Hur får ni ner kostnaden för en veckas Europasemester? (40k för 2 pers)

Vi ska iväg på en resa till Europa i sommar och har räknat lite på vad vi lägger och det känns väldigt saftigt. Det blir lite drygt 40 för 2 personer. Hur brukar ni komma undan med rimliga priser på resor? Vad är det vi lägger så mycket pengar på? Vi åker till Rivieran i sydeuropa.

Kostnader:

• flyg: 5800 (2900/pp)
  • hyrbil: 3800 (automat med försäkring)
  • boende 7 nätter: 18000 (2600/natt) (3 nätter på airbnb, resten hotell)
  • dagskostnader: 14000 (2000/dag)
2 gillningar

Ska ni till Albanien eller Monaco?

10 gillningar

Utan bil försäkring får det via kortet

1 gillning

Ändrade för att förtydliga: Rivieran åker vi till :slight_smile:

1 gillning

Det är nästan precis vad det kostade när jag och frugan åkte på bröllopsresa för ett par år sedan. Vi var 10 dagar vid medelhavet varav 8 kringresande med hyrbil och två i en storstad utan bil. Fördelningen mellan posterna såg dock rätt annorlunda ut.

Både hyrbil och flyg har ni billigare. För oss gick flyget gick på 11.000 (men med försening på över 3h på hemresan fick vi kompensation med 400€ per resenär vilket blev nästan 10.000kr totalt). Hyrbilen gick på 7000 för 8 dagar med tillägg för ”hyr här lämna där”, två förare och försäkring (försäkring på hyrbilar är en scam men 1000kr extra för att vara immun mot bråk om repor vid återlämningen är värt det). Vi hade dock en lägre snittkostnad på boende, ca 1500, och en lite lägre dagkostnad mot vad ni budgeterat för ca 1700.

Totalt 11000+7000+15000+17000) =50 000 och med 10.000 tillbaka från SAS blev det 40.000.

1 gillning

Jag upplever inte att det är några extraordinära kostnader. Caroline och Freja var i Grekland förra veckan, låg typ på samma.

Min stora aha-upplevelse var härommånaden när jag insåg att vi haft 25% inflation mellan 2021-2025. Så allt är dyrare än vad det var förr och 25% är bara inflationen de senaste 5 åren…

7 gillningar

Ser billigt ut. Ni har bra pris på flyget. Och ni har 1300kr/natt per person. Jag lyckas ofta inte komma under 1500:- per natt.
Dagskostnader beror på vad ni gör och vad ni äter och hur långt ni kör. Om ni inte har några kostnader här så är det meningslöst att åka. Lunch, fika, middag, aktiviteter och bränsle för under 1000 kr per person är inte mycket under en semester.

3 gillningar

Det går det att skippa hyrbil. Det finns bra regionaltåg och bussar på rivieran och man kan ta uber när man behöver nå mer specifika mål. Matkostnader går också att sänka med ett par hundralappar per dag. Restaurang är generellt sett billigare i Frankrike.

2 gillningar

går ju absolut att hitta billigare hotell.. men tycker inte man fick tillräcklig nivå för billigare priser.. :frowning:

Den summan är tagen ur luften, har ingen aning om det kommer räcka med 2000/dag :smile:

känns svårt, vi ska vara på en del olika ställen och ska även åka till typ vingårdar och liknande.

Dagskostnader på 2000kr per dag låter rätt mycket tycker jag. Men ni kanske vill käka alla måltider på “bra” caféer/restauranger? Själv brukar jag o sambon köra lite lättare frukost från matbutik istället för på café.

Generellt gäller det väl att försöka hitta platserna lokalbefolkningen äter på, där priserna oftast är betydligt bättre. Men det kanske inte finns på turisttäta platser som Rivieran.

(Såg nu att ni skulle till vingårdar och annat, då är nog 2000kr/dag snarare lågt räknat)

2 gillningar

Restaurangmat är billigare i Frankrike. Hade det varit i Sverige hade det varit väldigt tight. Men i Frankrike kan 2 pers utan problem äta en bra trerätters med vin för runt 80-90 euro. Så om man inte hela tiden söker sig till dyr lyx så klarar man sig utmärkt.

Man äter inte heller så mycket när det är så himla varmt. Vi tar bara något lättare till lunch.

