Upplevelser med barn

Sara Bäckmo aka @skillnadens på IG har för andra året i rad dragit iväg på cykelsemester med sina ungar, och jag blir superinspirerad fast mina ungar på snart 18 och 23 definitivt INTE hade tyckt det vore en hit. Här ETT av hennes inlägg om detta, du kan garanterat hitta ett par stycken till:
https://www.instagram.com/p/Cf2BKoAqJf6/

3 gillningar

Tältning är fantastiskt i den åldern. Man är tillsammans och skapar minnen, samtidigt lär sig barnen nyttiga saker på ett lustfyllt sätt. Vi tränar på att packa, planera, laga mat, göra och sköta eld, hantra vassa föremål som knivar och såg samtidigt som barnen har jättekul!

8 gillningar

Vet inte om det är vad du söker, eller hur långt ifrån du bor. Men https://www.highchaparral.se/ är en av få saker som får mina barn att jubla ikapp. De är 7 och 10 år, och framförallt den äldre börjar ju bli svårflirtad när det kommer till “att leka”. Men cowboy går tydligen utmärkt…
Campingen är dessutom mycket bra, eftersom det är horder av små vildar som spontanleker i grupp… När vi var där över en helg för ett tag sen så lämnade till och med det stora barnet sin mobil i stugan. Bara det! :slight_smile:

1 gillning

Nu vet jag inte var du bor, men passerar du Stockholm så älskade mina Tom tits experiment i Södertälje, när de var i den åldern.

3 gillningar

Kosteröarna är ett fantastiskt ställe med unikt fina stränder och kortare vandringsleder som passar för yngre personer, kanske inte 5 år men något äldre.

…och, gör det till en helhetsupplevelse, oavsett vad ni gör. Att packa matsäck, åka tunnelbana (om man inte gjort det), tåg osv smäller högt för kids. Att köra fram till entrén är bara sämst, vilken aktivitet det än gäller. :slight_smile:

4 gillningar

Att cykla/åka dressin tror jag kan vara spännande!

Tror det finns banor lite varstans där detta kan göras, förslagsvis på en solig dag.

2 gillningar

Ta en 2-3 dagars weekend på xyz hotell via risskov.se. googla runt på upplevelser i aktuell stad som badhus, strand, mat, lekland m.m, undvik franchise som mcdonalds, chopchop m.m och prova lokala grejer på vägen och på plats.

Resan i sig är händelsefullt allt man gör på plats blir minnesvärt :smiley:

Edit: finns ofta erbjudanden i sin egna stad eller närliggande. Blir ofta kanon bra endå speciellt om man undviker vanliga grejer man brukar göra

Har en snart 8-åring där följande är poppis:

Tälta, behöver ju inte vara i vildmarken om en själv inte är bekväm med det. Vi åker till campingar som har sånt som barnet gillat (bad, bra lek, skog, berg)

Bada, vi drar iväg på utflykter till diverse badhus inom en rimlig radie med bil, men har också åkt längre, ex the Reef i Danmark.

Spännande platser i skogen, kan var promenader eller kortare vandringar, gärna med bra möjligheter till klättrande, hoppande, springande. Kasta macka i en sjö eller hav. Ibland tar vi med grillen och gör hamburgare, varma mackor etc.

Pyssla (hemmaaktivitet), vi har lyxen att sen vi flyttade till hus kunna erbjuda stor pysselstation. Hittade skatter ute, limpistol, träpinnar med mera i stora lass.

Vi tog en weekend och flög till Stockholm och gick på museum (naturhistoriska och vasa) mkt poppis.

Liseberg, Universum och naturhistoriska i Gbg, också bra.

Bo på hotell med ismaskin och pool.

Vi funderar på att göra en Ja-dag med (finns en film som heter yes-day), men vi behöver hitta lite rimliga ramar först :joy:

Säger som angaudlinn, oavsett vad, gör det med inlevelse, då kan typ en bussresa bli kul med barn :sweat_smile:

Slår ett slag för traditioner med, vi har återkommande utflykter som vi gör ofta, det är mysigt att alla längtar efter dem.

2 gillningar

Tack alla för svar!

1 gillning

Jag var på skara sommarland en del när jag var liten, vet inte om det finns kvar men minns att det var superkul.

1 gillning

Älgsafari! Vi besökte farmen i Markaryd och stannade till vid godisflyget på väg hem. 100% succe!

Klättring i Höghöjdsbana var en riktig succé tyckte mina ”bonusbarnbarn” på 7 o 9 år.

• Tälta/campa som någon redan nämnt är ju det främsta.

• Besöka övergivna hus, gärna där man måste gå en bit.

• Plocka blåbär, kantareller etc.

• Olika typer av skytte. Oavsett om det är gevär, revolver, pilbåge eller armborst. Kolla runt bland bekanta vad de har och kan låna ut.

• Åka båt. Samma sak här, använd det ni får tag på.

• Frisbeegolf.

1 gillning

Tomteland som ligger söder om Mora. Det var kul både för sonen på 7år och oss vuxna.
Lego, en heldag med bara legobyggande.
Geocaching, det är väldigt kul och för vuxna med.
Kolmården, en heldag där är trevligt för alla.
Tillverka egna pilbågar och pilar och skjut på mål.

1 gillning

Kanske denna tråd kan ge inspiration:

Eller kanske denna:

• Åka ångtåg Brösarp S:t Olof t o r.
  • Cykla dressin från Tomelilla t o r.
  • Paddla från Stockamöllan.
  • Ystad djurpark med grill och poolbad.
  • Tosselilla sommarland.
  • Vallåsen bike park (osäker på åldersgräns, men de har numera en riktigt fet och fantasifull barnvänlig stig).

Med youtube instagram och tiktok som finns idag har dom troligtvis redan blivit exponerade för 100 tals grejer dom vill göra. Fråga dom vart dom gelst vill åka / göra.

Astrid Lindgrens värld är sinnessjukt bra. Tänk på att ta minst två dagar där för att hinna se allting.

Annars - packa matsäck och gå i skogen. Räcker långt.

Kan du utveckla det där med övergivna hus? :thinking: