Hur göra resan billigare? Barnfamiljstips

Vi är en familj på fem personer, två vuxna och tre barn (alla under 9 år). Vi skulle vilja börja spara till vår första utlandssemester, men jag och min man får kalla fötter varje gång vi är inne och kikar på paketresor med all inclusive för oss fem. Priserna är så hutlösa att det skulle ju ta oss typ fem år att få ihop till en vecka i Turkiet.. så nu försöker vi kika lite på om det finns tips och så man kan använda i vardagen för att öka sparandet eller göra resan billigare.

Några exempel nedan som vi kommit fram till men skulle behöva tips kring:

Använda kreditkort typ SAS (vad de nu heter) och använda till vardagsinköp för att på så vis samla poäng till resor.

Boka med rabattkoder (de jag sett ger max 500kr rabatt) tex på TUI.

Skippa paketresorna och boka hotell, flyg och transfer/hyrbil för sig.

Ja ni kanske hör hur oerfaren jag är inom det här området, när jag var barn fanns det inte på kartan med utlandssemester.

Hur gör ni andra som brukar vara ute och åka flygplan? :blush:

1 gillning

Hej!

Rent konkret så är det att boka allt själv; flyg, hotell samt transfer. Sen kan man ju välja bort all inclusive biten och boka hotell med självhushåll. Så finns det 1000-lappar att spara! :airplane: :desert_island: :palm_tree: :sun: :relieved_face:

5 gillningar

Sista minuten

AirBnB

Laga mat själva

Det är en avvägning mellan bekvämlighet och pris.

Själv är jag för gammal för att knöla till det på semestern, då ska det vara smidigt, men det kostar en hel del extra.

1 gillning

Vi reser utomlands flera gånger om året med två barn. Vår taktik för att ha råd:

Boka flyg och bostad separat

Surfa alltid efter flygbiljetter med browsern i private surf, annars ökar priset på biljetterna på varje ny sökning och ni kommer att söka många gånger innan ni bestämmer er för att boka

Hyr lägenhet istället för rum. Man sparar massor på att kunna laga mat själv ibland. Kul att handla på marknaden också! Airbnb är ju bra, kolla andra siter om ni orkar. Även vanliga hotellsiter har lägenheter ibland, man brukar kunna filtrera på det

Välj ett flyg med lååång väntetid vid mellanlandning, helst över en hel natt. De biljetterna är billiga. Ta ett billigt hotellrum för natten. Vi halverade priset på våra biljetter till Teneriffa i julas på det sättet (även när man räknar in den extra hotellnatten)

Kör bara liten väska / handbagage. Om man inte checkar in stora väskor blir det billigare och bagaget kommer inte bort.

Ta med matsäck på flyget. Packa generellt ner matlådor och sporkar så att ni inte behöver köpa dyr lunch på djurparken. Köp glass istället så blir alla glada!

Kolla upp hur man åker kollektivt till och från flygplatsen. Taxi blir fort dyrt och googlemaps info om kollektivtrafiken är ofta bra och stämmer.

10 gillningar

Åk utanför högsäsongen, i Turkiets fall testa direkt efter skolavslutningen i juni.

Gå in på booking . com sök destination ”Turkiet”, datum första sommarlovsveckan, filter Resort, all inclusive. Lista efter lägsta pris först. Jag la till lägst omdöme 8. Tycker inte det ser dyrt ut.

1 gillning

Några tips

Undvik dom värsta turistställena, extremt mycket dyrare än där turkarna semestrar. Kusadasi är tex känt för sin camping och fantastiska strand där turkar från Izmir och Istanbul gärna har semester.

Använd app som hotels.com för boende, flygbolagen heter pegasus och turkish airlines där pegasus oftast är billigast (boka via deras hemsidor). Det kan vara värt att flyga från Oslo eller köpenhamn. Glöm inte transfer.

Betala alltid i lira när ni är i turkiet

Ta ut pengar enbart på PTT automater (deras post, hittas via googlemaps) och acceptera aldrig deras växling, du vill använda din banks avgift (ofta 3% vs turkiets 10%)

Använd ordet ”merhaba” som hej, lär även barnen. Artighet kan faktiskt påverka priset i ett land där förhandling är norm.

Som någon nämnde undvik all inclusive, det turkisks köket är tredje bäst i världen före tex italien,

Frukostar i Turkiet är ett viktigt mål som oftast liknar en brunch när den intas låt den ta tid och grunda ordentligt inför er dag. Finns ofta olika val för ägg, bröd, ostar och marmelader.

Alkohol är hårt beskattat, och dyrt i förhållande till annat.

Streetfood som fyllda pannkakor är ofta väldigt prisvärt och mättar en stor familj.

I resväskan hem lämpar sig torkade kryddor och olivolja (undvik dom färdigpackade kryddorna, köp lösvikt) gör en lista innan och glöm inte ”merhaba” ”how much is…” och sist men inte minst det är ok att förhandla lite på marknaden, men inte i matbutiken.

3 gillningar

Av ren nyfikenhet, vilka två är bättre?

Frankrike och kina. Det har diskuterats friskt.

2 gillningar

Kina? Iofs att landet och dess kök är enormt men jag har bara dåliga erfarenheter.

4 gillningar

Då ni är 5pers kan det bli svårt att åka all i business men om man är ok med ekonomi kan det ändå leda till besparingar. Om det är värt pengarna med kreditkort är ju svårt att avgöra, hur mycket spenderar ni ungefär per år? Det kräver ju en viss insats för att det ska vara värt det. Reser ni i ekonomi är det också inte riktigt lika svårt att hitta platser under ex skollov speciellt om ni tänkt resa inom EU.

