre utan att det gjorde något.
Jag och tjejen reser iväg till Spanien i februari och vi knåpade ihop resan för 5000kr allt som allt för 1 vecka då vi åker under lågsässong. Det tycker vi är ett utmärkt pris för en resa.
Har vänner som ska iväg på skidresa i alperna under sportlovet, de knåpade ihop resan för 45000kr och de tyckte dom var ett bra pris.
Så där emellan är väll tummen och pekfingret för en resa tänker jag. Det är ju dock högst individuellt vad man anser är värt och mycket pengar. ![]()
Du kan/ska lägga på resor hur mycket du vill. Jag älskar att resa och det är något som jag har alltid prioriterad oavsett lön. Det som jag har alltid tänkt dock är att spara till mig själv först, dvs. en viss procent av lönen går till långsiktigt sparande så fort lönen kommer in. Dem pengarna får jag inte röra och ligger på börsen 100%.
Sen sparar jag en viss summa varje månad till “resor” och dem pengarna har jag spenderat fritt i det som ger mig glädje. Låna aldrig pengar till konsumtion men om du har sparat ihop det, bara kör.
Du nämner inte om 25k är netto eller brutolön men jag minns när jag hade 25k i bruttolön så prioriterade resor ändå (efter långsiktigt sparande förstås). Så 10 procent av nettolönen gick till börsen, 2000 i månaden till resor. Jag bode dock i en billig hyresrätt men beloppen kan anpassas till egen situation.
Jag förstår vad du menar och säger inte att du har fel men inte heller rätt!
Det beror ju på vad man är ute efter.
Det stämmer absolut att dyrare resa inte behöver betyda att resan blir bättre men även om man vill resa så billigt som möjligt kan ju kostnaden ha betydelse, lägger man mera pengar på resan så kan man vara borta längre och det kan vara en sak man vill.
Personligen har jag aldrig varit intresserad av att resa så billigt så möjligt. Det betyder inte att en resa för 100000 automatiskt är bättre än en resa för 10000 men den kan vara det. Resan för 10000 kan också vara bättre men det är kanske mindre troligt, för mig.
Jag uppfattar att vi pratar om helt olika saker. Det jag ägnat mig åt skulle för de flesta ”helt konventionella” människor inte räknas som att resa.
Jag har bott hemma hos lokala personer i olika länder och jag har oftast varit borta under hela semestern. Längden på resan har inte varit begränsad av kostnaderna.
Efter att ha kommit hem gjorde jag varje år en större extraamortering på bolånet. Det blev mycket pengar över eftersom jag hade så låga kostnader.
Ja, om man menar resa under semestern kan det bli så att man sparar pengar på att vara borta.
Jag tänkte mera på skillnaden mellan att vara borta kanske sex månader istället för två månader.
Om vi pratar om längre resor så är det egentligen ingen skillnad. När jag träffat CS-personer på olika håll så har jag ofta träffat på personer som rest jorden runt eller liknande. De har varit borta längre perioder mer som ett “livsprojekt” än som ett sätt att spendera semesterdagar. Sedan är det så klart så att om själva resandet (förflyttning mellan många platser) är det centrala så drar det ju mer pengar än om man spenderar mer tid på varje plats.
@abbe1 kanske kan klargöra om frågan handlar om att resa på semestern eller om det handlar om längre och mer avancerade resor.
För egen del har jag sedan tidigare kommit fram till att jag egentligen inte är intresserad av resor, i meningen att åka omkring och stanna kort tid på många platser. Att bo på hostel, äta på enkla hak och titta på husfasader i olika städer är ärligt talat rätt trist.
Det beror också på vad man lämnar kvar hemma. Har man kostnader hemma behöver man mera pengar om man är borta sex månader än två månader även om man stannar på samma plats. Maten kostar också mer för sex månader än för två månader.