Nu har du så unga barn, en i förskolan, det brukar inte vara några problem o få ledigt.
Nu kanske man inte behöver ta ledigt så länge, men dela upp resorna på flera, 3 veckor under hösten, sedan 3 igen under sen hösten, och 3-4 v under jan-mar.
Så brukar vi dela in det, var lättare o få ledigt, reser än i dag utifrån dessa sätt, dvs sommar sem i Sverige tar man även ut med minst 4 veckor.
På detta sätt så har man alltid något att se framemot under hela året.
Om man tar en titt på livet så reser man på olika sätt vid olika åldrar, man gör olika saker och har andra intressen vid olika åldrar.
Ena perioden är det små barn o sol o bad, nästa kan kombineras med både storstad o bad o sol, för att sedan utvecklas till att man kan ta en ridtur igenom djungel i Brasilien, över bäckar och få rida på riktiga fullblod långa sträckor i fullgalopp, (dessa blev lite aggressiva och svårstyrda när vi var nära slutet (hem) men otroliga upplevelser där alla inblandade minns händelser hela sitt liv.
Eller bara ta i Cypern kör vilse med beach bugg, namnet på by vi starta ifrån hette inte det jag minns men dotter hade Snapchat där hon hitta igen det riktiga namnet, fick på så sätt hjälp av en av lokalbefolkningen, följ efter mig jag pekar i vilken rondell du ska svänga av vid o du hamnar rätt.
Eller bara Afrika, där vi fick reda på att moster hade ett fadderbarn, lyckas via bild och namn hitta igen personen, fick en lokal guide resten av tiden, där han satt bak på en hyrd mc, peka där nere är din familj o badar, vägen han visa var över en golfbana, sluta upp med att beväpnade vakter ville ha betalt, men fadderbarnet hade såna kunskaper att han snacka oss ur detta, dvs dom ville ta en personlig muta, där han anmäler dom i sin tur.
Så dela upp resorna, dessa ger minnen för livet.
Glömde nämna detta med beväpnad polis har barnet erfarenhet av, hände även i Brasilien, hyrd bil, stoppad vid kontroll, där dessa sedan flockades runt oss, där dom försökte kommunicera, vilka språk kan du, jag uppgav Norska,Finska, Svenska samt engelska, dom ville höra mig prata på alla dessa, konstatera vi kan inte dessa språk, kan du Italienska, Spanska? nej. Visa sig efter 1 timme ca att jag sakna utresestämpel från Usa i pass, där dom trodde jag flytt landet, där han sedan på perfekt engelska då kunde förklara varför vi stoppats så länge, där dom ringt och fått bekräftat , det behövs ingen stämpel ut ur Usa. har på så sätt blivet en lite roliga grej i familjen, (brukar hända ofta)
Om man då tar Usa, där körde jag just när det slog om till rött, polisen var inte långt efter, dom stoppa, lyste med sin lampa på bilen, sedan kom en kvinnlig polis sakta fram, hade handen på hölstret, såg sedan vi var en familj, där hon förklara, du skulle ha stannat och inte snabbat på, jag måste ge dig böter, om detta hade samband med Brasilien vet jag inte, men hände även i Thailand, trött efter en lång dag, missa sista rondell, var lite trafik, lyckas svänga av gammal vana som i sverige, åt höger, dom har vänstertrafik , blev en lite polis även där men inga böter, dom släppte oss vidare, var nära hotell, bara 500 meter ifrån.
Måste fylla i denna med varför man inte ska satsa allt på en resa, nu 3 ggr på fyllnad.
Men ta NY Yellow cab är verkligen som på film, man tar en taxi, föraren skriker på medtrafikanter även om man ser att det är hans fel, precis som på film. och det är exakt lika många taxin när man tittar ut genom balkong, en hel gata med bara gula taxin. dra sedan vidare till ex Florida.
Fortsätter man med Nicolas Cage från Grekland (Kefalonia), så känner man igen allt och kan ställa frågan, det går en väg där, hur har dom trolla bort den?
Brasilien så har man kolibrin som flyger just bredvid när man äter frukost, som julafton med kalle anka. vi tog några dagar vid Pipa, ett spa hotell.
Dela upp Thailand på minst två, starta med Phuket,för shopping o fart sedan lugnt med ner sig med ex Ao Nang som avslutning med sin underbara öar och utflykter.
På detta sätt fungerar resor som Jans placeringar med olika hinkar, dom gör skillnad i minnen o upplevelser. satsa inte allt på ett kort och på en tid, sprid ut dessa så finns minnen där även vid och efter din pension.
Fyller på en sista gång, om du hånglar på alla sidor och tar selfi, på alla fyra hörnen uppe på Empire State Building så får du Sleepless in Seattle med Tom Hanks framstå som en b-rulle, blir då “Based on An affair to remember” True story från verkligheteten! ta detta i tanken hur man planerar sin resa.