Astrid Lindgrens värld på budget?

Barn på 5 och 7 år. Planerat en resa till Astrid Lindgrens värld i flera år. Drar ut på det varje sommar för att jag tycker att det är hutlöst dyrt. I år åker vi vare sig plånboken gråter eller ej. Finns det några rimliga sparhacks eller lifehacks kopplade till just den semesterresan? Vi tänker Bo på ett B&B utanför för att komma rimliga undan i pris samt slippa rodda frukost på bortaplan med två övertaggade barn…

Finns det någon vettiga lekplats/vandringsled annat kul som man kan passa på att uppleva när vi ändå åker? Bad är inte superrelevant då vi åker från västkusten… :sweat_smile:

Övrigt att tänka på? Tackar ödmjukast för kloka råd. :four_leaf_clover:

3 gillningar

Finns flera häftiga älgparker i närheten som kan kombineras med Astrid Lindgrens värld. Man får åka på typ ”älgsafari” med en guide mitt ute i skogen. Oerhört roligt

2 gillningar

Är ni intresserade av svensk kulturhistoria är Stensjö by en trevlig avstickare från Vimmerby. Ligger i närheten av Oskarshamn. Scener från bland annat Alla vi barn i Bullerbyn är inspelade här och kostar gratis att besöka.

6 gillningar

Tycker det räcker bra med en dag, vilket gör att ni kan åka tidig morgon (försök vara framme 30min inann öppning pga köbildning). Sparar en hotellnatt. Sen matsäck. Sen hem vid stängning.

Cykla dressin på smalspåret från Hultsfred: https://smalsparet.com/cykla-dressin/

Paddla kanot på Stångån.

Guidad visning på Åbro bryggeri: Åbro Bryggeri - Vimmerby Turistbyrå

1 gillning

Vi var där i somras med våra barn på 6 och 8 år. Var i parken två dagar och bodde i stugbyn. Det kan kännas dyrt men vi tyckte faktiskt det var otroligt prisvärt. Parken är otroligt fin och teatrarna roar både små och stora. Stugorna är superfina och hela området väldigt barnvänligt.
Mitt råd är att ta två dagar och undvika stress. Det finns nya saker att göra och se under båda. Vi tyckte stugan med självhushållning passar oss bäst.
Åkte i början av september när det fortfarande var fint väder men började bli lågsäsong.
Bestämde direkt att vi ska åka dit i sommar också.

2 gillningar

Mitt tips är att vänta och åka om ytterligare ett par år. :blush: Barnen har lättare att komma ihåg och minnas sådana där upplevelser när de har blivit lite äldre.

Vi har varit där med våra två döttrar två ggr, 3-4 dagar per vistelse. Visserligen dyrt men med tanke på utbudet av shower så är det ändå prisvärt. På de dagarna hinner man, med god planering, se alla föreställningar. Det är ett fantastiskt ställe! Älskar Bröderna Lejonhjärta och Ronja Rövardotter! Underbara scener!

Ett hett spartips (knappast så unikt) är att ta med egen lunch och fika. Det finns bra med ställen att sitta och fika på och det finns även mikrovågsugnar som man kan låna om man vill värma något. Vi hyrde en lägenhet på AirBnB och kunde på så sätt laga alla måltider själva.

2 gillningar

Jag tänker att campa i naturen, om ni kan anpassa så ni åker när vädret tillåter.

Jag brukar försöka göra allt sånt tidig i Juni när det är köfritt och man är nästan själv på området.

Juli och augusti brukar det vara så mycket folk som minskar mycket av nöjet.

Har bott i området och vill tipsa om lite besöksvärt i närområdet:
Virums älgsafari, båttur i blankaholm, Västerviks resort är jättefint för barnen, Loftahammar är fint och har mysig fiskrestaurang, Lofta (avfart i Björnsholm från E22 mot loftahammar) har väldens mysigaste cafe i en gammal folkskola.

1 gillning

Barn går in gratis på sin födelsedag :slight_smile: Blev en glad överraskning när jag var där med barnen för ett par år sedan!

2 gillningar

Åk på höstlovet då det är billigt och mindre folk samt svalare.

Bästa sättet att spara på den resan är dels som ni sa leta boende lite utanför vimmerby eller campa. Det bör vara minst 2 dagar för att minska stress så går ni ditt innan de öppar för att minska kön och stannar så länge ni orkar. Ta med matlåder för varje måltid det finns vagnar man kan dra pakning på. Det ända som kostar då är inträdet och lite tivoli spel om ni vill spela det. Den andra dagen finns många roliga grattis saker runt om i vimmerby som en stats vandring med karaktärer från vimmerby förr i tiden. Det finns Gamleby Trollskog. Det finns en del lekparker med men ingen stor. Det finns även gästgivarehagen vilket är ett stort område med gamla vikingagravar det är som ett grattis museum utomhus. På torget brukar de ha ett stort lekområde som är grattis med.

Rekommenderar också höstlovet! Så mysigt med höst/skördemarknad och karaktärerna i höstigare kläder.

Vi bor i krokarna så är där nästan hela tiden om somrarna. Mina tankar:

• 5 och 7 är nog en rätt bra ålder för besök på Astrid Lindgrens värld.
  • Har man möjlighet så är det som tidigare sagt en fördel att gå utanför semesterveckorna, det är rysligt mycket folk v.29-31. Jag skulle rekommendera två dagar, man hinner inte med alla föreställningar man vill se på bara en dag, särskilt inte under semesterveckorna när vissa föreställningar kan vara fullsatta. Förra året var det främst Ronja som var problem att få plats till under semestern, men de ska ha byggt ut den scenen i år för att få plats med fler åskådare.
  • Vi rekommenderar Fröken Prysselius Allsång på Lilla scenen. Det är lite av en doldis som brukar vara riktigt underhållande.
  • De har haft nån “rekommenderad” ålder (9?) på slutstriden i Bröderna Lejonhjärta men det kan man ignorera, vår äldsta som var 4,5 förra sommaren var otroligt entusiastisk över att se Katla, vilket han gärna gjorde om och om igen.
  • Ta med egen lunch är ett bra tips, maten på restaurangerna är annars av typ skolmatsalskaraktär (vilket duger gott åt mig men min sambo rynkar lite på näsan) och kostar en dryg hundring per person. Kan tillägga att de har flera grillplatser som är laddade med kol osv så vi brukar ta med finkorv som vi grillar.
  • Regnar det finns det ett lekland (Kalles lek och lattjo) bara några hundra meter från “Aaa-Ell-Vee” (som ursprungsbefolkningen säger) men det är ju “leklandsdyrt”.
  • Vill man hitta på nått naturigt så finns exempelvis Rumskullaeken/Kvilleken (Sveriges äldsta och största träd och en av de grövsta ekarna i hela Europa) med närliggande Norra kvills nationalpark (typ urskog) nordväst om Vimmerby och Brantestads naturrunda (vandring i skog och kulturmiljö med hästar, kor och grisar i hagar) med grillplats vid sjön Yxern nån mil åt Västervik (som är en jättefin stad).
2 gillningar

Är alla uppträdena igång så sent på hösten? Var där en bit in på våren och då var tex inte mio min mio igång…

Hej.
Vi har bokat söndag-måndag, t en stuga där man städar och har med sängkläder m.m själv.
Vi är två vuxna och två barn (3 & 5 år)
Det ingår 2 dagars inträde 1 övernattning, fri parkering. Dock måste du sköta all mat själv, men i stugan finns två spisplattor och kylskåp i stugan.
Vi tycker det är skönt att lämna området för att äta t.ex lunch för då får man ett kort avbrott, stugorna är bara ett kort gångavstånd från själva området och det finns en egen entre för detta.
Maten på området passar inte oss, dessutom är det såklart betydligt dyrare än att laga själv.
Vi betalar 4000 kr för detta i maj, vilket är överkomligt.

“Emils hus i Lönneberga” och "Barnen i Bullerbyn " ligger inte allt för långt borta, men det kostar tyvärr.
Så vi har aldrig varit där av just den blödningen.

“Skurugata & Skuruhatt” är ett naturområde i närheten, absolut värt att besöka.

Nej, precis. Det är ett reducerat program på höstlovet. De hade dock gemensam dans med besökarna (typ små grodorna och liknande) med väldigt många karaktärer. Så barnen tyckte det var kul att dansa med Pippi och Emil osv. Man kommer lite närmre skådespelarna på hösten, men det är färre föreställningar.

”Mio min Mio” gick dock inte alls förra året åtminstone, de gör justeringar av föreställningarna varje år.