Ska vi ta en Thaimout?

Vad får kosta pengar?

Jag promenerade med en kär vän för en tid sen och när jag pratade om att vi eventuellt tittade på att börja leasa en elbil så nämnde jag såklart att det skulle öka vår månadskostnad något, varpå hon skrattar till och frågar ja men vad får kosta pengar då?. Såklart känner hon mig och vet att jag är sparsam.

Lätt provocerad av frågan så harklade jag fram något kasst svar och har sedan blivit mer och mer intresserad av frågan. Som en anhängare av RT forumet och “Janoman” sen typ start så är det ingen hemlighet att privatekonomi är min största hobby. Jag sparar och investerar men trots det har jag lyckats slippa svara på den här frågan. Jag har helt enkelt inte tagit mig i kragen. Jag sparar för framtiden* och hur den målbilden ser ut är väldigt diffust.

Visst har jag rent allmänt bestämt att upplevelser går före prylar och om någon frågar ska vi “åka på spa” eller liknande ska svaret alltid vara ja. Med det sagt så händer det såklart sällan och slantarna kan hoppa in och långtidsjobba på ISK ist.

Men nu börjar jag känna att den här framtiden alla pratar om är kanske något man ska testa att uppleva lite hela tiden? Att jag nog mår bra att ha ett äventyr inplanerat att se fram emot. Så växte tanken om att kanske ta en Thaimoiut med barnen, dvs åka till Thailand och ta långledigt i ca 3 månader och låta barnen gå i skolan där (5 och 7 år gamla). Såklart finns där tusen hinder, ansökningar, kostnader osv. Men va tusan, man kanske skulle köra? Samla minnen med familjen, kan knappt se något mer värdefullt.

Så, nu letar jag likasinnade för att styrka min tes (eller utmana för all del). Har någon av er gjort detta eller något liknande? Eller finns det kanske fler som mig som drömmer om en palmströsslad strand med vågskvalp och fruktdrink i handen? Långt från skitiga overaller, VAB och snö i sidled.

13 gillningar

Vi har en fabrik i Thailand så skulle inte kännas som ledigt. Jag skulle nog få jobba dubbelt, lol.

Jag reser i princip aldrig, men senaste veckorna har jag känt mig dragen till solen.

Thaimout är det bästa :slight_smile: kört två omgångar, senast för två år sedan när barnen gick i skolan (förskoleklass och trean), det var så härligt! Kan starkt rekommendera det.

Det borde ni absolut göra… jag och min familj var strax över två månader på Teneriffa hösten 2018, barnen (då 5 och 8 år gamla) gick på svenska skolan , jag och frun jobbade på distans (jag på i heltid med flexibla arbetstider, frun på halvtid). Ångrar det inte för en sekund.

Att hämta ungarna på skolan och gå direkt ner på strandpromenaden till en restaurang, alternativt köpa med en pizza och lite öl på stranden… ja tack.

6 gillningar

Jag har inte gjort det själv men har svårt att tro att man skulle ångra det. En kollega till mig gjorde det och är på väg i år igen. De var sjukt nöjda. Själv var jag tvungen att blocka henne på FB för att jag var så avundsjuk he he.

1 gillning

Nu har du så unga barn, en i förskolan, det brukar inte vara några problem o få ledigt.

Nu kanske man inte behöver ta ledigt så länge, men dela upp resorna på flera, 3 veckor under hösten, sedan 3 igen under sen hösten, och 3-4 v under jan-mar.
Så brukar vi dela in det, var lättare o få ledigt, reser än i dag utifrån dessa sätt, dvs sommar sem i Sverige tar man även ut med minst 4 veckor.
På detta sätt så har man alltid något att se framemot under hela året.

Om man tar en titt på livet så reser man på olika sätt vid olika åldrar, man gör olika saker och har andra intressen vid olika åldrar.
Ena perioden är det små barn o sol o bad, nästa kan kombineras med både storstad o bad o sol, för att sedan utvecklas till att man kan ta en ridtur igenom djungel i Brasilien, över bäckar och få rida på riktiga fullblod långa sträckor i fullgalopp, (dessa blev lite aggressiva och svårstyrda när vi var nära slutet (hem) men otroliga upplevelser där alla inblandade minns händelser hela sitt liv.
Eller bara ta i Cypern kör vilse med beach bugg, namnet på by vi starta ifrån hette inte det jag minns men dotter hade Snapchat där hon hitta igen det riktiga namnet, fick på så sätt hjälp av en av lokalbefolkningen, följ efter mig jag pekar i vilken rondell du ska svänga av vid o du hamnar rätt.
Eller bara Afrika, där vi fick reda på att moster hade ett fadderbarn, lyckas via bild och namn hitta igen personen, fick en lokal guide resten av tiden, där han satt bak på en hyrd mc, peka där nere är din familj o badar, vägen han visa var över en golfbana, sluta upp med att beväpnade vakter ville ha betalt, men fadderbarnet hade såna kunskaper att han snacka oss ur detta, dvs dom ville ta en personlig muta, där han anmäler dom i sin tur.

Så dela upp resorna, dessa ger minnen för livet.

Glömde nämna detta med beväpnad polis har barnet erfarenhet av, hände även i Brasilien, hyrd bil, stoppad vid kontroll, där dessa sedan flockades runt oss, där dom försökte kommunicera, vilka språk kan du, jag uppgav Norska,Finska, Svenska samt engelska, dom ville höra mig prata på alla dessa, konstatera vi kan inte dessa språk, kan du Italienska, Spanska? nej. Visa sig efter 1 timme ca att jag sakna utresestämpel från Usa i pass, där dom trodde jag flytt landet, där han sedan på perfekt engelska då kunde förklara varför vi stoppats så länge, där dom ringt och fått bekräftat , det behövs ingen stämpel ut ur Usa. har på så sätt blivet en lite roliga grej i familjen, (brukar hända ofta)

Om man då tar Usa, där körde jag just när det slog om till rött, polisen var inte långt efter, dom stoppa, lyste med sin lampa på bilen, sedan kom en kvinnlig polis sakta fram, hade handen på hölstret, såg sedan vi var en familj, där hon förklara, du skulle ha stannat och inte snabbat på, jag måste ge dig böter, om detta hade samband med Brasilien vet jag inte, men hände även i Thailand, trött efter en lång dag, missa sista rondell, var lite trafik, lyckas svänga av gammal vana som i sverige, åt höger, dom har vänstertrafik , blev en lite polis även där men inga böter, dom släppte oss vidare, var nära hotell, bara 500 meter ifrån.

Måste fylla i denna med varför man inte ska satsa allt på en resa, nu 3 ggr på fyllnad.

Men ta NY Yellow cab är verkligen som på film, man tar en taxi, föraren skriker på medtrafikanter även om man ser att det är hans fel, precis som på film. och det är exakt lika många taxin när man tittar ut genom balkong, en hel gata med bara gula taxin. dra sedan vidare till ex Florida.
Fortsätter man med Nicolas Cage från Grekland (Kefalonia), så känner man igen allt och kan ställa frågan, det går en väg där, hur har dom trolla bort den?
Brasilien så har man kolibrin som flyger just bredvid när man äter frukost, som julafton med kalle anka. vi tog några dagar vid Pipa, ett spa hotell.
Dela upp Thailand på minst två, starta med Phuket,för shopping o fart sedan lugnt med ner sig med ex Ao Nang som avslutning med sin underbara öar och utflykter.

På detta sätt fungerar resor som Jans placeringar med olika hinkar, dom gör skillnad i minnen o upplevelser. satsa inte allt på ett kort och på en tid, sprid ut dessa så finns minnen där även vid och efter din pension.

Fyller på en sista gång, om du hånglar på alla sidor och tar selfi, på alla fyra hörnen uppe på Empire State Building så får du Sleepless in Seattle med Tom Hanks framstå som en b-rulle, blir då “Based on An affair to remember” True story från verkligheteten! ta detta i tanken hur man planerar sin resa.

1 gillning

Men är inte Thailand fortfarande en diktatur?

När jag var barn så åkte vi till Thailand 1 år och tog lite thaimout, lätt det häftigaste jag varit med om i livet. Här ni möjlighet så föreslår jag att ni kör på det, familjen kom verkligen närmare varandra och vi har så många roliga och galna minnen från det. Blir aldrig samma sak men en två veckors semester!

Har vi demokrati i Sverige? Tar de “folkvalda” hänsyn till vad folket tycker?

2 gillningar

Om du försöker dig på att hävda att allt är relativt och tvivlar på om Sverige är en demokrati, eller påstår att Thailand är lika demokratiskt som Sverige så är du ute och cyklar.

12 gillningar

Hej,

Har själv rest lite i Thailand när jag var yngre, men har inte åkt med barn. Våra goda vänner har dock åkt på längre Thaimout flera år i rad. De har tex varit där hela höstterminen, eller hela höstterminen och halva vårterminen. De hade säkert flyttat dit hela skolåret om de hade råd eller båda kunde jobba på distans. Svenska skolan de har barnen i under resorna är tydligen helt överlägsen skolan här hemma, med små klasser och bra lärare. Då de har ett diagnosbarn har det blivit att en stor anledning till resorna är ”för barnens skull”. Dessutom blir det bättre mat, mer träning, och mycket mindre intresse för skärmar när de är där nere.

