Hej,
Vet inte riktigt var detta passar men baserat på lite andra inlägg vekar det finnas några här som älskar att resa…
Under pandemin lyckades jag få ett par amex SAS vouchers, och såklart få dessa förlängda, de resor jag bokade har jag bara flyttat fram och vi ska nu äntligen göra vår första resa i Augusti.
Problemt är att jag har flera vouchers och eftersom alla nu vill använda sina bonuspoäng för att resa med star alliance (SAS, Lufthansa mm) och då SAS bara flyger för egen maskin till USA utanför Europa blir det lite trist. Jag har Amex SAS Elite men betalar i princip inget för kortet och så länge jag använder det kommer det bli fler vouchers.
Är det någon annan här som har svårt att hitta resor? Funderar också om det vore bättre att försöka spendera dessa så fort som möjligt med tanke på SAS situation?
Använd dig av ”Wien-tricket”. Du hittar inte lika mycket resor från ARN då det är mycket poäng i omlopp i Skandinavien. Sen kan du använda dig av awardfares för bättre överblick.
Om det är svårt… det beror på hur ihärdig du är i kombination med hur udda resmål du har och hur många ben du accepterar.
Jag har de senaste åren åkt till Thailand, Miami, Mexico (två ggr), Dominkanska - alla i business och nu i jul blir det Thailand igen för 2-4-1.
Tidigare år har jag letat själv via tex American Airlines bonussida, men i år har jag använd Award Fares (det kostar några hundra per månad men har varit väl värt det för att själv slippa sitta och leta i blindo).
Jag brukar boka elva månader i förväg, från Kastrup till USA när biljetterna släpps. Svårt att hitta resor i business men SAS Plus för hela vår familj och direktflight brukar vara lätt fixat. Om man bokar i tid. 10-9 månader innan är allt slut.
Kanske skulle sagt att vi är mest intresserad av Business, vi har inga barn.
Jag försöker också ligga många månader bort, men det blev ju lite svårt under covid och voucherna har samlat sig på hög. Bokade en resa i Fredags, men blev till 2024…
Jag var prenumerant av Awardfaires men tyckte den var svår att använda och inte så bra.
För SAS brukar jag använda awardhack som fungerar rätt bra, men som inte alltid är så bra att hitta alla bolag.
Vad är Wien tricket? Åka något leg med SAS och sen Swiss?
Hur brukar du gå tillväga när du bokar dina award-resor? Vad tyckte du var svårt med awardfares?
Det tar tid och man måste vara flexibel med sina datum och antal stopp för att få ihop sina resor, alternativt hänga på låset när biljetter släpps. Jag antar att du vill till Asien ev Japan? Då får du nog räkna med att lägga x antal timmar, om det ens kommer gå att få tag i något under 2023.
Har gjort det förut, brukar bli så krångligt om jag vill ändra mig, om något leg blir inställt. Det senare beror väl om jag har hela resan på samma PNR dock.