Ska jag säga upp mig och tjuvstarta mitt drömliv?

Skryter man om man är anonym? Det tycker inte jag så här vågar jag pratar öppet.

Jag har buffert på 30 000 kr, stor semesterkassa på 450 000 kr för 3 års framtida resor och en Global Barnportfölj 100% (dvs inga räntor) på ca 1000 000 kr. (vet inte exakt för jag loggar inte in.)

Jag studerar 100% till sjuksköterska och tar CSN. Jag jobbar 50% som undersköterska. Jag investerar i nuläget allt CSN.

På min 50% lön kan jag leva så jag kan investera allt CSN.

Saken är att med mitt jobb följer mycket mindre frihet. :frowning:

Hade jag sagt upp hade jag kunnat åka till Thailand oftare.

(som är mina drömmars land, det är HELT magiskt. Jag känner mig som en Grand Exemplar Jedi Master där. Maximus-vokabulär för helt j-vla fantastisk!)

Hade jag kunnat åka till Thailand mellan terminerna i skolan dvs December/Januari och hela sommarlovet på 10 veckor hade det gjort UNDERVERK för mitt liv.

Jag hade mått så otroligt bra och nått maximal god hälsa dvs en ypperlig hälsa i fysiskt, psykiskt, socialt och andlig hälsa.

Om jag säger upp mig kan jag säkerligen vara kvar som timanställd. Det betyder att jag kan jobba när jag vill. Vill jag inte jobba halva December och in i halva Januari så kan jag låta bli. Och jobba motsvarande 50% februari tom sommarlovet.

Så penga-mässigt hade det blivit nästan saksamma. Om jag ändå måste vara hemma i Sverige för att gå i skolan kan jag jobba lite extra på kvällarna/helgerna (jag dricker inte alkohol). som usk-timanställd på åldersdomshem. Det finns massor där jag bor. Jag kan jobba som personlig assistent. Alltså det finns massor av jobb och väldigt lite personal. :face_with_diagonal_mouth:

Jag kan även undvika att jobba och gå på CSN som en normal student fast då pajar liksom min plan att investera allt CSN. :thinking: Det skulle bli en investering men inte i investeringar på börsen som var tänkt från början. CSN-pengarna hade hjälpt mig leva mitt absoluta drömliv.

Fast det kanske inte gör något om jag tjänar bra med pengar i framtiden som stafettsjuksköterska i Danmark/Norge? Jag tjänar dom pengarna då istället och får ett bättre liv närmaste 3 åren.

Pengar kan man alltid tjäna nya. Tiden får man aldrig tillbaka.

Nu kanske ni invänder och säger:

“Tänk om du blir sjuk när du är klar och ska börja jobba som sjuksköterska! Då kan du inte jobba och din plan fallerar.”

På det svarar jag: “Om jag blir sjuk i framtiden (vilket jag inte tänkt men alla blir vi sjuka) så kommer jag väl vara förbannat GLAD att jag åkte till Thailand medan tid fanns. Innan jag blev sjuk.” :person_shrugging:

Kommer världen gå under av att jag inte jobbar 50% som undersköterska i 2 år? När jag jobbat som usk i 18 år? :face_with_raised_eyebrow:

Fortsätter jag jobba kan jag åka till Thailand under sommarsemestern dvs 4 veckor och förhoppningsvis (om det finns personal vilket det alltid är brist på) 2-3 veckor under vintern. Jag har sparad semester.

Ska jag säga upp mig och få mer tid för att tjuvstarta mitt drömliv? som är att bo och leva i Thailand November till April sedan komma hem till Sverige och se Studentsångarna 1:a Maj. :star_struck:

Tänker jag fel? Tänker jag rätt? Var brutalt ärliga. Jag uppskattar all feedback. Jag är nyfiken på vad @tankespjarn och @janbolmeson tänker. Svarar ni blir jag oändligt tacksam. :slight_smile:

P.S Hade jag tjuvstartat mitt drömliv hade jag med all säkerhet blivit oändligt inspirerad och väldigt motiverad att jobba hårt, ännu hårdare för att uppfylla min dröm! :smiley:

5 gillningar

Kör bara, säger jag! Låter som att du har väldigt lite att förlora på att testa.

