Boende: 3000-3500kr
Mat: runt 3000-4000kr
Transport 100-500kr
Nöjen: Hmm slår jag ut denna så kanske 1000kr per månad.
Övrigt: 1000kr
Sparar undan runt 25 000kr per månad I aktier.
Boende: 3000-3500kr
Mat: runt 3000-4000kr
Transport 100-500kr
Nöjen: Hmm slår jag ut denna så kanske 1000kr per månad.
Övrigt: 1000kr
Sparar undan runt 25 000kr per månad I aktier.
Ni som uppger att ni har 3-4 k i boendekostnad hur bor ni, är det ett delat boende eller den totala kostnaden för boendet?
Brf etta utan lån ![]()
Detta är totala kostnaden för min bostad brf avgift + el + försäkring
Enklare i mindre städer med de summorna ![]()
Men…mellanmål…?
Jag äter 6 gånger om dagen ![]()
Enklare när man inte har lån, skulle jag nog hellre säga.
Min brf-avgift är 1512:-, efter den 50% höjningen man gjorde 2022.
Mellanmål slutade man väl med efter dagis?
Kostcirkeln då! Tog den också slut efter dagis?
(Herregud jag googlade och den slutade heta så 1991).
Har aldrig känt mig så ung och så gammal på samma gång.
Du vet väl att kostcirkelns delar inte är synonymt med separata måltider under dagen?
Annars har du iofs rätt. Det är sällan man hör något om kostcirkeln nuförtiden.
Jag äter större portioner än de flesta. Min kropp verkar kunna hålla blodsockret på rätt nivå trots att jag äter så sällan. Det händer att jag glömmer bort att äta lunch…
Jo absolut, men hur får man i sig allt på bara 2 måltider tänkte jag mer på.
Man blir aldrig för gammal för fruktstund
![]()
Ät mer de två gånger du äter och skippa småätandet ![]()
Det får man kanske inte. Men, måste man få i sig allting varje dag? Jag är nöjd om jag tar hela kostcirkeln på en vecka.
Exempelvis; idag har jag tryckt i mig “för mycket” protein i form av biff. I morgon kommer jag troligen att leva i stort sett enbart på råa grönsaker. Det jämnar ut sig. Jag har levt så här i decennier.
Jo men det håller jag med om, småätande är sällan bra för bibehållen mättnad.
Jag äter också större portioner än de flesta. Och sen mellanmål utöver det. Men det är pga träningen. Har också varit en “glömt bort att äta”-person. Min kropp mår bättre såhär, men alla gör på sitt sätt.
Vad är det här för svar? Du har missuppfattat på flera plan.
Jag frågade hur summan blev så låg, även för en person. Vad man äter då. Sen la jag till sammanhanget att vi är fler, men vad spelar det för roll om jag bara vill veta vad folk äter? Det kan man ju köpa även om man är fler ![]()
Självklart menar jag 1000kcal träningspass. Är väl 8-12km beroende på intensitet. Man äter nog mindre och därmed billigare om man hoppar över det.
Nästa gång kan du läsa tråden innan du antar irrelevans.
Det du ifrågasätter är ju ett svar på ett svar.
Oj vilket påhopp.
Du får nog formulera om dig om ditt inlägg ska läsas på annat sätt. Jag skrev ju varför min matkostnad såg ut som den gjorde. Andra svarade också när du frågade.
Sen vill du dra jämförelsen med din sparkvot när du bodde hemma hos föräldrarna, respektive när du och din gravida tjej handlar. Var är relevansen i det?
Jag har ingen referens för singelhushållsutgifter. Det är ju relevant om man tycker det verkar som små belopp för mat, även om jag bara kan spekulera vad jag skulle spendera.
Påhopp vet jag inte. Du gav ju en ganska osympatisk tolkning av mitt imo uppenbara svar. Jag kan också tycka min nyfikenhet på hur man får ner matkostnaderna till 3500 är minst lika relevant som att vara nyfiken på hur någon optimerar endast 2 måltider per dag.
Men förklara då, för jag förstår ju tydligen inte det du menar är helt uppenbart.
Vad har din tidigare sparkvot i procent som du hade när du bodde hemma hos dina föräldrar med min matkostnad att göra?
Vi i denna tråd gav dig en referens. Man kan absolut undra, och fråga. Rimligtvis. Jag ifrågasatte väl inte din fråga.
Att ”dra ut och bränna 1000kcal 3x i veckan” var väl det jag tyckte var största misstolkningen som jag menar är uppenbar. Relevansen i stort är att mer tränande innebär mer mat. Protein är ju den dyra biten. Vad kör du för protein? Snackar vi pulver då, eller proteindelen av maten?
När jag frågade om hur ni får mer det till 3.5/mån gav jag bara mitt hushåll som referens. Min sparkvot som singel handlade mer om att jag inte hade utgifter som singel och diskvalificerade någon form av tidigare referensram jag kunde haft. Det var poängen. Den köper jag är mindre uppenbar med reflektion, men tycker ändå det kvalificerar min nyfikenhet.
Det var inte meningen att hetsa upp stämningen heller… jag är bara genuint investerad och följer gärna diskussionen om jämförelser av singelutgifter. Vi alla här är nyfikna om privatekonomi. Singelhushåll är klart en blind fläck hos mig. Hur ska man annars veta?