Varför reser vi svenskar utomlands?

För mig är det fascinerande att vi svenskar är så benägna att fly Sverige någon vecka om året med familjen till en hög kostnad. Jag har personligen svårt att motivera kostnaden. Inte bara i pengar utan i andra kostnader – det är stressande, det är för varmt (speciellt på senare år), det är ofta ohälsosamt (inte minst om du solar) och det finns problem med överturism.

Men jag känner att jag missar något. Varför är vi svenskar så himla förtjusta i detta att vi bränner minst 50 000 kr varje år som kunde ge oss ränta på ränta hela livet istället?

Jag har kokat ner det till:

1. Miljöombyte – Sverige i november är en dålig livsmiljö och vi drömmer oss bort.
  2. Frizon – vi håller igen till vardags, men behöver ett frikort att släppa loss och agera mer gränslöst.
  3. Berättelsen – vi vill skapa minnen att se tillbaka på när det är en sådan där gråmulen mörk dag.
  4. Social status – vi vill berätta om oss själv som någon som är berest och världsvan, svara på frågan: vad brun du är, hur var Maldiverna?
  5. Utforskande – vi vill vara lite som Tintin och upptäcka världen, se nya saker, få nya impulser.

Vad tror ni? Vad är det jag missar som bara hänger i Sverige?

19 gillningar

Om det är en ny punkt eller punkt 4b: Vi vill kunna strössla sociala medier med bilder på vårt framgångsrika och lyckliga liv.

Punkt 5 stämmer f ö bäst på den som ser nya platser regelbundet och inte den som slentrianpendlar till Thailand.

10 gillningar

Detta tänker jag är social status fast på steroider. Du kan prata i fikarummet eller posta på Instagram.

3 gillningar

Ibland frågar jag mig samma fråga. Är det värt kostnaden.

Men för mig är det enkla svaret, ja, pga den garanterade värmen.

Numer åker jag ofta mars - jun och sep-nov i europa. Har slutat med 11+ tim i flyg på vintern, pga motvilja att sitta i flygstol (för snål för bättre säten).

6 gillningar

Det är dåliga beteenden och dåliga dyra vanor som lockar :grin::joy::sweat_smile:.

Sedan ska man inte avvika ifrån ”mängden ”.

Vilka vackra bilder det blir till instagram och facebook vet du :winking_face_with_tongue:

6 gillningar

Jo, sant. Jag tror egentligen inte att detta är ett verkligt behov för Svenne Banan. Det är nog mer ett svepskäl. Däremot finns ju personer med denna läggning.

2 gillningar

Men när man går till tandläkaren då klagar alla även mycket förmågna att det är j..a dyrt .

Men att betala till 7 dagars resa 50-100 tusen är det inga problem. Det är njutning. Sedan om man inte har några tänder skit samma öl kan man dricka även med sugrör :sweat_smile::joy:

9 gillningar

När jag tänker på det så är det nog bara punkt 5 som stämmer på mitt glesa utomlandsresande. Det och punkt 5.1 - skivgrävande i en ny stad.

p.s. Detta skrevs helt oironiskt.

1 gillning

Nu reser vi inte utomlands varje år och vi reser oftast rätt billigt. Men visst att komma till varmare breddgrader på vintern är ju trevligt. För min morfar har det alltid varit viktigt att barn och barnbarn kom ut i världen. För honom var det omvälvande att komma utomlands för första gången efter andra världskriget. Bara att åka den norska järnvägen va en upplevelse han pratar mycket om, England, USA. Sen östblocket efter murens fall. Visst detta är kanske inte nått man upplever om man bara ligger på en strand i Thailand men tycker inte man ska glömma hur formativt det kan vara att träffa folk från andra kulturer och se saker som är utanför det man är van vid.

18 gillningar

Jag tror du faller utanför ramen. :see_no_evil_monkey:

3 gillningar

Bry dig inte om han då han hamnar på punkt 6 ospecificerad :wink::sweat_smile::warning::rocket::rofl::joy:.

Eller hur @angaudlinn :star_struck::hugs:

Punkt fem all the way! Reser för att få se nåt nytt, få nya intryck, träffa nya människor, äta ny mat, se ny arkitektur och ny natur, höra ett nytt språk. Tycker inget öppnar upp mitt sinne lika mycket som att bombarderas med massa nya intryck från alla håll och kanter.

