Måste ju bara skriva av mig, kanske har nån ett klockrent tips… Familj, 2 vuxna, 3 tonåringar.
2 vuxna o 2 tonåringar vill på semester. Vi har inte rest så mkt, typ 4 utlandsresor sen barnen kom.
Vi slits lite emellan att ta bilen ner över europa ( lite mot den östra delen o ner mot Albanien/Grekland) o boka diverse boenden genom booking etc… säg vara borta ca 3 veckor o spendera runt 50 000;.
ELLER ta en all inklusive 1 eller 2 veckor… man verkar kunna få ett hotell med blandade recensioner o betyg för runt 32-40k en vecka, eller 11 dar-2 veckor från 45k(11 dar). 65k (2 veckor blandade recensioner) ELLER… ca 85K 2v all inclusive på ett hotell vi vet är bra o har bra mat etc. …
Vår ekonomi då…Vi har det rätt bra, 2 medelinkomster… bor i Villa - Belåningsgrad ca 25% på hus, inga andra lån eller leasing, ca 1 miljon investerat och säg ca 20k i buffert. Utöver det ligger det ca 80000 oinvesterat för tillfället som då skulle gå till semester…
Jag är så kluven… lyssnat ju på alla avsnitt av rika tillsammans… där om man köper nåt idag för 80K istället för att investera dem… gaaah… MEN… sen då å andra sidan om att göra saker medans tiden är rätt… medans två av barnen fortfarande vill göra nåt… haha…
Å andra sidan kan man ju göra billigare saker… resa kortare, billigare lägenhetshotell… laga maten… då kanske man kommer undan runt 40k istället för 2-3 veckor… MEN… det blir ju inte samma SEMESTER!!!
Sorry… haha… men är vi inte värda en riktigt fet semester?
Man pratar ju också en hel del om möjlighetsfönster. Det här är ett sådant du beskriver. Livet handlar inte bara om att spara, man ska leva också. Vad sparar man annars till?
Vad gäller All inclusive hade jag aldrig i livet tagit det. Det är mycket trevligare och mer varierande att boka charter till något ställe där det finns gott om restauranger i området att promenera till, om det är charter som lockar.
Personligen hade jag föredragit roadtripen, för att då umgås man mer. Man har tråkiigt och roligt ihop. Barnen kan få sitta och planera stopp och övernattningar längs vägen osv. Det blir mycket mer engagerande. Sen gillar jag roadtrips, så det beror ju på hur ni är.
Spontant känns det här som något bara ni kan bestämma själva, oavsett vad andra tycker här. 25% belåningsgrad och ca. 1mkr sparat/investerat låter i övrigt som en stabil ekonomi, så om det är det ni vill - varför skulle forumet stoppa er?
Det beror förstås på vad ni vill få ut av semestern men utifrån det sista du skriver låter det som att du vill lata dig. Har ingen erfarenhet av all inclusive på hotell, föredrar då att gå på olika lokala restauranger, men åker gärna på kryssning där mat och dryck ingår men med mina “krav” räcker då inte pengarna till fyra personer!
Kanske är all inclusive på ett ställe med andra restauranger i närheten det bästa och att ni några gånger struntar i eran betalda middag på hotellet och istället äter utanför hotellet.
Röstar också på roadtrip då jag fick åka med på ett par sådana med mina föräldrar och det är mycket mer utbildande och givande för livet än att dega på någon resort.
Inte all inclusive, det blir fruktansvärt tjatigt efter ett par dagar, det är typ samma buffé varje dag.
Jag skulle köra Ryan air + airbnb i en lagom stor ort där det finns bra restauranger. Alternativt bila runt på plats och flytta på sig. Eller kanske tåg ner? Just nu är jag sugen på Apulien i Italien.
Ahhh, härligt med lite input, det känns som att det vidgar tankebanorna lite när man kört fast
Ja- Jag är sugen på en riktig degarsemester… dvs, vara på ett fint hotell i 2 veckor och ALDRIG behöva tänka på vad barnen skall äta… lol… MEN … jag är oxå sugen på det där äventyret som det blir med en roadtrip… Man kan ju alltid boka in ett par dar på nåt slapparhotell o variera sig lite
Sen finns ju mellantinget… just att ta ett hotell nånstans med olika restauranger runtikring o kanske hitta på lite egna små äventyr… hyra bil eller mc eller moppe etc…
Så är det ju, älskar Sverige på sommaren när det är fint väder. Problemet är ju att det är fint 1 vecka på 2 månader och man vet aldrig när det händer.
Samtidigt som en räksmörgås kostar 170kr med en öl som kostar 89kr
Familj på fem. Är på roadtrip vid medelhavet nu. Gjort av med 10k på en vecka. Så landar nog runt 40-50 på 4 veckor. Gör en sån resa varje sommar. Sparar 20k/månad i värdepapper. Tycker de är extremt värt pengarna att resa och skapa minnen med barnen nu när de är i åldern 8-13.
Jag är själv riktigt tacksam idag som vuxen att mina föräldrar valde att spendera en del pengar på semestrar med oss barn som gett oss fina minnen för livet.
Jag har dock som singel och vuxen valt att lägga pengar på investeringar istället för att unna mig semestrar men skulle jag ha barn så hade jag helt klart ej brytt mig lika mycket om att spara utan fokuser hade legat i att ge barnen en jökla massa upplevelser.
Sjölvklart kan man spara en del också men är enklare att gå till extremen när man är singel utan barn då man har råd att vara mer “egoistisk”
Ni kanske skulle göra en ranking lista på era olika alternativ
och sedan sätta poäng för hur bra ni tror varje person skulle uppskatta semester i varje alternativ.
Sedan kan ni jämföra alternativen ekonomiskt, upplevelse per krona.
Vanligen landar man inte exakt i det “rationella” alternativet med mest upplevelse per krona, för tankarna och ideerna utvecklas under beslutsprocessen.
Jag är tjugo år gammal så är numera ung vuxen. Jag har själv aldrig upplevt all inclusive, men har vänner som gjorde sådana resor som små (5-10 år) med sina familjer. De uppskattade det då, men om jag hade frågat idag eller för några år sedan så hade nästan allihop svarat att roadtrip eller charter är roligare då upplevelserna blir desto fler. Maten tröttnar man på och det är inte så kul att ligga och steka varje dag under en resa med all inclusive. Det beror förstås helt på vad man vill då ut av resan, men det är det oväntade som sker under resan som skapar minnen för livet. Avstickaren längs någon krokig landsväg till någon vacker utsiktsplats eller restaurangen som låg på en smal gata i en liten stad med underbar inhemsk mat är det som gör att resor skiljer sig från varandra. Vi gjorde en del resor genom Europa när jag var yngre och jag tyckte att det var jättekul!
Jag tycker att ni ska unna er en resa och tror att man får ut allra mest av en roadtrip eller charter. Satsa på att äta gott och att hitta på saker i stället för att bo på lyxigt hotell. Ni kan självklart bo lyxigt också, men själv tycker jag att mat och att vara ute hela dagarna ger mer än att bo 5-stjärnigt.
Unna er en fin semester nu medan de är tonåringar. Sen flyttar de ut och hittar på egna grejer.
Dessutom är ni då två vuxna med lågt belånad villa som kan spara ännu mer utan barn som kostar.