Kan du åka, plugga på distans och stanna längre?
Jag säger som alla andra:
Du kan TRO det ena eller det andra om detta eller så kan du TESTA.
Kör på. Utan att säga att du MÅSTE fortsätta på det viset som du nu kommer testa, utan, testa bara. Om ett halvår, om ett år, om två år… kan du ju göra ett nytt beslut, fatta ett nytt medvetet val. Eller befästa det du lever. För som du säger:
Tjänstledigt är ett alternativ, btw.
Lite svårt att fixa 34 graders värme i Sverige bara. ![]()
Snacka med chefen om detta. De kanske är flexibla om alternativet är att du säger upp dig.
Bara du ger förvarning i god tid men det låter som att du vet vilka perioder av året du inte vill jobba redan.
Ja, om det ändå är studier på 100% bör väll det fungera?
Länge sen nu, men när jag pluggade fick jag höra av mig till min arbetsgivare innan loven och stämma av när jag kunde jobba, det var inget tvång.
Hur? Sparade och investerade pengar har en tendens att växa över tid så allt annat lika bör man kunna köpa mer om tio år än idag. Spenderas det idag innebär det en totalt sett lägre konsumtion. Med det sagt kan det ändå vara värt det.
Jag håller 100% med om den sista meningen men tolkar det nog på ett annorlunda sätt.
Sparar och investerar man mycket tidigt i livet kommer den totala mängden arbete över livet bli lägre.
För mig kanske det rör sig om jobba 20 år och spara mycket vs jobba 40 år och spara lite.
För att det ska fungera behöver jobbet och sparandet ske tidigt.
Hänger inte med riktigt. Hur ser din budget ut? Har du räknat på dina totala utgifter per år, och om du kommer ha tillräckligt med intäkter eller besparingar för att få det att gå ihop ekonomiskt? Och hur länge?
Var inte klart för mig via infon i trådstarten, men jag kan ha missat det.
Kör på! Det hade jag gjort i din situation. Du har ingen att ta hänsyn till och du kommer aldrig vara arbetslös som USK🙂 Lätt att få timmar och sommarjobb +att du har ett kapital om det av nån outgrundlig anledning skulle skita sig en månad el två.
Kul! Läskigt, och jag hade aldrig vågat, men som många skrivit är det väl bara att prova!
Arbetade tillsammans med en tjej för säkert 20 år sedan som varje år åkte till Thailand i fyra månader, Nov-Feb.
Svinduktig när hon var i Sverige och tog många pass ingen annan sa ja till. Extremt hög arbetsmoral, så självklart blev hon återanställd år efter år. Idag, 20 år senare, gör hon samma sak varje vinter men driver ett café som bara är öppet när hon är i Sverige. Jag tycker att hon är makalös. Hon har en man idag (dock inga barn) och han brukar komma ner till henne några veckor varje vinter. Det verkar funka för dem.
Jag tror att det finns så otroligt många sätt att forma sitt liv på som många inte ens vågar tänka på.
Tillägg: mina föräldrar ägde ett hus i Thailand för något år sedan och många hus i området hyrdes av någon sådan online-tjänst (typ 1177). Det var bara svenska SSK som jobbade där och iom tidsskillnaden så jobbade de vanliga arbetstider med att svara i telefon. Vet inte om det fortfarande finns kvar.
Det är ju absolut värt att kolla upp. ![]()
Bra idé! Man kan ju alltid fråga. ![]()
Sant. Fast man måste leva också och omvandla pengarna till livsenergi. Jag läste här någonstans eller på rikatillsammans instagram orden “emotionell avkastning.”
Det slår an något djupt inne i mig. ![]()
Jag tänkte jobba supermycket när jag inte är och vimsar i Thailand. Så jag inte behöver ta av min portfölj.
Att åka till Thailand November till April är det som är mitt ultimata mål. Att göra det varje år. ![]()
Har jag inte råd med det får jag spendera vinterhalvåret i Sverige och det finns inte ord till hur mycket jag INTE vill göra det.
Därför bor jag billigt och skriver upp varenda utgift. ![]()
När jag är SSK ska jag jobba på bemanning i Norge och/eller Danmark 4-6 månader sen drar jag iväg till Thailand November till April.
Jag vet undersköterskor som jobbar 6 månader i Norge sen drar till Thailand 6 månader så varför skulle inte jag lyckas med det? ![]()
Har jag råd att leva mitt drömliv varje år är succén ett faktum! ![]()
Hennes arbetsmoral var nog hög för hon hade ett stort roligt mål! ![]()
Att jobba på 1177 i Thailand låter helt fantastiskt! ![]()
Jag vill optimera mitt tidsfönster jag har nu för ingen vet vad som händer nästa vecka.
Att ha ett stort roligt mål som sätter eld i baken på en är helt ovärderligt. Jag är så glad att jag ÄNTLIGEN funnit det! ![]()
Akta dig för kanske Kajsa och Knattar kommer i Thailand. ![]()
Bara bra ju. Ytterligare anledningar att åka dit. ![]()
Kanske kan du lyckas med det, kanske inte. För att få svar på frågan behöver du göra en budget. I alla fall något ungefärligt utkast till budget, så du kan göra en göra en bedömning.
Som jag skrev tidigare:
Vill inte slå ihjäl några drömmar, men tanken med tråden var väl att undersöka om upplägget är realistiskt eller inte. Du skrev trots allt:
Så jag tänkte vara brutalt ärlig. ![]()
Såklart man måste göra en budget för en 6 månaders resa. ![]()
Mitt mål är att kunna arbeta och betala hyra och räkningar OCH ha pengar till Thailand OCH kunna investera en del av inkomsten! ![]()
Åh nej du, med den globala uppvärmningen är vi snart där. Ständig sommar, usch. (Skojar)