Ni är verkligen helt fantastiska!!
Nu har jag fler idéer vad vi kan göra!
![]()
Om ni ska till Stockholm kan ju kungahuset fascinera en sydamerikan. Beroende på väder tex Livrustkammaren eller Drottningholms slott.
Samt gräv där du står, Ystad och skånska kusten är ju jättevackert… Kanske promenad i nån bokskog också.
Genom min mans jobb har vi ofta människor från andra länder på besök. Här kommer några av våra aktiviter som de har uppskattat:
Plocka bär och svamp, sen tillaga detta hemma tillsammans.
Vandra med Alpackor. Fantastiska djur med otroligt mycket personlighet
Paddla kanot och ev tälta/bo på vandrarhem
Titta på solnedgången och grilla korv på stranden
Disgusting Food museum i Malmö
Fika på något mysigt cafe. Österlen har många underbara platser
Gå i bokskogen. Väldigt exotiskt för de som inte bor här i Skåne
Nordic Sea Winery i Simrishamn. De flesta vinkunniga fnyser på näsan och konstaterar att Sverige nog inte är ett vinland.
Cykla på Ven - finns elcykel
Kommer de på hösten så hyr en stuga (airBnB) med öppen spis. Sätt på dem raggsockar, svep in dem i en filt och bjud på varm choklad med vispgrädde
Det finns ingenting som är så ögonöppnande som att se sin egen stad med en utbölings ögon, så jag föreslår att du ber henne hitta saker!
Allt finns ju på webben nu, leta upp turistsajter på rätt språk och skicka till henne och säg att ni gärna vill hänga med på vad hon väljer.
Fy fasen vad avis jag är på dig! När mina släktingar från Peru har besökt oss så brukar det innebära att dem går bananas i köket och lagar den otroligt goda Peruanska maten (ceviche, lomo saltado och papa reyena).
Vad gäller utflykter så finns det mycket att göra utan att det behöver innebära dyrt semestrande inom landet. Ex upplev en småländsk skog (skuruhatt i Eksjö) och även den gamla trästaden där, Visingsö i Vättern, Rudenstams, Store Mosse. Eller västkusten med långa stränder och trevlig sommar stämning.
Men inget trumfar kvalitetstid med barnbarnet och att få leva som vi gör i Sverige. Vi har det otroligt bra med tillgång till allt. Bara det är en stor grej för många.
Det är så sant axr!
@emilfreijd Haha är det inte en rätt vanlig grej, speciellt om det är damer, jag protesterar mot svenskmat, det enda jag vill ha är Peruansk mat!
Och det är inte bara för att jag är lat ![]()
Vi har nära bekanta till oss som bor i Jönköping så att ta oss till Eksjö är absolut inget omöjligt eller en dum idé ![]()
Nej du har rätt!
Om hon kommer sommartid så tipsar jag om fantastiskt vackra Karlskrona, med tillhörande skärgård. Sedan kan ni fortsätta österut mot Kalmar, besöka Kalmar slott o kanske Öland. Kroppkakor kan bli en spännande matupplevelse.
Det låter som att ni inte är rädda för friluftsliv!
Kanot/vandring kring Immeln, Raslången, Halen (NÖ Skåne/ V Blekinge) är otroligt fint, knallgrön bokskog och vacker natur. Inte så långt att åka för er heller.
Stockholm brukar slå högt hos många som turistar i sverige speciellt under sommaren.
En finare stad får man leta efter :)!
Finns så mycket att se varför inte kolla in skärgårdslivet via båt besöka historiska platser etc etc.
Kan bara hålla med.
Ta en dagstur till Lund, käka lunch, köp glass och promenera bland de gamla husen, ta en kik i Domkyrkan.
För naturupplevelser, kanske Kullaberg och Mölle, eller varför inte en promenad i Söderåsens nationalpark och sen middag i Helsingborg. Stanna en natt på hotell och åk över till Helsingör, titta på Kronborgs slott.
Som andra nämnt ovan så kan ett besök till huvudstaden också vara givande, speciellt sommartid. Det är ju ändå nåt speciellt att gå på Stockholms slott eller Drottningholm, gå på guidad tur i Stadshuset eller bara promenera på Söders höjder och njut av utsikten.
Oavsett vad ni hittar på så blir det säkert en annorlunda upplevelse för er alla!