Hävdar ju dock att om man har något slags intresse alls för att resa så är cashbacken större på SAS/Amex-resekorten än någon av de andra kreditkorten. Man behöver ju dock som sagt vara beredd att lägga lite tid för att det ska löna sig.

1 gillning

Jag skulle säga att modellen med kreditkort är tydligt överskattad, åtminstone om målet är att hålla budgeten nere.

Problemet med kreditkort är att du får en massa poäng men att dessa sedan är låsta till vissa flygbolag. Ska du flyga billigt är det helt andra bolag som är bäst. Du bör dessutom undvika att binda upp dig till ett specifikt bolag.

Turkiet som nämnts har blivit ett dyrt land. Turkarna själva semestrar nu mer i Grekland, helt enkelt för att det blivit för dyrt hemma.

Generellt är det så att ”semestern” i kommersiell mening börjar och slutar på exakta datum (veckor) även utomlands. Det är inte exakt samma veckor som vi i Sverige orienterar oss mot bara. Känner man till vilka veckor det är kan man få längre pris sista/första veckan innan/efter säsongen. Det är lite tråkigare då med mindre folk. Alla restauranger är kanske inte öppna men det är varmt i vattnet och i övrigt bra.

2 gillningar

Går själv i dessa tankar. Går det att tänka sig resor till helt andra länder för att hålla nere kostnaderna? Beror så klart på om du behöver stekhett, men under sommaren är det varmt på ganska många ställen i Europa.

2 gillningar

Tvärtom. Att slippa trängsel är topp-prioritet.

5 gillningar

Besök billigare länder. Istället för Spanien, åk till Albanien osv.

3 gillningar

Tack för alla svar och tips!

Gällande platser så är vi absolut öppna, Turkiet var mest ett exempel. :slight_smile: Jag ska absolut kolla upp både Grekland och Albanien.

Gällande All inclusive är det mer bekvämlighet från vår sida, jag är lite fed up på att laga mat varenda eviga dag så hade varit så skönt att all mat är inkluderad och det bara är att gå och käka utan att det blir bråk om vilken typ av mat alla vill ha. Buffé dödar ju det problemet ganska bra då alla kan ta vad de vill. Så ren lathet från vår sida. :+1::laughing:

Kreditkorten har jag försökt kolla upp då svärföräldrarna använder nån typ av SAS-kort, jag är dock benägen att hålla med om att det inte verkar värt besväret. Skulle vi handla precis allting på det kortet så skulle vi komma upp i ca 200k kr per år, vilket i och för sig skulle generera många poäng.

Jag ska gå igenom allt lite närmare med mannen min så får vi se vad vi landar i.

Återigen, tack för alla svar! :partying_face:

Varför ska ni ha all inclusive? Vi kanske har gjort 20 utlandsresor med familjen och aldrig ens tänkt tanken att betala för all inclusive. Leta billiga resor i god tid till något ställe som känns bra, boka en lägenhet med kök och ha en fri, trevlig och prisvärd resa!

Ser att du svarat på frågan om all inclusive. Själv skulle jag dock tycka det var riktigt tråkigt att äta på samma ställe hela tiden. Mat är ju något som i min värld är något trevligt och inte bara något man ska ta sig igenom för att kunna göra annat. Det brukar vara superkul att gå på mataffärer i andra länder och handla sådant som inte finns att köpa hemma. Sen kan man ju varva matlagning i sitt boende med att gå ut och käka på precis vilket ställe man vill när man känner för det. Man är inte bunden till nån skabbig buffe. Vi har dessutom barn som är ganska kinkiga så att laga mat själv är det bästa sättet att få till något som barnen gillar.

Testa att räkna på vad den där all inclusive-biten kostar per dag och fundera på om det verkligen är värt det. Skippar ni den kanske kan ni kan ha råd att vara på platsen dubbelt så länge som ni annars hade kunnat.

1 gillning

Charter och paketresor | sistaminuten.se säger att två veckors all inclusive för fem pers i Turkiet kostar kring SEK 20k, så är man flexibel med datumen är det en långt kortare spartid än så, får man hoppas.

1 gillning

Om ni vill resa lite längre, utanför Europa så finns är det väldigt billigt att leva lyxliv i Asien / Sydamerika. Dock får man vara borta mer en vecka för att de ska löna sig (då flygbiljett kostar en del). Men man kan köpa all mat ute och bo lyxigt för en mindre peng när man väl är där.

1 gillning

Lite spridda kommentarer:

Håller med om att All Inclusive inte är värt det; det är ungefär samma tråkiga mat, varje dag, till lunch och middag, på samma ställe och utan vidare service, och man äter trots det för mycket. Dessutom blir man låst till hotellet. Det finns nog halvpensionserbjudande med bara två mål mat som kompromiss.

Tänk också på att en för påkostad resa detta år leder till höga förväntningar bland barnen inför 2027.

Flygpoäng kan oftast cashas in mot resor på dagar och tider man ändå inte vill resa på, och om man skulle kunna resa så skulle kontantpriset vara väligt lågt.

I somras hittade vi nästan alla våra hotell via booking.com. Istället för att boka kontaktade vi dock hotellet direkt via deras egen hemsida och frågade om deras bästa pris för exakt samma rumstyp. Det blev nog alltid €60 billigare, så det är väl vad booking tar i provision. Ibland fick man gratis parkering och lite annat inkluderat också.

4 gillningar