Just nu håller jag på att planera min kommande riktiga semester, efter X antal visstid anställningar och studier på universitet. I år väljer jag att åka utomlands eftersom inte har kunnat resa under sommaren med anledning av sommarjobb eller släppande av omtentor etc.
Tanken slog mig vad det finns för fördelar och nackdelar med att semestra under en låg konjunktur? En nackdel är att svenska valutan är så låg, detta gör eventuellt inte kan spendera hur mycket som helst under sin semester. En annan sak att det kan finnas oro om ifall är “värd” att resa eller tänk om jag får sparken, det är bättre prioritera en buffert istället för att spendera pengar på resor.
Medveten att visa kommer att ha en annorlunda semester. Exempelvis kan det finnas familjer som stannar kvar hemma i Sverige istället för att åka utomlands, beroende på att deras ekonomi inte möjliggör, det eventuellt blir en hemester precis som det var under pandemin.
Jag förstår inte varför så många tvunget ska utomlands under sommaren. Det är ju kanonfint i Sverige, varmt men inte för varmt. Man slipper fösas fram som boskap på internationella storflygplatser. Om något händer kan man enkelt ta sig hem.
Håller med ovanstående. Men åker aldrig utomlands. Inte så intressant. Finns duktigt mycket i Sverige att se. Och skulle jag åka utomlands skulle det inte vara på sommaren här. Känns helt dumt.
Om konjunkturen är så låg att det blir brödkravaller eller liknande skulle jag nog undvika att åka till området i fråga. Annars skulle jag säga att konjunkturen är av ytterst marginell betydelse i min semesterplanering.
Håller med utomlands är mer aktuellt på vinterhalvåret!
Bllr en hemmasemester som vanligt. Bada i sjön, pula i trädgården, grilla på kvällen och dricka öl. Det är ta mig tusan gött. Det är då man blir påmind varför man lever i detta eländiga klimat.
Tänkte hyra stuga i Stockholms skärgård en månad eller mer i sommar - kan tänka mig att fler är intresserad av att hyra ut för att få in pengar.
Innan dess tåg söderut i vår för att möta sommaren lite tidigare i Portugal - Inte det bästa när kronan är svag men det kanske är färre som konkurrerar om bb/guest house.
Lär väl åka över till London en sväng under våren - synd att det inte går att åka båt längre. Inga ekonomiska fördelar där nu men vi reser fortfarande på det ofrivilliga sparandet under pandemin så därför blir det nog även en månad i Sydafrika framåt november. Randen är svag men det är kronan också.
Så är det säkert, ska bli intressant att se hur marknaden kommer se ut för 2023, 2022 var intresset för att hyra ganska svalt.
Vi kommer nog tillbringa en vecka eller två i vår stuga i Stockholms skärgård, håller kronkursen i sig får man känna sig som de rika grannarna från öst…
Under vintern har vi hunnit med ett par resor till Thailand i olika konstellationer av familjen och till påsk en resa till Mallorca för mig. Frun, dottern och hennes gudmor planerar en långweekend i Paris framöver med.
Kommer utgå från hemmet och göra mestadels dagsutflykter i regionen, har en 1,5-åring så det är lite waste att åka utomlands de kommande 8-10 åren.
För övrigt tycker jag att synonymen som blivit mellan semester och utlandsresor är mycket snedvriden och exkluderande. Finns väldigt många människor som aldrig har möjlighet till den typen av resor. För egen del så åkte jag utomlands första gången några år efter att jag flyttat hemifrån.
Finns väl massor av sätt en lågkonjunktur kan påverka semesterutbuden, efterfrågan och tillgången kommer ju justeras. Semestermål som har skalfördelar kan bli dyrare, medan semestermål som inte har skalfördelar kan bli billigare t.ex.
En sak jag funderade på när jag var borta två veckor nyss, är mitt resande positivt eller negativt (eller neutralt) för inflationen?
Jag spenderar mina pengar på
Flyg. Det här är negativt eftersom det är till en del energikonsumtion.
Konsumtion i ett land som inte direkt är korrelerat med inflationen hemma. Dvs jag “slösar bort” pengarna där istället för att elda på inflationen hemma.
Jag reser för min egen skull och inte för andras skull. Det är tack vare rilkatillsammans communityredaktion som jag ändrat mitt perspektiv njut av ditt liv och fokusera inte på andras liv.
Det jag menade var att andras avundsjuka kanske påverkar din upplevelse av semestern. Förutom det förstår jag inte varför den lågkonjunktur som är nu skulle ha någon betydelse.
Fördelen är ju att det ändå är lite billigare i många länder och sen kommer man ifrån alla måsten och får slappna av. I Spanien tex. Ca. 85% av Sveriges priser och skattefri alkohol i 16 Eu-länder. I Ungern ännu billigare men dit ska man helst åka på sommaren pga. att det är kallt där när det är kallt här. Jag tillhör få som njuter av högre räntor eftersom jag inte har lån och gillar inte börsen av etiska skäl så kan leva på sparräntan nu. I Florida om man flyger till Miami eller Fort Lauderdale oktober-april kan man se Nhl-hockey live mycket billigt som är en fin upplevelse när det är +30 grader sent på kvällen i Sunrise. Men USA har blivit mycket dyrt pga. svag krona och inflationen. 1992 när jag var i Miami första gången var det snuskigt billigt i Florida och då kostade dollarn 5,50kr.