Bästa tipsen när man ska åka på all-inclusive semester?

Tänkte passa på och ställa en off-topic fråga. Jag och Caroline funderar på någon slags semester i år i sommar med barnen (3 år och 10 år). Vi har aldrig varit på någon all-inclusive utan mest arrangerat egna resor. Med allt covid-strul så känns det i år enklast att “outsourca” allt till typ Apollo, TUI eller liknande. Egentligen inte min och Carolines typ av semester men vi tror att det blir ett avbrott i sommar med barnen istället för att vara hemma och häcka framför skärm.

Men som sagt, är helt och hållet nybörjare. Vad borde jag tänka på? Vad är ditt bästa tips? Någon bra / dålig erfarenhet?

Tack på förhand. :pray::slightly_smiling_face:

Personligen tycker jag att all-inclusive känns väldigt tråkigt men under de speciella förutsättningar som gäller nu kan jag förstå hur du tänker!

Välj en dyr anläggning som har flera restauranger att välja på och a la carte, åtminstone till middag, och inte bara bufféer hela dagen.

Glöm inte heller att man faktiskt kan gå till en lokal restaurang någon kväll trots att all mat på anläggningen redan ingår!

(Jag som spenderar de mesta av mina semesterpengar på dyra kryssningar ska kanske inte säga något negativt om all inclusive men det är viss skillnad om man är på ett ställe med många lokala restauranger utanför anläggningen!)

4 gillningar

Det beror nog mycket på vart och vilket område ni funderar på. Kika på vad som finns i området runtom, så att man inte blir “fast” på enbart resortens faciliteter. Det är ju nice att hänga i deras pooler och barer, men kan bli lite trist efter en vecka med samma saker. Man kanske vill se något annat ibland.

Ett annat tips är att packa med er apoteksprylar då deras butiker kan ha snålt utbud och dyra priser. typ vätskeersättning, huvudvärkstabletter osv.

1 gillning

Gör research och googla recensioner på vad som är inkluderat på anläggningen.
Tripadvisor har mängder av oberoende kundrecensioner(kanske lite för många)

Vad som verkligen är inkluderat varierar från land till land och från hotell till hotell.
Exempel på vad som kan variera:
Ingår dryck till måltiderna? Om ja, gäller det alla drycker?
Gäller all-inclusive hos samtliga restauranger med mera på anläggningen?
Är det tidsbegränsat under dygnet ?
Ingår snacks/glass och liknande?

Researrangörernas info kan vara lite knapphändig.

Bättre och vara lite förberedd så man inte blir besviken på plats.

1 gillning

@janbolmeson Är det en bra all-inclusive så behöver ni inte tänka på något :smiley:

1 gillning

Man ledsnar på samma mat hela tiden.

Brukar välja halvpension. Då kan du äta en stadig frukost på hotellet, hitta något nytt ställe att äta en lätt lunch på varje dag och sedan buffén på kvällen.

2 gillningar

Jag undrar om det är värt en resa utomlands när detta ska ske när man kommer hem som är saxat från Folkhälsomyndighetens hemsida: “Efter ankomsten till Sverige bör du stanna inomhus och undvika nära kontakter i minst sju dagar. Om du inte utvecklar några symtom på covid-19 eller om du får ett negativt provsvar (dvs. om provet visar att du inte har covid-19) under de sju dagarna, kan du gå ut igen”? Blir ju som att få husarrest i en vecka.

2 gillningar

Som en person som jobbar med vaccinationer, hälsorådgivning inför resor och covidtester+intyg kan jag lägga till lite basic inför resor nu i covidtider: (inte alls relaterat till all inclusive)

1. Titta upp vad som gäller ang covidtestning, eventuellt behöver man även testa barnen men inte alltid. Du kan checka swedenabroad.se men det bästa är egentligen att kontakta flygbolaget direkt, det kan ändras snabbt ang tidsintervall och vilket test som krävs. Om man behöver göra PCR så kontakta vaccinationsbolaget innan ang vilka hålltider de har då dessa prov oftast behöver skickas till labb i en annan stad. Ibland räcker det med antigentest som är ett snabbtest man får svar direkt på så då kan man med gott samvete ta testet samma dag eller dagen innan, kom ihåg att ta med pass

2. Om ni behöver komplettera vaccinationer se till att börja åtminstone 1.5 månader innan så kan ni garanterat ha tid för allt som krävs.

Förlåt att jag inte svarade på den exakta frågan :joy:

6 gillningar

Med barn 3 och 10 år (fra 10 år) är all-inclusive nice. Kompisar, aktiviteter, barnvänlig mat, Bra träningspass för de vuxna…
Satsa på bra inklusive då behöver man inte tänka själv som ngn skrev!
Bästa vi har varit på är Guadeloupe med Langley.
Näst efter det Mexiko. Lycka till!

1 gillning

Det kan variera en hel del kring hur arrangören tolkar “all inclusive”, man skulle kunna tro att allt på menyn ingår men det är inte ovanligt att det är ett basutbud som ingår och de lite lyxigare måltiderna och drickbara vinerna måste man betala extra för att få. Ibland ingår juice/frukt bar vid poolen, ibland inte.

• Kolla upp vad som faktiskt ingår i “all-inclusive”
  • Vilka tider serveras måltiderna? Vad har de för meny? (ibland är det bara buffé och ibland rullande vecko-schema)
  • Ingår glass/snacks/juice?
  • Fundera på om halvpension (frukost och lunch) på hotellet och middag i grannskapet är intressant
  • Kolla om det finns en barnklubb på hotellet, ibland är de riktigt bra

Och rent allmänt, ta reda på eventuella bakteriekulturer/vaccin som ska tas i förväg.
Ta med allt i apoteksväg, framförallt till barnen, riktigt skönt att ha allt nära till hands och slippa bry sig om det finns något apotek i närheten av hotellet eller inte.

