Tips på Barnsemestrar

Det börjar bli dags att planera för sommarsemester. Det är extra svårt att planera vad man ska ha hitta på när man har barn (framförallt små barn), därför tänkte jag att vi kan försöka samla erfarenheter om aktiviteter och resmål (både för sommar och andra årstider) i en och samma tråd.

Vad har ni för hits, tips, eller sågningar?

Jag börjar med två:

Lollo & Bernie charter på Rhodos (två barn 3 och 1.5år)
Väldigt enkel semester om än rätt tråkig för oss vuxna. Man får ungefär vad man kan förvänta sig, vilken kan vara nog så värt!

Weekend i Barcelona (2 år)
Det var trevligare i teorin än i praktiken. Inför så tänker man sig att man ska sitta och äta tapas och mysa när barnet sover i vagnen, eller så. Verkligheten blir ofta stökigare.

Parken Zoo Eskilstuna (4år och 2år)
Precis vad man kan förvänta sig, enkel semester som barnen verkligen uppskattar. Trevligt och välorganiserad park. Precis som alltid är det väldigt svårt med mat (långa köer och dålig mat), så packa med en lätt lunch.

6 gillningar

Grym tråd! Kämpar alltid själv med kreativiteten.

Vi gillar parklekarna i Sthlm om man råkar befinna sig här. Tror det är lämpligt upp till 6-7 år.

När man reser, ha alltid ett hotellrum med uteplats/balkong/sitthörna och separat sovrum så att barnen kan sova och vuxna kan fortsätta umgås.

Vi brukar hyra hus med egen trädgård och direkt närhet till stranden vilket gör det väldigt enkelt att låta barnen leka hela dagarna utan att behöva åstadkomma så mycket

3 gillningar

Rekommenderar verkligen Kolmården framför Parken Zoo. Större yta så mer avstånd, men också mycket finare miljö och linbanan är väldigt mysig! För den äventyrlige föräldern rekommenderas också Wildfire, Europas snabbaste berg- och dalbana i trä!

Som @Freddan säger så är det ofta att föredra att hyra hus med egen trädgård och matlagningsmöjligheter när man reser med (kinkiga) barn. Få saker är så frustrerande som att sitta på restaurang med barn som slåss och tycker maten inte smakar som hemma.

1 gillning

Jag har gillat:

• Astrid Lindgrens Värld

• High Chaparral

• Legoland Billund (så värt det att bo på Hotel Legoland Billund, direkt ingång till parken, smidigt att vila lunch på hotellrummet med trött barn)

• Lekplatsen Plikta i Slottsskogen i Göteborg (ta med matsäck!)

• Universeum Göteborg

• Laserdome Göteborg

• Sunwing Cala Bona Beach, Mallorca (all-inclusive) har bytt namn till något annat nu

• Eketorps Borg, Öland (jag kom dit med trötta/griniga barn som inte ville gå in och kolla på en tråkig borg, med viss övertalning gick vi ändå in, vi stannade tills de stängde… mest poppis var kuddkrig på stocken!)

• Hotel Abruzzi, Rom (kanske inget direkt barnvänligt hotell, men lyckat med ca 11-åringar, fick fantastiskt rum med utsikt över Pantheon!! Coolt med fontänen på torget som roar barn när vuxna sitter kvar på restaurangen intill, och glassen… på Gelateria Della Palma i närheten!!! Besöktes minst en gång varje dag. Med referens till glasstråden :grin:. Antikens Rom är fantastiskt med halvstora barn. Det pratas fortfarande om den semestern nu, många år senare)

• Böda Sand under högsäsong. Max ålder på barnen kanske ca 12-13 år, inte lika kul med trötta tonåringar :joy:

Kul tråd! Finns många härliga minnen från semestrar!

:+1::sunny::hugs:

6 gillningar

Tomteland i Mora (många tillfällen…)

https://www.tomteland.se/

Rekommenderas starkt att besöka med barn både sommartid och vintertid har varit magiskt och barnen har varit väldigt nöjda.

Tåg och båtluffa i Norge (1,5 År)

Gjordes i September så precis i slutet av turistsäsongen. Detta fungerade faktiskt mycket bättre än jag trodde dottern var glad genom hela resan. Största skillnaden mot att göra det utan barn var att jag fick lägga ner mycket mer tid på att planera resan så vi kunde inte vara så spontana som man önskar.

Astrid Lindgren Värld (3, 7 och 9 år)

Också en plats som är trevlig att besöka off season, i vårt fall första veckan i juni. Skulle rekommendera att man är här i 2 dagar för att uppleva allt.

Orsa Camping

Ytterligare ett riktigt trevligt ställe med många barnaktiviteter, trivdes markant bättre efter vi köpte ett campingtält istället för att hyra en stuga.

Annars har man vägarna förbi Västerås så rekommendera jag starkt att ta ett breake i Digntuna och kolla på dingisar,

1 gillning

Förförra året fick vi kommentaren från Freja då 9 år att det var värsta sommaren någonsin. :flushed:

Inför förra året fick vi tipset att dela upp sommaren i 3 eller 4 block. Med en huvudaktivitet i varje block. Då blir det lagom tid att se fram emot något, lagom tid hemma och sedan en ny aktivitet.

Aktiviteterna kan ju vara vad som helst (tex resa, tivoli, stuga, etc), förra året var det för oss:

• Block 1 (slutet av juni någon vecka efter skolslut) - 1 vecka i Grekland all-inclusive

• Block 2 - (mitten av juli) - filmkollo för Freja

• Block 3 - (början/mitt augusti) långweekend i Prag

Det gav betyget bästa sommaren någonsin.

I år siktar vi på en repris, nu med en 4-åring och en 11-åring. Dock med andra ställen.

