Utifrån veckans avsnitt där vi kommer in på att åka skidor nästa år i Sälen - så tänkte jag be er om tips.
Vilka är de bästa tipsen inför en skidresa med en 5-åring och en 12-åring i Sälen?
Vår 5-åring har aldrig stått på ett par skidor så jag tror att det är mer fokus på barnvänligt än maxa åkningen. Vad ska vi inte missa? / Tänka på? / Områden att bo i etc? Vi tänkte nog åka runt påsk.
Boka boende på krypavstånd från barnbacken och lämpliga liftar. Jag har ingen koll på just Sälen men ring innan bokning och förklara läget. Det är enorm skillnad på ”400m till pist som kan vara röd” och ”50m till barnbacken”.
Så kan man in och värma sig/kissa/byta vantar/käka lunch eller vad det nu är.
Tar ni teslan så är ju boende med egen laddstolpe trevligt men inte måste. Åker man när alla andra har lov så kan det vara najs med destinationsladdning.
Vi har åkt några långhelger och då fokuserat på just åkning. Har tagit med färdig hemlagad mat typ lasagne, gulasch etc som bara är att värma så slipper man stå vid spisen så länge eller äta svindyr dålig utemat.
Som vuxen åker jag med ryggsäck med extra vantar till barnen, varm choklad och fika.
Fundera på om skidskola passar barnet eller om ni vill lattja själva. Vi har aldrig kört skidskola men det är olika.
Räkna med att få typ noll ordentlig vuxenåkning så blir ni inte besvikna
Som ovan nämnts.
Bo nära en barnbacke och ha koll på vart toaletterna är. Det tar tid att ta sig från mitt i backen till att ta sig ur full mundering och till toaletten.
I och med det, våga pausa och ta en kopp varm choklad så tillfället för toalettbesök ges.
Och ta aldrig det sista åket! Trötthet är lömskt och smyger sig på. Det är först när ni sätter er ner i värmen som ni kanske märker hur trötta ni och barnen faktiskt är. Tänker någon “bara ett åk till” så ska man vara vaksam
En fördel med skidskola för barn är att ni får lite tid för er själva.
Vi åker ni till Sälen nu till helgen. Lindvallen den här gången. Första året med Teslan så det ska bli intressant att se hur det fungerar med Superchargers och om de blir så fulla som man befarar nu när “alla” åker till fjällen.
Vi var i Tandådalen förra året vilket var riktigt bra. …förutom att vi bokade toksent och fick bo i lägenhet istället för stuga. Inte att rekommendera. Några föräldrar tyckte det var lämpligt att låta korridorerna vara en lekstuga för deras helvilda barn som sprang fram och tillbaks hela tiden. Ingen brydde sig när man röt till. Mot slutet kom något ungdomsgäng som hade fest non-stop. Nej, det är stuga som gäller.
Vi tog liften över till Hundfjället för en dag men var inte riktigt lika imponerad. Då bor jag hellre i Tandådalen. Lindvallen är det premiär för i år.
Mitt tips är att sätta båda barnen i skidskola. Våra barn går varje år trots att de numera är rätt så duktiga, äldsta är också 12 år. De är nu på en nivå där de skippar de vanliga backarna och drar rakt in i skogarna för off-piste istället. Själv började man i vuxen ålder så hinner inte riktigt med. Något år köpte vi skidkläderna till barnen på Lager 157. …som alla andra också verkade ha gjort. Det fanns rätt så många som hade exakt samma kläder som vår son. Inte helt rätt att ha koll på vem som var han alltid.
Vi har gått från att ha med oss all mat hemifrån till att inse, vänta lite, Ica Maxi finns ju inte bara i Skåne. Det går ju att handla maten här med. Numera tar vi med oss för de första par dagarna och löser resten där uppe.
Jag köpte 200 aktier i Skistar för många år sedan. Aktieägarrabatten har gjort detta till en osedvanlugt bra affär.
Hyr gärna utrustning hos Skistar. Visserligen får man det billigare på annat håll, men det är bekvämt och behöver man byta något är uthyrningen nära till hands.
Skidskola är ett måste. Även om man har kompetens själv är det alltid mycket lättare med en utomstående pedagog.
Det finns inget värre för en skidlärare än när en förälder står längst ner i backen och “gör sig till”. Barnet tappar fokus och i värsta fall blir det pannkaka av allt. Pallra dig därifrån så snart du kan.
Bor man i Lindvallen var Blå byn ett bra alternativ på min tid. Annars tycker jag att Hundfjället har alldeles utmärkta barnbackar.
Instämmer helt. För 35 år sedan när vi började åka var det svindyrt i Sälen, och vi hade med oss mängder av mat. Nu för tiden nöjer vi oss med lite kassler och en potatisgratäng som vi värmer upp när vi kommer fram till stugan. Vi tar även med oss till frukost dagen därpå.
En semester i Sälen är inte billig, men man får inte bli “dumsnål”. En bra stuga förhöjer semestern och en öppen spis är ett klart plus. Förstärker myskänskan och man kan dessutom grilla korv på kvällen med barnen om intresse finns.
Det finns inte bara Skistar runt Sälen. Kläppen är helt OK, även om jag föredrar Hundfjället. Stöten hade åtminstone förr i världen lite väl branta backar för nybörjare.
Min sista synpunkt (kanske). Vi valde tidpunkten för skidskola till 10.30 i stället för 09.00. Då slapp vi stressa på morgonen. På eftermiddagen var ungarna trötta ändå…
Hundfjället är nog bättre än Tandådalen för mindre barn (Trollskogen och bra skidskola och lite enkel off pist), våra barn älskade det iaf. Men vi har alltid bott i Tandådalen och tagit släpliften över till Hundfjället några av dagarna.
Väldigt mycket lugnare när det inte är skollov, så kan ni bör ni välja en sån vecka.
Sätt båda ungarna i skidskola hur som helst. Värt!
Är ni en vecka så brukar det ingå att få åka en dag i Trysil så passa på med att ta en tur dit då, finns ju enkla backar där också för barnen men backarna är ju längre.
Aftonbladet plus har typ varje år (tror jag) rabattkoder för halva priset på skidhyra. Kan ju vara värt att kika på.
Håller med. Branäs är kanon när man har barn. …eller om man bara är kass på åka skidor eftersom det finns många bra gröna backar. Det var här jag började åka skidor som vuxen. Andra dagen var jag inte längre sämst i backen. Såg ett par danskar som åkte skidor i jeans som var ännu värre än mig.
Vad roligt att ni ska till fjällen! Det är bland det bästa som finns. Vi brukar ofta åka med en annan familj och dela stuga, roligt för barnen att få någon jämnårig att åka med dessutom trevligt med stughäng med andra vuxna. Nära till barnbacken är bra med en femåring och sätt den minsta i skidskola och låt proffsen göra slitgörat. Kan även tipsa om Vemdalen där vi varit flera gånger sista åren. Har man en vecka på sig så kan man ta det lite lugnare vissa dagar. En skidvecka ska vara avslappning i trevlig fjällmiljö. Skistar har en rolig app som mäter hur mycket man åker osv😀 nära till backen är bra om man vill ta en liten paus ibland, det blir liksom mer spontant. Nu längtar jag ännu mer!, påsken redan bokad😀