1 gillning

Trevlig med semester!

Jag har varit på all-inclusive när jag varit på cykelsemester (vill inte lägga något tänk på mat, utan bara äta, sova, cykla typ) och något jag lärt mig genom åren är att är det billig all-inclusive, så är det oftast dålig mat… och detta har varit rätt enkelt att se när man tittar på bilder från andra gäster osv.

Jag har dock haft riktigt bra erfarenhet av ett mindre hotell (inget TUI eller dyl.), men då tog dom typ 7000kr extra för lunch och middag för 2 vuxna i 10 dagar, för bara maten. Så betalade 17,000kr för hotellet istället för 10,000kr. Det var då fruktansvärt bra mat (entrecote, färsk grillad bläckfisk osv), och det var värt varenda krona då mat ute hade kostat kanske 1500kr för lunch och middag för 2 personer, så sparade en slant där.

Allt beror nog på vad man har för standard. Vi har väldigt bra mat generellt i sverige, och är det en sak jag också lärt mig så är det att det är inte samma standard på ett TUI-hotell i Spanien. I Sverige är det en självklarhet att man kan äta lite goda mackor, ägg och skinka på frukosten, men har varit med om frukostar där jag typ bara ätit barn-pannkakorna för resten varit så dåligt.

Bäst är nog att kolla tripadvisor, google, booking.com-reviews osv, där lägger folk ofta bra recensioner och bilder på maten so hotellen har.

Såg att någon skrev om resor under covid, och har lite erfarenhet där också, var på Gran Canaria i januari på träningsläger och i Spanien gällde det att ha negativt PCR 72h innan ankomst, liten detalj som är lätt att missa. Måste även registrera besöket i deras app som var busenkelt. Annars var det inga problem :slight_smile: Vi tog PCR på Svea Vaccin och dom hade oerhört bra service och var snabba med svar (Sveavägen i Sthlm).

Sista grejen, ibland kan halvpension vara värt det, för det är rätt nice att ibland kunna prova något annat, man kanske tar utflykter på dagarna osv. Så det är värt att kolla på det också, så man inte känner sig tvingad att äta alla måltider på hotellet!

Hotellet där vi åt helt fantastisk all-inclusive var FERGUS Style Soller Beach på Mallorca :slight_smile:

1 gillning

Hej,

Jag har bara varit på all inclusive 2ggr, men håller med om att all inclusive är mysigt med barn i den åldern. Man kan lägga allt fokus på barnen och varandra, och behöver inte tänka på att handla, eller ens vilken restaurang man ska gå till (vilket kan bli mkt tjafs i min familj ibland).

Stora anläggningar har ofta flera restauranger. Ofta är någon eller några finare än de andra, och där brukar man då ofta bara få äta 1-2 ggr/vecka. Alternativt är de restaurangerna bara öppna ett par dagar i vecka. Se då till att boka upp er på bord i de mer spännande restaurangerna så tidigt som det går. Ibland blir de uppbokade och då sitter man och äter buffe hela veckan i standardrestaurangen och känner sig lite lite lurad.

Mvh
F

1 gillning

Kalorier som man får i sig utomlands stannar inte utomlands

15 gillningar

Kom att tänka på denna :smiley:

3 gillningar

Haha… Vi bokade tidigare idag, men när jag skulle somna så var det den här kommentaren jag inte kunde sluta tänka på. Särskilt eftersom jag i dagarna avslutat 16 weeks of hell. :joy::man_facepalming:

(PS. Tack för tipsen. Det ska bli en spännande upplevelse. )

3 gillningar

Hade aldrig tidigare varit på all inclusive. Men för två år sedan åkte vi till en, bokade med transfer och allt. För oss som har mindre barn var det riktigt smidigt. Dessutom prisvärt då barnen inte betalade något extra för att matten skulle ingå (vilket vi vuxna fick göra).

Vet man att man lätt blir snål och måste utnyttja varje krona (alltså äta och göra allt på hotellet för det redan är betalt), så blir det kanske en tråkig resa. Vi tog två dagar när vi lämnade hotellet och åkte på dagsturer, där vi köpte mat och dryck mm själva.

Så länge barnen är små /mindre skulle jag kunna tänka mig att göra det igen. Vid andra resor med barnen har jag kommit hem tröttare/slitnare än vad jag var innan jag åkte. På all inclusive var det faktiskt ganska avslappnande att åka utomlands även med barn😀.

2 gillningar

Barnen i den åldern brukar uppskatta om det finns ett stor vattenland på hotellet. De “barnsliga” vuxna uppskattar det också :slight_smile:

1 gillning

Jag ber om ursäkt om jag orsakade någon form av ångest :slight_smile: Däremot tycker jag ändå det är värt att tänka på för enligt mig själv åtminstone så är det lätt att äta/dricka mer enbart för att det finns tillgängligt :slight_smile:

Det är fantastiskt skönt att inte behöva tänka på mat under semestern och jag kan tänka mig det är ännu mer avslappnande med barn! :slight_smile:

1 gillning

Min tipps är att undvika all-inclusive, det är Altid sån slags typ av folk där som åker all-inklusive för att spriten är gratis och som lägger handduken vid poolen kl 06:00 och kommer till platsen nån gång på eftermiddag.

Nä, mycket mer avslappnat folk i halv pension, räcker väl med en bra frukost och kvälls mat? (Maten är oftast mycket bättre)

Vad är fördelen med all in? Gratis alkohol?

Jag lovar svara på det när vi kommer tillbaka. :joy: