Har alltid haft lite problem med att vara anställd och har svårt att vara motiverad som anställd. Man brukar ju säga att det bara är att byta jobb om man inte trivs men jag har testat vara sjöman, elektriker, ingenjör, personlig tränare och nu jobbar jag på bank men som min psykolog sa: det spelar ingen roll om du skaffar ett bättre jobb, du känner att du är fast i en bur och med en bättre anställning så kommer du fortfarande vara fast i buren, även om det är en finare bur.
Jag skulle helst vilja vara mera ledig för att få mera tid för hobbys och familj, alternativt jobba med något eget bolag då jag tror det skulle vara mycket mera givande. Håller även på sparar och investerar för att kunna få mera frihet i framtiden.
Nu har jag fått möjligheten att starta ett bolag med en bekant där han skulle gå in med allt kapital och att vi lånar så mycket man får för att köpa lägenheter som vi skulle hyra ut via Airbnb eller liknande. Jag skulle då driva detta och min kompanjon skulle vara passiv men som sagt gå in med det kapital som behövs. Tänker mig att detta skulle vara som en extra inkomst i början och sedan i framtiden kanske jag kan gå ner i procent på mitt jobb och sen längre i framtiden kunna leva på min portfölj samt inkomster från verksamheten.
Vad tycker ni om detta upplägg? Några tankar/tips/kritik?
Följer med spänning. Då allt annat än ekorrhjulet gör mig lyrisk Kan känna igen mig så mycket i det du skriver.
När jag själv funderat på Airbnb tänker jag bara såhär:
Lägenheter skulle jag nog inte ge mig in på. Det är betydligt enklare att få ekonomi i till exempel ett stort hus med flera lägenheter i. Gärna där man också bor själv.
Man borde nog snarare fundera på större villor som till rätt pris och så minimal arbetsinsats som möjligt kan byggas om till flera lägenheter. Gärna ett som redan har fler badrum.
Det är ju (oftast) ägarlägenheter som gäller annars och de är fasligt få och dyra. Även de bostadsrätter som har frikostiga uthyrningsregler.
Ja, vi har faktiskt funderat på att göra om hus till lägenheter också! Ska förtydliga att detta kommer inte göras i Sverige utan i Finland så marknaden för lägenheter ser helt annorlunda ut än i Sverige
Ett tips är att räkna noga på det, försök undersök noga kostnader. Det finns ofta kostnader en inte tänker på som påverkar lönsamheten. Sedan vad gäller uthyrning av bostäder skulle jag också rekommendera att följa uthyrningen + utveckling av priser i området (helst minst ett år skulle jag föreslå eller den cykel som ni tror ni kommer ha bäst affär under) som ni funderar på att investera i för att se om det faktiskt är en bra idé där. Det finns gott om folk som gör detta i USA. Lyssnat på något poddavsnitt om det. Det är en stor ekonomi-poddare i USA som har avsnitt om fastighetsuthyrning rätt ofta. Kommer inte ihåg vad hon heter dock. Kan ge insipration och tankar kring affärsiden.
Tack för dina tankar! Funderar mycket kring alla kostnader och det finns säkert något man glömt, kanske någon här har gjort något liknande? Har lyssnat en del på amerikanska poddar som pratar om detta
Låter klart spännande. Spontant ett par saker att tänka på:
Som redan sagts räkna på upplägget och kolla skatter etc.
Sedan får jag en liten varningsklocka för upplägget med kompanjonen. Har sett andra som borde pratat ihop sig mycket mer om hur arbetstid värderas i förhållande till kapital. Hur mycket ni ska få var av kakan. Om det går bra och ni ackumulerar kapital för att köpa fler boenden, hur fördelas ägandet då. Och vad händer om en av er hoppar av eller inte kan fortsätta.
Det hela låter lite konstigt. Poängen med sådana här upplägg är ju normalt att få avkastning av kapital, antingen eget eller lånat. Att låta någon annan stå för kapitalet innebär att fördelen tillfaller denne och du blir sittande med allt det dåliga.
Den potentiella vinsten av uthyrning är starkt beroende av att markservicen går att ordna flexibelt och billigt. Ska den som ordnar det praktiska ha bra betalt faller vinsten snabbt. Så länge det är ett extrajobb så är det kanske inte så noga. Ska man leva på det blir det en annan fråga.
På ett vanligt jobb kan du ta semester, jobba hemifrån osv. Om du ska sköta markservice i någon annans uthyrning innebär det att vara ständigt tillgänglig för stt städa och bädda sängar närhelst en uthyrning slutar. Var ligger friheten i det?
AirBnB är hotellverksamhet, och som en som jobbat många år på hotell kan jag säga att gemene man sällan förstår vilket slit det är med hotellverksamhet. Jag skulle rekommendera att du försöker hitta någon som jobbat på hotell en längre tid och djupintervjuar denne.
Det är inte bara att köpa ett hus och kolla på hur pengarna rullar in. Hur ska ni ordna med städning? Hur ska ni ordna med missnöjda gäster? Hur ska ni ordna med gäster som lämnar ett hotellrum som ett mindre vrak efter att ha besökt din stad i fylleäventyr? Att hitta spräckta speglar, stulna handdukar, och nedskitade lakan är ett tämligen frekvent fenomen i hotellbranschen – något som inte visas i de glättiga fotografierna.
Inte för att pinka på dina planer här, för det kan säkert funka, men jag har träffat många som drömt om att äga hotell (eller AirBnB) med samma verklighetsföranking som sådana som drömmer om att segla världen runt utan att ha gått ens jollekurs.
En avgörande skillnad mellan hotell och Airbnb är att gäster och värdar betygsätter varandra. Man kan alltså välja gäster med enbart höga betyg och välja bort gäster som verkar skumma. Jag väljer normalt sett bort gäster som har nystartat konto och ingen information om sig själva tex. Man kan också sätta upp olika former av krav, som över 25 år, och liknande.