Funderade härom kvällen på om jag och dottern (12) ska åka ut på en tågluff.
Vi har inte rest något alls under hennes uppväxt pga att jag prioriterat boendet (köpa BR, renovera).
Tänkte att en tågluff kan vara äventyrligt och varierande, då man kan åka till olika europeiska städer hyfsat billigt.
Började kolla hotell och fick en smärre chock. Får nog räkna med drygt en tusenlapp (minst) för en natt i en större europeisk stad i juni månad. Tom vandrarhemmen är dyra.
Har jag kollat boende på fel siter eller är det så här och man får bita i det sura äpplet och bara slanta upp?
Har ni några tips?
Airbnb är väl det normala sättet att hitta boende numera. Jag skulle iofs normalt tänka att kanske tre nätter borde vara rimligt för att sådant som städavgifter inte ska slå för hårt. Avsnittet om husbyte kanske också kan ge några idéer.
Ja, jag fick mig en tankeställare. Kanske får bli staycation ändå. Kanske hyra en stuga någonstans på västkusten.
Eller att man reser kortare tid, en vecka kanske.
Ja, skulle jag också säga. Jag brukar räkna ca 1500 kr. Sedan finns det ett trick, många sajter får inte ge sina bästa priser om man inte är inloggad / medlem på deras sajt. På det sättet kan man ofta få uppemot 20% till följd av hur hotellbranschen fungerar. Det är därför sajter som booking, hotels, clicktrip med flera ger rabatt om man registrerar sig.
Ja priserna känns som de exploderat senaste 2-3 åren. Vill du komma billigt undan med bra service och standard så är Turkiet en bra destination.
Tycker hyra stuga också är svindyrt när jag kollat för vad man får, nästan samma pris för en resa utomlands i 1 vecka. Samtidigt som man vet hur osäkert vädret är här.
Sedan finns naturligtvis Couchsurfing och liknande nätverk. Då blir standarden mer varierande och ibland enklare. Du slipper dock boendekostnader helt och hållet.
Jag har rest mycket med Couchsurfing själv. Jag har gjort det på egen hand men också tillsammans med kompisar och en gång även som familj. Som helhet har det fungerat bra.
För att Couchsurfing ska vara vettigt krävs att du är medveten om vad du ger dig in på. Du förväntas ta läget som det blir och inte ha några egentliga förväntningar gällande standard. I praktiken kan du mycket väl få boende på en nivå som vore fullt rimligt att betala för, men det varierar.
Det normala är att man förväntas umgås med dem man bor hos. Man bör också bidra. Det kan handla om att laga någon svensk mat och konversera så att familjemedlemmar kan öva sin engelska.
När jag var runt 10-12 så bilade vi ner i Europa och tältade oss ner hela vägen till franska rivieran och tillbaka. Väldigt minnesvärt och roligt, man fick se mycket. Annars var det mycket vandrarhem när jag var liten, hotell var alldeles för dyrt. Tror enda gången vi bodde på hotell var på nån enstaka charterresa.
Kolla på vandrarhem lite längre ut från stadskärnorna och i mindre orter, särskilt i Tyskland kan man se mycket intressant utanför de största städerna.
Bila ner, särskilt om ni har elbil, och bo på hostel & camping en bit ut från stadskärnor vore nog ekonomiskt. Antagligen funkar det bra med tågluff också, men kräver mycket mer planering för kollektivtrafikresor i resp ort ni övernattar. För histels ska man vara med i respektive lands motsvarighet till STF.
Har faktiskt funderat själv på tågluff i Europa. Finns, i allafall för ungdomar, subventionerade Interrail biljetter. Min spontana tanke är, i alla fall för vissa nätter, sova på tåget?
Tillägg: Det ni däremot kan ta på rätt liten budget är maten. Man kommer långt på att handla plock på mataffärer och ha picknick i mysiga parker. Charkuterier, bröd, yoghurt, frukt…
Äter ni ute ibland så rekommenderas luncher framför kvällar. Tex i Frankrike finns då ofta prisvärd dagens, Plat du jour.
En kul konkret inspirationsläsning är boken Med tåg genom Europa. Tidningen Vagabond har också ofta tågspecial, där de även beskriver resor med barn.
Det lustiga är att folk ändå verkar shoppa loss och resa ändå fastän lönerna inte gått upp alls lika mycket.
Förstår inte hur folk har råd. Är det besparingarna man äter av, i förhoppningen att det bara är tillfälligt och allt snart ska vara tillbaka som innan? 0% ränta och kraftiga löneökningar som hämtar igen inflationen runt hörnet? Tror inte det kommer hända.
Jag och mina föräldrar trippade runt Irland (Swords/Dublin, Galway, Lisdoonvarna, Limerick, Kilkenny) förra året och bodde mest på AirBnBs/vanliga BnBs och då landade vi runt 650-900 kr/person och natt. Så det kan finnas bra priser om man kan tänka sig besöka lite avsides byar och kombinera tågluffandet med buss.
Funderade på Interrailkort men vi upplevde att det var för begränsande så vi valde att boka alla resor separat. Ska man utnyttja Interrailkort till max blir man nog skinnad på boendet om man inte åker under riktig lågsäsong.