Jag kommer de närmaste åren att resa med bil i Europa på ett sätt som jag aldrig gjort tidigare. Det kommer att bli många och långa resor genom olika länder, i både väst- och östländer. Östländerna är här främst EU-länder. Det hela blir ett äventyr helt enkelt. Jag kan komma att resa själv ibland men oftare med familjen. Vi är två vuxna och två små barn.
Jag funderar nu på vilka övernattningsalternativ som kan vara lämpliga på mer generell basis. Det finns ju hotell/vandrarhem, privat boende (Airbnb/Booking), campingplatser och säkert även andra alternativ. Det handlar här om övernattning en eller max två nätter i taget under långa bilresor, inte längre turistvistelser.
Jag föreställer mig spontant att följande kan vara vettigt:
Använda några olika söksajter som Hotels.com, Airbnb, Booking etc.
Om de finns som appar i mobilen är det en fördel.
Söka för boende samma dag i första hand.
Undvika centrala delar av större städer där parkering kostar mycket
Undvika turistplatser med högre prisnivå än normalt.
Finns det några fler smarta knep att ta till? Jag tänker på fler sajter att söka boende på, särskilda kategorier av boende, smart filtrering av sökresultat, medlemsskap i klubbar som ger särskilda priser, kreditkort som är smarta på något sätt eller annat.
Jag kommer som regel inte vara beroende av att övernatta på en särskild plats utan kan söka på områden plus minus tio mil eller så. Jag har en förhoppning om att kunna hitta några trevliga boenden på strategiska ställen som går att återvända till. De behöver inte vara underbart romantiska utan billigt och praktiskt är ledorden.
Vi har ett campingtält med en hel del utrustning till men just för enkel övernattning är ett vanligt enkelt tält rimligen tillräckligt. För resor sommartid borde det kunna fungera som huvudalternativ. Eftersom det blir kallt på vintern kan det då vara bra med andra alternativ också.
Booking.com tycker jag är rätt så bra. Det är enkelt att filtrera på alternativ med t ex fri avbokning eller olika service.
De gånger jag använt mig av det, visserligen främst i Tyskland, Österrike och Italien, har det fungerat smärtfritt, även då jag tvingats avboka.
Är också väldigt sugen på att göra längre bilresor i Europa, fast det bygger då på billiga övernattningar. Booking.com funkar alltid bra, men för budgetens skull ska jag kolla på camping (med tält). Gillar lugna och tysta campingar utan massa ungar men det kanske är svårt att hitta i Europa (?). Nån som har tips på bra campingsajter?
Jag hade en app när jag hade husbil. Där gick det att sortera via ett filter vad som skulle visas på kartan. (Camping, ställplats, fricamping osv) Dessa är också betygsatta av besökarna.
Finns ett antal som är gratis.
Kör också Booking.com vilket fungerar utmärkt runt om i världen.
Jag gillade att nomadisera i Europa med husvagn när barnen var små ca 1 månad långa resor. Man kan hänga av husvagnen och åka på utflykter upp i berg och mindre vägar mm vilket är fördel jämfört med husbil . Jag hade inget problem med den modesta farten man höll. Undvek gärna motorvägar etc. Man kan oftast hitta trevliga campingar med större gröna ytor och egen plätt och ofta lekkamrater och bad och kul saker att göra. Att packa i och ur och kånka in väskor på lyhörda hotell som ofta helst slipper barn lockar inte.Mycket ekonomiskt dessutom. Vi lagade den mesta maten själva och . Kampingavgiften var max 1/3 av hotellpriserna. Numera med hetta uppåt 40 grader sommartid ibland sommartid skulle jag inte vilja åka utan AC i husvagnen också. Ibland fick man bara 6 A uttag som är för klent. Kanske bättre nuförtiden.
Om man vill komma billigast undan brukar det rekommenderas att kontakta boenden direkt istället för att via Booking. Dels har de fler rum att välja på och dels slipper man betala provisionen. Men för min del brukar det sluta med att jag går via Booking ändå, för att det är så smidigt.
Kom precis hem från en resa genom Europa och vi tycker det fungerade utmärkt att använda Hotels.com (eller Booking såklart) samma dag. Med Hotels får man även var 11:e natt gratis, Booking har kanske något liknande.
Vår strategi var att börja leta boenden efter lunch när vi började få en klarare bild av hur långt vi skulle komma den dagen. Vi ville inte spendera hela dagen under tidspress att nå en viss plats före en viss tid. Med hjälp av appens kartfunktion får man en bra första översikt och vi försökte gå på hotell på landsbygden, som såg mysiga ut och hade restaurang på hotellet eller i närheten. Var kul att komma till trevliga små hotell och platser vi rimligen aldrig hade besökt annars! Upplägget bygger dock på att alla i gruppen kan tolerera lite osäkerhet
Fanns det någon ”billighetseffekt” av den modell du beskriver? Jag menar nu att rum reas ut samma dag och att priserna du bokar för är typ 50% av ”listpriset” för respektive hotell?
Den modell jag nämner ovan var något som en bekant använde när han reste med sin familj i Italien på sommaren? Jag har förstått från någon tidigare tråd att liknande möjligheter kan finnas på sina håll.
Nej, det är ju svårt att jämföra på det sättet. Däremot kan man ju ha en allmän upplevelse av att prisnivån är bra. Listpriserna för olika boenden brukar finnas på deras hemsidor medan priserna på bokningssajter kan vara mer rörliga.
Det är i regel alltid dyrare att gå direkt till hotellen än att använda Booking.com eller Hotels.com. Detta kanske inte är sant om man bor på vandrarhem eller andra billigare boenden, men för nästan vilken hotellkedja som helst så är det billigare.
Använder alltid Hotels.com, det brukar vara billigare än Booking.com, då man får 10% rabatt på priset man ser som många glömmer!
Tog ett slumpmässigt hotell på ett slumpmässigt datum. Det kostar i kronor lika mycket att boka på Hotels / Booking och hos hotellet själv. Samma saker ingår. HotelsHotelletBooking
Skillnaden här är att Hotels ger var 11e natt (10% rabatt) gratis.
Booking har ju ett bonusprogram av ungefär samma sort som Hotels.com. Det tar förvisso lite tid att jobba upp rabatten men sedan har man kvar den permanent. Jag räknar alltså med att använda de här tjänsterna ganska mycket så att jobba upp rabatter ska inte vara några problem.