2 gillningar

Kollade för skojs skull, vår närmaste vingård/slott tar 67 euro för trerätters inkl anpassade viner per person. Så ”dyrt” behöver man dock inte äta varje dag. Plus att man inte alltid orkar trerätters.

4 gillningar

Vi brukar gör så här:

FLYG:

Går igenom Ryanairs flyg över olika helger eller veckor. Då kan du komma ner lite om du har tur. Vi har betalt allt från 1900 kr (London 2 pers) till 5200 kr (Paris 2 personer nyår). Det är där det ligger inom Europa. Ska man till usa eller Asien kan man komma ner till 3500 kr per person för helt ok resor med en timmes mellanlandning.

HYRBIL:

vi kör allt Rentalcars.com. Man hamnar på 3500-5000 kr för en vecka för en mindre bil beroende på land och hur tidigt du bokar.

Dagskostnader:

Det låter jag dra iväg utan begränsning. Har inte åkt utomlands för att snåla. Dock brukar vi ta frukost/lunch/middag av olika storlek främst av hälsoskäl. Tex skippa frukost om man har ätit som ett svin dagen innan eller ta en måltid från livsmedelsbutik om man ändå bara ska köra bil den dagen och äta riktigt fin mat på vingård på kvällen. Då brukar det bli rimliga pengar ändå.

HOTELL:

Detta är den enda post där jag tycker att du har lite dyrare kostnader. Vi brukar ligga på 2 K i snitt för ett rum och då väljer vi ofta slott och vingårdar. Så 2,6 är inte helt fel särskilt om du vill bo bra.

SLUTSATS

Jag tror du har gjort ett bra jobb. Finns nog väldigt lite att hämta om du lägger väldigt många timmar till på att försöka få ner kostnaderna utan att tumma på resans kvalité.

2 gillningar

Vi reste runt där för två oss sen med en familj på fem. 16 dagar. Mat, reaturdng, flyg, hyrbil hela vistelsen, taxi i sverige till flygplats, benan, vägtullar, boende. Total summa: 43 000 för hela familjen.

Bokade nyss 5 dagar/4 nätter i Paris. 10k per person för flyg och hotell.

Tänker också omkring 2k per dag, exkl Michelin-besöket som kommer sticka iväg. Men tänker heller inte betala för att stå i kö till någon turistfälla så det kanske jämnar ut sig.

Fick tipset av chatgpt att äta lunch på dyrare restauranger (“samma kök, 50% av priset”) och gå på vinbar/bistro på kvällen.

2 gillningar

När vi åkte tre pers till Cagliari en vecka förra året betalade vi € 91.29 för flyget och € 628.75 för boendet. För Porto betalade vi € 350.94 för flyget och € 510.71 för boendet. Fullt med flyg för under hunkan (€) per skalle på Ryanair om man är lite flexibel.

3 gillningar

Känns som ni har dyrt boende :sweat_smile: Kom nyligen hem från Rivieran och bodde på ett Airbnb. Såg exakt ut som ett hotellrum (utan frukost då såklart), betalade ca 700 kr per natt för 2 pers.

6 gillningar

hehe ja, airbnb är det billiga (1700/natt) annars ligger vi över 3000/natten på rätt fina hotell. Men tyckte de billigare hotellen såg rätt B ut.. kändes inte som att det fanns så mycket prisvärt.

Och här har du svaret på din fråga. Du kommer få svar i tråden från bajsa-på-jobbet-för-att-spara-toapapper-människor, som tipsar om att det minsann går att bo på hostel med sovsal, skippa hyrbil, ta med Lidl-köpta havregryn hemifrån och bara äta mat som lagas i ett handfat. Man kan också välja en högre standard på boende, smidighet, mat och upplevelser, på en glidande skala utan övre tak. Bara att välja.

11 gillningar

På Rivieran särskilt Nice köp Pan Bagnat på närmaste ställe med högst recensioner på Google maps. Är en tonfiskmacka som kostar ca 6 EUR och är oftast det godaste man äter på hela resan. I Frankrike kan de göra bra mackor.

Köpa en vinflaska och en öppnare från en lokal Tabac eller Carrefour på stranden så får ni ofta mysigare upplevelse vid vågorna än på en fin restaurang. Flaskorna är billigare än i Sverige även för bra vin.

Sen brukar vi bara köra huvudrätt och ibland dela på dessert men det är ju personlig preferens vad man tycker är värt.

2 gillningar