Utgifter för singelhushåll

Jag undrar vad ni som bor i ett singelhushåll har för utgifter.

Hur mycket lägger ni på:

Mat

Boende

Sparande

Nöje

Övrigt

Själv har jag lite dålig koll men jag gillar att äta ute/fika och tror att jag har lite hög matkostnad.

Skriv gärna om du bor på landet eller mer centralt. Lägenhet eller hus. Kul att se om det är någon skillnad beroende på vart/hur man bor.

3 gillningar

Jag har ett barn hemma men räknar jag bort kostnaden för barnet som om jag varit singel hade jag hamnat här någonstans.

3 rum i Malmö

Villa 7 r.o.k. 154+99 m² i Österskär, Roslagen. ~30 km från Stockholm.

Sånt här är så himla varierande och svårt att kategorisera, men på ett ungefär.

Bostadsrätt i Stockholm city:

Mat (livsmedel inkl protein, ej ute) 3k

Boende 7k inkl försäkringar osv, ej amortering

Sparande resten (+ ca 6k amortering)

Nöje (“uteliv”) typ inget i snitt kanske 1k

Övrigt (skönhet, kläder, medicin, abonnemang) 1k

Som någon form av förklaring: Jag lagar inte mat, jag äter orimligt mycket protein i annan form, äter mat ute. Köper medeldyra/dyra saker/kläder/inredning men sällan. Tränar gratis och det är största hobbyn tillsammans med restaurang-besök som också i regel är betalda. Har inget fordon utöver min elcykel.

Mat: 3 500, kanske? Vet inte riktigt.
Boende: 4 000
Nöjen: Nästan inget
Övrigt: 2 000-30 000, typ. Mest resor.

Är resa inte ett nöje?

Hur lägger alla 3500 på mat? Vad äter man då? Visserligen handlar jag för 2, där den andra är höggravid och extremt hungrig, men jag hade nog inte kommit under 5000 till bara mig själv i nuläget. Vi spenderar nog närmre 10k på mat per månad, vilket motsvarar typ allt utom busskort och avgiften på bostaden.

Sist jag var singel bodde jag hos mina föräldrar och hade ca 95% sparkvot.

4 gillningar

Kanske menar att det sparas till resor sen? Alltså inte spenderas den månaden.

Det är superlätt, verkligen :slight_smile: Och då äter jag/vi ofta ute. Trålar grejer på extrapris och fyndlådor. Slänger inte mat. Lagar smart.

Ofta kostar en fyndlåda med frukt/grönt 20 kr för 2 kilo. :slight_smile: Ska sägas att vi inte har några problem med att äta typ ärtsoppa och ett ägg och morot till lunch. Vi är inga matsnobbar men unnar oss godsaker när vi vill. Det är en sport att hålla nere matkostnader för mig! Och i köket bestämmer jag! :smiling_face_with_sunglasses: :smirking_face:

4 gillningar

Om det är du som avviker så är det kanske du som ska fundera på vad du äter :slight_smile: sen är du inte ett singelhushåll.

Ekvationen ett par delat på två resulterar inte i ett singelhushåll.

Ska säga att det bara var en gissning. Jag håller inte statistik på hur mycket pengar jag spenderar, och speciellt inte på olika kategorier. Det kanske är en tusenlapp till?

Men jag äter främst kvarg, sallad och måltidsshake. Det senare är så oregelbundet med inköpen att det blir väldigt svårt att göra en gissning om hur mycket det kostar, utan att räkna på det.

1 gillning

Jag är inte särskilt intresserad av mat eller matlagning, jag har blivit kallad “Kulinarisk Katastrofzon”. Jag har alltså inte speciellt höga krav på maten.

Men äta måste man och jag vill helst undvika hel- och halvfabrikat, så det blir enkel husmanskost och en hel del asiatiskt, som jag lagar från oftast färska råvaror. Jag lagar exakt så mycket jag behöver, så ingen mat slängs. Jag upplever inte att jag snålar, jag ligger precis där Konsumentverkets mall tycker att jag skall vara.

1 gillning

3500 är nog i överkant för min del om jag hade varit ensam. Äta för mer än en hundralapp per dag hade nog varit svårt om man bortser från utemat. Idag åt jag kyckling för 13 kr, pommes för 10, kr, sallad för 3 kr, sås för 5 kr och en öl för 5 kr till middag, alltså 36 kr. Frukosten låg väl på max 20 kr.

1 gillning

Hoppas du äter mer än 2 gånger på en dag. Du kan ju omöjligt få i dig all näring du behöver på det där.

Nix, det är två gånger som gäller och jag har lyckats överleva i flera decennier på den födan :slight_smile:

2 gillningar

Möjligtvis. Sen är vi ju två, som äter för tre. Lagar mest hemma, men hon är som sagt höggravid och jag ute och bränner 1000+ kalorier varannan dag.

Singel med ett mindreårigt barn. Inte exakt koll på siffrorna, men uppskattar enligt nedan.

Mat: 4000:- Främst matlådor även om jag äter ute på lunchen ibland samt at det händer att vi köper hämtmat. Äter sällan middag på finare restarurang.

Boende: 5800:- Äger 50% av ett större hus med två lägenheter. Min del är 140kvm, stor grön tomt och normalstort varmgarge. Försäkring samt el, värme, vatten och sophämtning.

Renovering/hus/hem: 1800:- Köpt en del möbler och det blir en del småfix i form av färg och virke. Gör det mesta själv och gör kostnadsmedvetna val. Har mkt verktyg sedan tidigare.

Sparande: 22000:-

Nöje: 600:- Begränsar antalet streamingtjänster och betalar nu 99 per månad. Blir några kronor på kalas/firande och utgång varannan månad.

Bil: 1200:- per månad och det inkluderar lite bensin och allmänt slitage. Cyklar till jobbet samt gratis parkering och billig bil utan lån.

Övrigt: 4000:- Köper en del kläder/skor även om jag inte köper så mkt dyrt. Gymkort står friskvårdsbidraget till stor del för så betalar ca 85kr/månad. Köper nåt par träningsskor och nåt tillskott ibland. Fritidsplats, några aktiviteter för barnet. Fello för mobilen så den kostar väl 109kr/månad och bredband för 289kr/månad. A-kassa och fackavgift 300kr/månad.

2 gillningar

Ja jag tänker då inte säga emot dig, du är ju ett levande bevis :blush:

1 gillning

Tråden ställer frågan till singelhushåll.

Att ni är 2 eller 3 eller tusen spelar då ingen roll. Du är inget singelhushåll.

Bränner man inte 1000 kcal om dagen liggar man i koma. Vad var din poäng med detta utlägg?

Samma här. Jag äter inte frukost, dagens första måltid är lunchen.

2 gillningar