Här är även en relaterad tråd:

3 gillningar

Sälen, Tylösand/Halmstad, Ronneby brunn. Alla inom Sverige så billig resa dit och superfina ställen med mycket aktiviteter

2 gillningar

Skara sommarland är ju inte helt fel.

1 gillning

Följer :+1:

Har en på 3.5 och en på 1.5 till sommaren. Inhemska upplevelser på agendan.

2 gillningar

Hur gammal bör ett barn vara för att kunna uppskatta en resa till storstäder som London, Paris osv?
12 skulle jag gissa. Håller ni med?

2 gillningar

Ja, runt 10 eller mer för att uppskatta det själv. Men vi har gjort stadssemestrar yngre än så. :slightly_smiling_face::+1:

1 gillning

Vår dotter när hon var 1-år dotter uppskattade Shanghai men det var helt andra saker som uppskattades än för oss vuxna.

Även Berlin och Prag var av intresse men som sagt var helt andra upplevelser än för oss vuxna som föredrogs.

1 gillning

Tågluff i Europa - mycket skönare än bil och barnen tycker det är spännande. Ta god tid på er och ha inte för många stopp. Se till att boka egen kupé om det är nattåg.

Fjällen - finns bra barnklubbar och liknande på flera svenska orter som barnen älskar. Lägg till simhall, ziplines och frisk luft så har ni en toppensemester.

Danmark - är det bra väder slår det det mesta. Fantastiska stränder, Legoland, gastronomi i världsklass och allmänt hygge.

3 gillningar

Kan lägga till att fjällvandra är något som även uppskattas av barn i min vänskapskrets. Ganska lättsamt att gå mellan fjällstugor alternativ dagsutflykter, får bara ta många pauser och låta barnen vila.

3 gillningar

Beror ju på vad man gör där säger jag.
Våra var väl 3, 7, 9 eller nått i Paris.
Katakomberna, Eiffeltornet, euro Disney, Normandie mm uppskattades av alla. Dali museet, Notre Dame, Louvren tyckte dom delar av.
Planering a och o. Snacks, varva aktiviteter för olika så all får ngt osv.

Tråkigt många verkar tycka det är jobbigt att resa med barn. Så många år och resor har man inte med dom så våga tänka utanför charter och verkligen uppleva saker.

Island fantastiskt för alla. Då 1, 5, 7 tror jag.
Singapore och Malaysia bästa resan, 7, 11, 13 eller ngt.

1 gillning

Playmobil funpark 3 - 8 åt

Detta måste vara himmelriket för ett barn, en park där du leker med playmobil!
Kostar €14 att gå in, maten kostar inte skjortan, men du måste gå igenom butiken när du går ut :slight_smile: Det finns ett litet playmobil hotel precis jämte (där du får en playmobilgubbe istälket för choklad på kudden) men det bokar upp snabbt så rekomenderar att man är ute i god tid.
Ligger utanför Nürnberg och är man i knutarna eller pker förbi rekomenderar jag varmt ett stopp - 2 dagar brukar vara perfekt :slight_smile:

1 gillning

Kom på att jag och @carolinebolmeson varit i Holland på Efteling med ett par vänner:

Kan rekommenderas för barn (och vuxna). Räkna med att det kräver minst 2-3 dagar om man vill göra hela. I paritet med Disney-land fast i vissa avseenden bättre.

Vi var på Höga kusten när sonen var två år. Där bar vi honom mest men det var annars bra. Mycket ”tillgänglig” natur med kortare vandringar. Trevligt med viss infrastruktur i form av lokala små restauranger.

I somras var vi på västkusten när sonen var tre år. Mollösund var ett riktigt fint ställe och Kosteröarna en absolut pärla. Stränderna där är i en klass för sig jämfört med allt annat jag upplevt i Sverige. De mer kända orterna på Västkusten var tyvärr turistiska, slitna och lite trista. Vi provade även med lite enklare vandring på lokal led på Orust tillsammans med sonen. Att bestiga ett ganska litet berg där det även fanns gott om blåbär var en fungerande aktivitet. Krabbspö är en attiralj som är bra att ha med på västkusten. Fenomenet krabbor som kryper omkring över tårna är spännande för barn. Boken ”Ellen på stranden” är bra, att minnas med eller som instudering.

Framåt har vi tänkt hyra stuga på fler ställen bl.a. sannolikt i Skåne eller ”i skogen”, alltså i meningen någon mindre turistinriktad region i södra Sverige. Där skulle vi försöka oss på kortare och enklare vandringar där sonen får gå själv.

Utomlands var Kroatiens övärld ett bra ställe. Där van vi när sonen var ett år och funderar nu på att åka tillbaka dit. Där finns bra möjligheter till rimligt korta vandringar. Ön Brac var vi på då. Orten Supetar är mysig och lugn med trevliga små restauranger. Ön Vis där Tito hade sitt sommarresidens funderar jag på som möjligt ställe att åka till också.

En bra sak vi gjorde i somras var att ta med en elgrill i bakluckan på bilen. Den var användbar och gjorde att vi kunde grilla enkelt många gånger.

En bra grej som vi provat tidigare med tonårsdotter (bonusbarn) är husbyte. Det var väldigt bra. Rent krasst är det en hobby för rika människor och oftast då barnfamiljer. Jag menar nu husbyte med utlandet via förmedlingar som Homeexchange.com. Man bör inte vara uppbunden av att komma till en viss plats vid en viss tidpunkt utan öppen för olika möjligheter.

2 gillningar

Det var en bra idé! Var hittar ni husen? Är det AirBnb som gäller?

1 gillning

Airbnb är en bra startpunkt men nästa alla hus på den sajten finns tillgängliga på andra sajter till lägre servicekostnader. Vi har testat några olika sajter och alltid varit nöjd.

1 gillning