11 gillningar

Vad underbart att du säger det @RobertK !

Du vet man är vanligtvis fast i det här tänket (iaf jag) att:

"Man MÅSTE jobba 100%.

Eller så måste man plugga 100%

Eller plugga 100% och jobba 50%!"

Att följa sin dröm är nåt flummigt och farligt. Inte tankar man är vana vid. Fast bara tanken på att åka till mina drömmars land 2 gånger per år gör att jag lättar från marken! :smiley:

1 gillning

Med handen på hjärtat, jag vågar inte göra så men jag skulle vilja våga. Kör bara säger jag. Var rätt försäkrad, njut och känn efter. Ett sådant beslut kan lätt vändas, väl?

Livet först (även om jag inte lever efter det själv)!

6 gillningar

Om det inte finns en Kajsa som invänder eller knattar som ska till skolan så är det väl bara att testköra det ett år och se hur det känns?
Ankeborg finns ju kvar menar jag och med din utbildning finns det säkert plats på en annan margarinfabrik om den nuvarande inte ger dig ledigt.

16 gillningar

Varför inte, meningen är väl att man ska njuta och hjälpa till i livet. Du är ju uska och ska bli ssk, så njut på :slight_smile:

4 gillningar

Håller med alla föregående talare. Kör!
Starta ditt drömliv pronto :partying_face:

Att du tar dig till en plats (både geografiskt och emotionellt) som du mår toppen av kommer att ge dig utsikten över nya möjligheter och livsval som du inte ens kan se än. Låter som ett härligt äventyr som dessutom medvetet cirkulerar din ekonomi i riktning mot vad som känns viktigt och riktigt för dig.

Håll oss updaterade. Vi vill följa med på din resa :woman_cartwheeling: :sunglasses: :palm_tree:

4 gillningar

Ja, alltså man kan sätta en människa på månen så att jag inte skulle kunna fixa ett uskjobb om det kniper känns rätt surrealistiskt.

1 gillning

Andelen “Nej för guds skull är du galen?!” svar i den här tråden lyser med sin frånvaro. Det hade jag inte räknat med! :smiley:

Jag har inga barn och inga stora bolån som måste betalas. Det ger mig en frihet jag kanske inte alltid kommer ha. :innocent:

1 gillning

11 gillningar

Jag förstår din poäng men det är snarare “Lite kul nu” OCH “Mer kul om ett tag.”

Man ska inte skjuta upp livet. Få människor når sin sista dag i livet och säger.

“Fan också! Jag önskar jag jobbade mera!”

Fast det känns läskigt att säga upp sig från ett jobb man haft i 18 år. :sweat_smile:

1 gillning

Ordet “jag” kryllar det av i ditt inlägg så det verkar som om du inte har några familjeband att ta hänsyn till, så länge detta är fallet så kör på.

1 gillning

Jag måste avråda dig till sånt här trams, för jag blir avundsjuk och vill inte att du ska ha det bättre än mig. Rätta dig in i ledet som en riktig svensk.

Nej, men allvarligt. Kör. Testa. Sverige finns kvar om du ändrar dig, vilket man gör hela livet, men ännu mer om man inte testar sina ideér/drömmar. :grin:

11 gillningar

Jag är ju skeptiskt lagd.

Vad är du du saknar här för att må bra? Är det inte bättre att se till att det är bra här istället för att flänga till andra sidan jorden för att må bra?

1 gillning

Att man jobbade var bara en effekt av andra mål. Titta på de målen i stället och se om man ångrade dem, eller om de målen inte var värt det i relation till att man behövde jobba för att nå dem. Att bara säga att man ville jobba mindre är reduktivt på nivån att det blir oanvändbart.

(Säger jag som kör FIRE.)

1 gillning

Du är i FIRE nu eller på väg dit? :slight_smile:

Nope. Inga knattar eller Kajsa som lämnas. :slight_smile:

braveheart

Är.

(10 tecken)

1 gillning