Råd och Tips om sevärdheter och upplevelser i Sverige

Hejsan allesammans!
Jag vill be om er med mer erfarenhet om råd vad man ska uppleva i Sverige, då min svägerska kommer till Sverige från Peru under tre månader och ska träffa sitt första barnbarn, det är hennes första gång utanför sydamerika och jag vill verkligen att hon ska få en upplevelse.
Jag bor i en liten håla som heter Ystad, det ligger på Österlen i Skåne.

Må väl
Anthon

3 gillningar

Den absolut största sevärdheten bör vara hennes första barnbarn. Allt annat bleknar i jämförelse :wink:

2 gillningar

Ja man kan ju hoppas det! Men tre månader är ju en väldigt lång tid eller? Jag vill ju att hon bli Uppslukad av att vara i Sverige.

1 gillning

Dalarna brukar vara populärt bland utländska besökare. Jag gillar området runt Rättvik bäst. Bo och äta på Åkerbladhs i Tällberg.

3 gillningar

Tack för rådet @Erik71 får se om jag är modig nog att våga utsätta min svägerska för mygg :laughing:

Det är nog bra om du konkretiserar lite vad ni tänkt göra. Handlar det om att resa runt i hela Sverige eller mer om “generella aktiviteter”, som inte är så geografiskt kopplade?

Jag anordnade en lite liknande typ av resa för min mamma i Östeuropa för några år sedan och var väldigt nöjd med resultatet där. Då engagerade vi en kompis som guide och så körde vi med direktöversättning hela tiden. Vi besökte blandade typer av ställen, både “riktiga” sevärdheter och mer typiska lokala ställen.

Om hon kan eller inte kan cykla kanske det kunde vara en vara en grej att bygga något på. Att cykla en lokal liten väg till en strand utan alltför mycket folk på kan vara en stor upplevelse. Om hon inte cyklat innan behöver hon förstås öva först.

Om hon är i Sverige på midsommar är det förstås en bra grej. Att fira midsommar på en mer traditionellt inriktad plats är en stor grej. Det behöver inte nödvändigtvis vara i Dalarna.

Värdet av att ha någon som förklarar saker hela tiden kan inte överskattas. Jag menar då att förklara sådana där saker som svenskar tar för givna och som man inte självklart tänker på. Jag menar nu att beskriva lite hur människor levde i olika typer av äldre hus, hur jordbruk fungerade förr i tiden, relationen till skog och natur osv. Det finns väldigt mycket att veta om Sverige som man som infödd inte tänker på alls.

Det finns en del hjälpmedel som kan vara bra att använda. Prova till exempel detta.
Nyfiken på Sverige - spanska: Sveriges historia | UR Play

1 gillning

Fantastiskt svar @Anonym och riktigt bra idéer!

1 gillning

Ta en tur till Ven. Eventuellt med övernattning på Turistgården. Fördel om hon cyklar.

Gå en runda i naturen. Kanske längs Skåneleden vid Verkeån. Vi har mycket fin natur i Skåne.

Svårt att veta när vi inte känner svägerskan.

4 gillningar

Min svärmor bor i en asiatisk storstad och hon uppskattade bland annat följande,

• Åka ut och tälta på en campingplats (var viktigt med en toalett i närheten).
  • Åka ut på en 48 timmars kryssning.
  • Shoppa taxfree i lyxbutikerna runt NK i Stockholm och Köpenhamn (köpa billigt till dom som är kvar hemma)
  • Ta natttåget ner till exempelvis Malmö och utforska staden (natttåg var ny upplevelse).
  • Köpa svenska råvaror och laga sin egen mat, gått så lågt så hon längtar att komma tillbaka pga maten.(generellt bättre kvalitet på råvaror i Sverige).
  • Plantera och odla mat i trädgården (borde gå att göra på 3 måmader också).
  • Åka och plocka jordgubbar samt Hallon på självplockning.
  • Slippa frysa inomhus på vintern.

Det vi gjorde var att åka runt med tåg (helst natttåg) och besöka lite olika städer blandat med besök i närområdet runt huset, typ inom 1-2 timmars bilfärd.

Däremot var hon rädd för att gå för mycket i skogen då det enligt henne kunde finnas farliga djur :see_no_evil:.

2 gillningar

@nhb Tyvärr känner jag henne inte så väl heller :frowning: därför vill jag få lite idéer på aktiviteter, innan jag frågade i forumet så hade jag tänkt på att låna min mosters bostad uppe i stockholm då de alltid är nere i sitt sommarhus i skåne under sommarmånaderna.

Verkligen spännande idéer @Thomas86!
Haha jag tror inte att att rädsla för vår skog kommer vara ett problem då hennes släkt kommer från Perus djungel!
Där har du läskiga saker (enligt mig)!

Just ja, hon tyckte även om att fjällvandra utan packning :man_shrugging:

1 gillning

Kanske att fjällvandring kan vara något, men där har hon ett jävla försprång på mig, då hon bor i en stad i Peru som är belägen på 4000 m, jag kommer ju flåsa som ett djur medans hon typ dansar fram :laughing:

2 gillningar

Jo, vi har nog olika problembilder.

Jag hade ju problemet att hon tyckte Uppsala var en liten by så blir lite annan referenszon :joy:

1 gillning

Går ju även att exempelvis bo i Höga Kusten med dagsutflykter. Mer den annorlunda naturupplevelsen som lockar :innocent:

1 gillning

Ja höga kusten är trevligt, jävla mycket mygg dock, har en bostad där i familjen med som jag säkerligen kan låna.

1 gillning

Borttagen för att dölja personlig information

1 gillning

Vad spännande, låter också som en spännande och en spännande upplevelse.

Tagit bort personlig information.

3 gillningar

I Stockholm finns det många bra saker att göra:

• Vandring i olika naturområden. Kärsöleden är en personlig favorit. För att ligga så centralt som den gör har den en påtagligt “vild känsla”. Den är 6 km lång och funkar för yngre barn.
  • Åka pendelbåtar i stan. Roligare än turistbåtar och funkar med SL-kort.
  • Besöka Björnö sandarna på Ingarö. Tog dit släktingar från öst och det var en stor succé. Det är en plats med mycket folk men som inte är “kommersialiserad”. En riktig havsstrand i Stockholm är speciellt.
  • Besöka utomhusmarknaden i Tensta eller Skärholmen och sedan åka hem och laga mat
  • Besöka Täby loppis som är den största i norra Stockholm eller motsvarande på södra sidan. Jag tror det är Hågelby där det hålls numera. Det är roligt att handla fina saker billigt av vanliga människor. Många som säljer grejer är rika och inte så petiga med exakt vad de får betalt.
  • Bada på Långholmens lilla strandbad (kallas dog beach på Google maps). En mycket liten men fin strand med utsikt över stadshuset. Att kunna bada mitt i stan är speciellt.
1 gillning