25 gillningar

Detta är intressant och viktigt. Vi har diskuterat det. Men jag tycker det mer talar för att skicka iväg barnen på en utlandstermin eller jobba utomlands ett år. Jag tror den verkliga upplevelsen av en annan kultur är svår att få på en eller två veckor, speciellt i turistmiljöer.

4 gillningar

Själv går jag bara ut på stan 30 min har jag hört 10 olika språk och stött på alla möjliga människor från alla delar av världen :joy::rofl::sweat_smile:

Det vad jag kan sakna havet och lättklädda människor på stranden :joy::sweat_smile:,men knappast värt priset bara titta :joy:

4 gillningar

Jag ser helt klar att du passar in i nr 2… :joy::face_with_peeking_eye:

1 gillning

Innebär det att du väljer nya länder och/eller världsdelar varje gång? Dvs styr din lust att utforska det nya vilka resor du planerar att göra? Har du en hemlig dröm om att se alla världens länder exempelvis?

Själv har jag kommit så långt på livets resa att jag inte bryr mig om vad andra tycker. Jag reser dit där jag vill förkovra mig i ny kunskap och se historiska platser. Tycker det är spännande att befinna mig på en plats där Julius Caesar en gång vandrat, eller Auschwitz för att få en större helhetsbild. Eller ett besök på Louvren.

9 gillningar

1 och 5 för min del.

Reser ganska flitigt till olika ställen. Helst aldrig till samma ställe två gånger. Det behöver inte vara dyrt och lyxigt. Upplevelser, intryck, natur, möten med människor och nya kulturer är det som lockar.

Har aldrig upplevt någon resa som bortkastade pengar.

Reser även närmare inom Sverige t.ex. och det går också bra.

5 gillningar

Beror väl helt på vad för typ av resor man åker på och varför. Tycker man det är stressigt och för varmt och inte uppskattar nya platser och kulturer eller inte är så äventyrslysten osv så kan man ju stanna i Sverige, är inget tvång att åka utomlands :wink:

Själv har jag alltid varit nyfiken och rest mycket, till olika delar av världen med lite olika syften och det har berikat mitt liv något oerhört. Allt från storstadsresor till att dyka på stora barriärrevet, surf och yoga camp på Sri lanka, rest runt i sydamerika och Sydostasien, Afrika, Island, charter till Thailand och Grekland mm. Har även bott utomlands i tre olika länder under flera år. En härlig mix av olika upplevelser och minnen för livet. Man utvecklas som person och lär sig mycket på vägen.

Sen har jag lyxen att både kunna spara/investera och att lägga pengar på resor och äventyr som jag värderar högt.

Tycker dock det är tragiskt när folk tar lån osv för att resa bara för att andra gör det eller hålla uppe någon slags image.

6 gillningar

Jag gillar resa för att uppleva nya saker. Nya människor, ny kultur, nytt språk, nya miljöer, nya mat, nya livssituationer, nya vackra miljöer och byggnader, ny musik, nya varor och tjänster osv. Detta skapar erfarenhet och lärdomar som jag utvecklar mig som människa. Jag får en annan förståelse för andra människor i världen och en distans till hur vi har det i sverige. Eftersom jag är en nyfiken person som är intresserad av hur andra har det och hur det fungerar på andra ställen så finns ett nästan omättligt behov av att resa.

Reseupplevelse vill man gärna göra med andra. Att få uppleva saker tillsammans och ställas inför utmaningar tillsammans är ett bra sätt att närma sig varandra. Man släpper alla tankar på vardagen i sverige och blir istället fullt fokuserad på “här och nu”.

Sen kan man ju resa på väldigt olika sätt. Att åka till en charterort och bara röra sig mellan hotell och strand är något jag inte skulle vilja lägga en enda krona på utan snarare få betalt för att göra. Det är verkligen inte min grej och något jag har väldigt svårt att förstå tjusningen med.

Det är så pass värt pengarna att jag vill påstå att det bästa jag/vi gör under året är resandet. Att ha en resa inbokad i framtiden och ha något att se fram emot är också en stor behållning. Icket att förglömma. Boka resa i god tid så kan du njuta av resan redan innan den skett!

11 gillningar