Jag ska till Thailand i december. Budgetmässigt så skulle jag vilja hålla ner kostnaderna så gott det går. Flyger dit på mina Eurobonus-biljetter så flyget blir billigt. Letar nu boende, men vill gärna hitta prisvärda boenden. Via Booking får jag en del rabatt och uppgradering, i övrigt har jag kikat hos Secret Escapes och Luxury Escapes samt Travelzoo. Även Airbnb. Ibland har även hotellkedjorna egna kampanjer så där håller jag också utkik.
Var hittar du dina hotell- eller resefynd? Vilken sajt är det jag missar?
Har du några eurobonuspoäng kvar? Om du har en stor bunt sådana kan du ju boka även hotell med eurobonus och på så sätt få hela resan rabatterad.
Om du reser lite så kanske det inte lönar sig med lojalitetsprogam hos stora hotellkedjorna. Sen beror det såklart på var i Thailand du/ni planerar att vara. Stora kedjor som IHG; Hilton mm har ju fina hotell i Phuket, Bangkok mm.
Råkar du ha ett Amex kan du ju även där överföra poängen till en hotellkedja
Om inget av det fungerar tror jag nog strategin med hotels.com mm kan fungera. Bokade under 2019 hotell i Phuket via hotells.com för 20.000 där hotellet skulle ta typ 42.000 eller något liknande för 2 veckor och två personer. Kom hem precis lagom till Pandemin…
Tyvärr inte. Det fanns tillräckligt för en 2-4-1 resor längre bort i business eller två i ekonomi och då gjorde vi valet att välja två ekonomiresor. Så sparas till nästa jul.
Näe, poängintjäningen är inte mkt att hurra för med min frekvens, men de brukar har bra dealer ibland för medlemmar eller generellt tex Black Friday. Har bokat Bahia Principe i Dominikanska för 50% rabatt och likaså med Catalonia i Mexico.
Bra deal! Jag har tidigare använt Benify Privats koder på Hotels.com och sparat några tusenlappar per tripp.
Tack för tipset! Det måste jag kolla in. Behöver inte nödvändigtvis bo på hotell.
Husbyte är ett bra alternativ i mer generell mening. Ett poddavsnitt om det är på gång framöver. Om man ska hitta boende specifikt i Thailand eller på andra ”stranddestinationer” finns det två eller tre vägar:
Själv äga ett boende på Barbados eller något annat attraktivt ställe och byta det mot någon rik persons exklusiva boende i Thailand.
Ha ett vanligt boende i Sverige eller annat ”normalt” land. Byta detta i utbyte mot så kallade guest points. Upplåta boendet när du ändå är bortrest kanske fyra-fem gånger eller så. Sedan räcker den hopsparade poängsumman till ett reko boende i Thailand.
Rikta in sig specifikt på perioder som är lågsäsong. Det exklusiva fritidshuset står sannolikt tomt då. Tröskeln för att få till en bra deal behöver då inte vara så hög.
För många är husbyte mer av en livsstil än något man gör vid enstaka tillfällen. En del som är pensionärer eller har friare villkor på jobbet kan planera livet med ”hemmaperioder” och ”bortaperioder”. Man bor på olika ställen i världen kortare eller längre perioder. Alla kostnader för boende täcks av att man samtidigt upplåter det egna boendet hemma.
Någon som använder hotwire.com? Vi använde det flitigt i USA för ca 7 år sen och tänkte testa igen imorgon på vår resa hem från Frankrike. I USA var vi aldrig missnöjda men marknaden är nog annorlunda i Europa.
Har också hört att det kan vara värt att kontakta hotell direkt som man hittar på booking/hotels.com för bästa pris. De har avtalat att inte erbjuda lägre pris själva än dessa bokningssiter men om man ringer dem går det bra. Framförallt långtidsboende i Sydostasien kan det var värt ett försök. Har aldrig åkt dit, så inte provat.