Billiga hotellbokningar

En bekant till mig har tidigare åkt på bilsemestrar i bl.a. Italien och då haft som modell att boka hotellrum samma dag löpande efter vägen. Tydligen är det vanligt att hotell slumpar bort lediga rum med stor rabatt. Är det någon mer som har erfarenhet av detta fenomen? Är det något lokalt eller gör alla hotell så?

Gunther Mårder har berättat om approachet i någon podcast. Han tar det steget längre och bokar bara en natt åt gången, även om han ämnar bo där flera nätter… Går ner och prutar i receptionen varje dag… Jo, hotell vill ju bli av med sina rum, liksom. På samma sätt som att Ica säljer billig mjölk som går ut om någon dag.

Det funkar säkert men jag hade inte mäktat med stressen att göra det i syfte att spara några kronor.

Däremot är det kanon under roadtrips för du inte blir låst på samma vis. Vill du stanna och bada 4 timmar? Lugnt, hitta ett boende i närheten samma dag. Dåligt väder och du vill bränna av 4 timmars bilkörning? Kör hårt, du är inte låst till något. Boka något långt bort, eller vänta och se hur långt du kommer.

Systemet bygger ju på att hotellen är rationella. Den som går till ICA och prutar hårt på det färska bake off-brödet innan stängning möts nog av personal som ser ut som fågelholkar, eftersom de inte har intresse i det kortsiktiga kassaflödet. Liknande fungerar det rimligen på kedjehotell. Men visst, bor man på små ägarledda hotell så går det säkert att praktisera. Låter mer som en sport för den som går igång på på att göra en bra deal snarare än en väg mot rikedom…

2 gillningar

Roligt om man råkar pricka in en dag där det faktiskt är fullbokat.

2 gillningar

Jag bokar alltid samma dag via booking.com men det känns som om jag betalar fullpris iaf.

Bor ganska ofta på hotell (flera gånger per månad)

Det här skulle alltså indikera att det skulle handla om en lokal företeelse i vissa länder eller områden. Som jag förstod det är det Booking.com eller liknande sajter som min bekant använt i Italien.

Att det går att ”pruta i kassan” förstår jag men det är en annan fråga. Om jag ska ut och åka med familjen behövs ju ett mått av förutsebarhet.

När jag var yngre brukade vi boka boende samma dag när vi bilade i europa. Det är ju flexibelt, men nackdelen är som sagt när de billiga boendena är fullbokade, ovädret drar in, sällskapet är trött och klockan går. Då riskerar man att tvingas ta ett mycket dyrare boende än man egentligen vill. Nån enstaka miss riskerar att kosta mer än man sparar övriga nätter.

Men det beror ju lite på vart man reser. Hur stort utbudet är.

4 gillningar