Utgifter för singelhushåll

Jag återkommer med facit när 20-åringen flyttat ut. :zany_face:

1 gillning

Typ nåt sånt, varierar lite så klart.

Får förklara lite varför jag lånar ut en del: mamma är fattigpensionär men har bett henne söka äldreförsörjningsstöd + bostadstillägg, jag får sätta mig ner och gå igenom allt, hon får lite pension och skatteåterbäring från Norge så blir lite mer komplicerat att fylla i.

Syrran är i fasen där det är som allra mest dyrast (två egna barn, 6 & 2 + två bonusbarn, 11 & 10), fullt upp hela tiden. Jag har sagt att hon kan dra av lite på skulden till julklappar & födelsedagspresenter. Om hon inte lånar mer av mig så tror jag skulden skulle räcka till rimliga presenter i 10 år eller nåt.
(ja, jag försöker få henne att tänka på privatekonomi och länkar till det som skulle va intressant för henne men tror inte hon kollar).
Har hjälpt att ändra hennes tjänstepension till fondförsäkring då hon hade traditionell försäkring. Funderar om man ska flytta kapitalet också, men det är lite svårt att be henne logga in sig, de har hon ingen vidare lust med.

Mat 4000

Boende 5500 i hus i genomsnitt 2025

Sparande 12 000

Nöje teater 1000

Övrigt
3 husdjur 3000

Försäkringar 1500
Tele 800

Abonnemang 500

Fack 500

Betald bil 2000
Jag bor på landet, så det kostar mer för bensin för att pendla till jobb och att handla. Lägre kostnader för hus och nöjesutbudet är minimalt, så allt sånt är mycket billigare. Inte mycket som lockar förutom på internet då.

Bra fråga, tänkte också på hur kan de bo så billigt? Inser att jag bor i eget hus med många rum för 5500 kr/månad i genomsnitt. Bergvärme, vatten/avlopp och sophämtning, vägavgifter, försäkring och 1600 kr i ränta och amortering. Så egentligen skulle jag väl räkna bort en tusenlapp i amortering.

Boende (ränta och avgift, ej amortering) 7000

Fasta kostnader (försäkring, a-kassa osv) 2000

Internet, telefon, och streaming 430

Mat (inklusive restaurangbesök och alkohol från bolaget) 4400

Shopping (kläder, möbler, presenter osv) 3800

Nöjen (mestadels resor och kultur) 2800

Hälsa (apotek, vård, optiker osv) 500

Transport (har ingen bil) 700

Övrigt 300

Sparande (inklusive amortering) 33000

Sorry för lite mer detaljerade kategorier men tog de jag redan använder. Jag bor i bostadsrätt i mellanstor stad.

1 gillning

Vi är två vuxna och ett barn, snart ungdom och handlar mat för under 7000kr / mån exkl utemat (vilket är någon utelunch i veckan).
Då handlar vi vad vi vill i stort sett.
Äter du hummer till lunch i veckorna? :wink:

1 gillning

Okej.

Att din träning skulle vara relevant här skulle behöva betyda att singelhushåll inte tränar, och därför slipper den extra kostnaden.

Dvs att du har en utgift som singelhushåll slipper. Och det stämmer ju inte.

Inte min heller.

Hade varit spännande om ungen i magen hade ökat er matkostnad med 3k i månaden, och då refererat till att ungen ta mig tusen äter som ett singelhushåll :blush:

1 gillning

Inte hummer direkt, men vi gillar at laga mat och det drar ju iväg med dagens priser när man ska handla olika grönsaker, någon kruka eller två med kryddor, kött eller fisk, kokosmjölk, grädde eller krossade tomater. Rätter med många ingredienser straffar helt klart plånboken, även om man försöker planera flera rätter med tex koriander för att maxa sin kruka.

Tbf blir det lite lax och finare köttbitar ibland, men oftast kyckling eller färs. Även billigt som blodpudding eller ärtsoppa. Varierar mycket. En annan bov är väl att det här bara är mina utgifter på mataffären generellt. Diskmaskinsbitar, toapapper, kaffefilter, etc förorenar kanske siffrorna också, men kan inte tänka mig att sånt ens kostar 1000/månad.

@MKsthlm självklart tränar singlar, förmodligen mer än folk i relationer i snitt skulle jag gissa. Det spelar en avgörande roll vad gäller matförbrukningen, dock. Jag hade ätit betydligt mindre annars vet jag. Det är alltså relevant eftersom det höjer min egen matkostnad.

Det låter precis som det jag lagar… och vi äter ändå finare kött i stort sett varje helg.
Vi har bara med mat i beräkningen, inte toalettpapper eller diskmaskinstabletter.

Lugn och fin nu. Konsumentverket skriver att en rimlig baskonsumtion ligger på runt 2700 kr i månaden men det är ett grovt generaliserat värde. Beroende på var du bor, hur stor du är, om du är man eller kvinna samt hur mycket du tränar påverkar väldigt mycket. Så det handlar inte alltid om vad du äter.

Personligen kommer jag inte under 4000 kr i månaden och då äter jag hämtpizza en-två ggr i månaden, resten är matlådor samt bröd & ost.

Ja och lite snacks då på fredagskvällen.

Självklart, jag har väl inte sagt motsatsen?

Det jag tror man missuppfattar är att mat är en social händelse för sammanboende, man lagar ihop och man äter ihop - det behöver inte vara lyxig mat för det. Men jämför man det med “jag äter bara för att bli mätt och tar då en kvarg eller macka” så blir det ju lätt en lägre kostnad.

Att laga mat till fler blir billigare per person, större förpackningar har lägre jfm-pris etc, men om man inte lagar mat alls, eller betydligt mer sällan, kan ett singelhushåll lätt ha lägre matkostnad.

2 gillningar

Tror de flesta räknar så, jag sorterar inte ut hygienartiklar och städprodukter eller förbrukningsvaror från kvittot utan allt åker in under “Mat” om det är köpt på en matbutik.

1 gillning

Mat: 3500-4500kr

Boende: 5800 + el + bredband + annat = 7000kr

Sparande: 12000kr

Nöje: Allt från 0 till 3000-4000kr, i snitt 500 kanske.

Övrigt: studielån 1000kr, pendel 1400kr

Säkert glömt något, orkar inte öppna min budget Excel på mobilen.

1 gillning

Jag lagar absolut både billigare och simplare om det tex är lunch till bara mig själv.

Indirekt har nog budgeten ökat. Jag upplever att vi äter samma saker, men det blir färre matlådor över. Det märks alltså lite sekundärt. Tjejen äter helt klart mycket mer nu, dock mindre än jag fortfarande. Lite som två vrålhungriga tonårsgrabbar i vårt hushåll just nu. Jag antar att det kommer fortsätta medan hon ammar.

Den stora utgiftsfördelen tänker jag är boende för parhushåll. Någon tusenlapp hit eller dit mer på mat när man är två är mer eller mindre försumbart med halverad boendekostnad. (Med vissa undantag)