Jag kommer inom kort att få ärva en “sommarstuga”. Den används som permanentboende idag men ligger ute på landet och det är tveksamt om det finns någon direkt marknad för att sälja till någon (mer än möjligtvis han som äger marken runt omkring, som har visat intresse för många år sedan.
Vi har redan hus med pool och allt, och har med småbarn inget större intresse av att tillbringa tid där, huset ligger ca 20 minuters bilväg från vårat hus.
Lite kort om huset, det är på 40+40 m2, mansardtak, ligger idylliskt mellan stenmurar och ängar med lite skog runt också. Djupborrad brunn finns, samt garage och flaggstång. Robotgräsklippare. Ca 2 km till havet och välbesökt campingplats med badstrand på sommaren, restauranger, marknader etc, ett turist-tillhåll. 3 mil till närmast större stad. 2 km till mataffär och pizzeria.
Jag gissar att denna kan vara av intresse för t.ex. tyskar, men frågan är lite hur man går till väga för att hyra ut på enklast sätt. Jag har inte tid att lägga så mycket energi mer än att städa och greja mellan gäster.
Huset kostar ju en del i drift över året, även om man kallställer det. Vill ju gärna ha igen omkostnaderna samt en skaplig vinst.
Nån med förslag på något vettigt företag som tar hand om hela uthyrningsbiten? Övriga tips?
Hej! Jag använder AirBnb för att hyra ut min egna stuga. Jag var i en liknande situation som du och fick ärva en stuga som jag inte använder 100%
Jag är väldigt nöjd med AirBnb och får många bokningar via deras tjänst. Man kan också redan i annonsen meddela att ett boende skall städas m.m. av gästerna själva och hittills har det fungerat superbra.
Då och då åker jag dit och lägger ut rena lakan som räcker ett par veckor och fyller på med allt man kan tänkas behöva i städväg. Nycklarna ligger i ett låst skåp med en kod som meddelas kort för incheckning.
Dock blir det ingen vinstaffär, erbjuder man inte så mycket kan man inte be om så mycket heller, men det blir ett väldigt förmånligt husägande i alla fall.
AirBnb här med, med uppläget att gästerna städar själva.
Merarbetet består ganska lite i av skötsel av stugan själv, men mer i kommunikationen med gästerna.
Vi går helt klart plus netto, men läget kan nog spela en stor roll här, där det ingår i “erbjudandet” utan att det krävs någon uppoffring från oss.
Mellan Blekinge och Småland, på ett ställe som blomstrar av turister, konserter, marknader och annat på sommaren, dött övriga året.
Man kan höra grannens kossor mua i bakgrunden, i övrigt är stället helt knäpptyst. Det finns 4 andra grannar på grusvägen, detta är det sista huset på vägen.
Jag ser framför mig tyskar eller danskar med mycket pengar och ett stort intresse av lugn och ro, som kommer dit med sin bil, tar med sig cyklar eller elscooters, ägnar dagarna åt att cykla runt i omgivningarna, kanske till havet och sen grillar och slappar i hängmattan i äppelträdsbersån på kvällarna. Bilen tar de för längre dagsutflykter att åka runt och se på omgivningarna, t.ex. en tur till Vissefjärda, Kalmar, Karlskrona, Brömsebro, Bergkvara, Öland osv etc.
Kul att ni kan gå med vinst på det. Vilka “AirBnB-grannar” man har är mitt största egna problem. Finns andra stugor i närheten som erbjuder boenden nära hotellnivå till väldigt bra priser, då är det svårt att konkurrera med “städa själv” modellen. Man får ju tänka på sina recensioner också ^^
Så är det säkert, vår stuga ligger i stockholms skärgård och är i princip bara vi som hyr ut i “vårt kvarter”.
Instämmer här, stor del av våra gäster är turister från utlandet med.
Man får vara noga med att instruera dem om vad allmänning innebär dock.
Vi hade ett franskt par som hade knallat över till grannens brygga och suttit där och myst en kväll
Fördelen här är att det är väldigt lätt att utvärdera den lokala marknaden. Det går smidigt att titta på andra närliggande objekt, vilka priser de tar ut och hur deras beläggning ser ut. Både Airbnb och Stugknuten har god transparens.
När det gäller stugor generellt så finns det två modeller:
Hyra ut alla veckor
Hyra ut vissa veckor
När man hyr ut alla veckor kan man typiskt sett ta ut ett högre pris. Vissa veckor kan förstås bli över och de kan man ju utnyttja själv. En variant är att stänga av bokningen ett visst datum och då planera egen semester de överblivna veckorna.
De som hyr ut vissa veckor är typiskt sett de som främst använder huset själva och mest vill hyra ut enstaka veckor när de har annat för sig. För att få gäster de veckorna behöver man ofta lägga sig något under “marknadspriset”.
Det normala är att hus av “god normalstandard” är de som är mest populära. Enklare hus eller lyxiga hus är mindre populära. Jag skulle börja följa marknaden från årets början för att se hur det ser ut. Det är viktigt att komma ihåg att hela marknaden inte är överblickbar samtidigt utan att hus bokas upp och kommer till löpande under våren. Genom att notera de olika husens läge, pris, beläggningsgrad och standard går det att förstå vilka priser som är möjliga att ta ut.
Vi använder Booking.com. Har många från Tyskland och Nederländerna med mera.
För bra resultat så ska huset vara anpassat för uthyrning och det ska finnas bra bilder. Med det menar jag att inredningen ska vara tilltalande, funktionell och man ska ta bort saker som inte tillför värde för hyresgästen, eller fotografierna för den delen. Man ska inte visa för många fotografier utan lagom många.
Försök att se på din produkt objektivt; vad ser en person som inte känner till trakten eller ditt ställe.
Ta inte för lite betalt. Se istället till att din produkt är god. Hellre få som betalar mycket, än många som betalar lite.
Skicka pm om om du vill bolla mer om ditt objekt. Lycka till!