Baserat på deras berättelser är jag själv intresserad av en liknande vända, men kan inte just nu av andra skäl (bor inte i Sverige så har ett annat regelverk att förhålla mig till).

Mvh

F

Å va underbart! Dit ni åkte, skulle du rekommendera den platsen? Vi sneglar åt Koh Lanta. Du som åkt två ggr, hur många veckor skulle du säga är lagom ? tycker det är svårt att veta om man vill vara bort 8 veckor eller 15 eller vad som är lagom. Min magkänsla säger att det är plånboken får bestämma. Hur löste ni det rent praktiskt? Tog någon av er ut föräldraledighet? Kanske hyrde ni ut huset hemma osv? Nyfiken. Tack :slight_smile:

Tack för ditt svar Fredde. Det låter precis så där beroendeframkallande som jag hör av andra, har man väl testat så vill man åka tillbaka flera gånger medan barnen är någorlunda små. :star2:

Låter som en dröm Robert! Tack för ditt svar och medhåll. Håller tummarna att vi kan få till det.

Att resa är att leva kan jag se i din text. Underbart! Jag ska ta till mig tipset om att var tid har sin resa och att dela upp det på flera resor. Jag vill verkligen att barnen ska se tillbaka på barndomen och minnas fina äventyr tillsammans. Tack för ditt svar!

Tack för ditt svar Erik! Va fint att du nämner att familjen kom närmare varandra, jag kan verkligen tänka mig att det blir just så när man lämnar sin trygghet hemma och ger sig ut på äventyr. Jag tar med ditt medhåll i bagaget :star2: :grinning:

1 gillning

Vi var iväg hela familjen 9 och 10 veckor, båda gångerna Koh Lanta. Jag, barnen och min mamma var iväg en omgång på fem veckor också kom jag på, men då var vi i Kamala och bodde på Sunwing där. Dottern gick i skolan där då, och jag var föräldraledig.

Första gången hyrde vi hus vid long beach, eftersom inget av barnen behövde gå i skolan, annars ligger de svenska skolorna vid klong dao.

Andra gången hyrde vi hus vid klong dao, precis vid en av de svenska skolorna. Det är enkelt att hyra hus, det finns två stora firmor som hyr ut boenden :slight_smile: Det är ofta i områden med mycket svenskar dock, men inte mycket att göra åt eftersom barnen behöver gå i skolan.

Båda barnen hade skolplikt senast vi var iväg och kostnaden för skolan var rätt hög, men det var verkligen värt det. Dottern som är äldst kom längre fram i sina ämnen än hon behövde göra, och de fick uppleva otroligt mycket, de har thai i skolan, och olika teman kring Thailand.

Vi varvade semester och föräldraledighet, och lät kompisar bo i vårt hus under tiden, gratis eftersom de också passade våra husdjur.

Man lämnade barnen i skolan, eller så gick de dit själva, och sedan hade man större delen av dagen åt vad man nu önskade fram till strax efter 14. Vi föräldrar hittade på saker tillsammans; mycket träning, kurser i att skriva, dyka och ordna saker till skolan. Sedan hämtade man barnen och hade hela eftermiddagen och kvällen tillsammans.

Men härligt är det verkligen, barnen växte som individer och fick en helt annan förståelse för samhälle, och nu försöker hela familjen komma på hur vi ska göra för att komma iväg igen när föräldraledigheten är slut :joy:

2 gillningar

Lagstiftande församlingen här är EU Kommisionen. Jag får inte rösta på de där.

En aspekt av den här frågan är att vi ur hållbarhetsperspektiv bör fokusera på att minska flygandet. Det betyder i praktiken att weekendresor i olika huvudstäder eller en vecka i Thailand runt nyår blir väldigt mycket flygande i relation till vistelsens längd. En viktig parameter borde därför vara att göra färre flygresor men stanna länge när man är borta. Om det sedan innebär en månad eller ett halvår är en öppen fråga men det är nog mot det häradet vi behöver sikta.

1 gillning

Nja, för miljöns del spelar det ju ingen roll hur länge du är borta så länge man gör samma antal resor. Men risken är väl att den som reser korta resor vill göra det oftare.

Att resa lockar mig egentligen inte alls. Trots det blir jag lockad av alla beskrivningar. För mina barn hade det dock känts som ett straff att åka iväg en längre tid, jag har svårt att se att vi skulle kunna sälja in idén om att gå i en annan skola. Vilket skulle göra det hela mindre trevligt.
Jag har dessutom en sjuk förälder som jag inte vill lämna.

Men har ni önskan och möjligheten så bara gör det! Jag har svårt att tro att ni skulle ångra er.

1 gillning