I augusti 2024 skrev jag denna tråd.
Svaret var ett rungande: “JA!” från communityn vilket förvånade mig för att säga upp sig innan man har ett nytt jobb ska man ju inte göra.
Jag var två månader i Thailand och det var fantastiskt
, kom hem och såg studentsångarna sjunga in våren. Provade på lite andra saker när jag var hemma i Sverige.
Jag hade en dröm om att ha ett jobb där jag jobbade från min dator och kunde jobba från Thailand men då jag inte har en teknisk gen i kroppen så insåg jag rätt fort att det inte skulle bli något med det.
Ingen skulle ändå anställa en helt nybakad 45-årig systemvetare och jag lyckades inte ens ta mig igenom barnböckerna i programmering. ![]()
Sen höll jag på med krypto. Dont go there säger jag bara.
Mitt heta tips. Finns kanske dom som lyckas. Grattis till er! ![]()
Efter 8-9 månader av att inte jobba började jag bli lite nipprig.
Jag hade inget måste och behövdes ingenstans.
Jag tänkte att jag kan jobba ihop lite pengar innan nästa Thailandsresa i nov dec.
Så jag sökte jobb och det tog 27 dagar innan jag hade en timanställning och 28 dagar innan jag hade ett fast jobb att börja på i Januari. Det gjorde inget att jag hade en resa inplanerad för arbetsgivarna räknar med 3 månaders uppsägningstid.
Jag hade vimsat med annat detta året och försökt grejer fast kom till slut fram till att jag får bliva vid min läst och jobba som undersköterska vilket jag gjort i 18 år.
Så jag fick jobb på sjukhuset vilket jag velat jobba vid tidigare men skrämts av arbetstiderna. Som väl är innebär mitt jobb bara arbete, morgnar och kvällar vilket är helt ok. Fick jag välja hade jag bara jobbat kvällar. Ingen hit stiga upp 04:45. Fast det är bara att somna 21:00 så är det lugnt.
Så hur gick det totalt?
Nytt jobb med 6000 mer i lön. Nu har jag genomsnittslönen i Sverige. Äntligen! Och trevliga positiva kollegor! Otroligt! Det är en helt annan laganda på sjukhuset och det är roligt att hjälpa människor i ett arbetslag. ![]()
Försökt mig på saker och slipper tänka: “Tänk om jag bara gjort x, y, z”
Nya insikter om FIRE och att man måste ha en hobby eller nånting att sysselsätta sig med. Jag hade nog kunnat jobba 6 månader och vara FIRE 6 månader. Halvtidsfire. Jag tycker ju om att hjälpa människor men hade inte haft något emot semester per år i ett varmt land nov, dec, jan, feb. ![]()
Det är ju några faktorer som talar till min fördel. Så jag kunde göra som jag gjorde:
1. Ingen familj, krukväxter eller husdjur.
2. Jag har inget bolån som måste betalas om jag lallar runt i Thailand eller ej, bara en hyra på 3700 kr. Detta året har blivit ytterligare en anledning till att jag inte vill ha bolån.
3. Jag har inget komplicerat jobb som är svårt att få. Bristen på undersköterskor/vårdpersonal är konstant med en åldrande befolkning.
Nu har jag hunnit fylla 41 och planerar att jobba på mitt jobb tills jag är FIRE vilket jag borde vara om 15 år om jag lyckas investera som jag tänkt. Mitt FIRE tal är 7 500 000 miljoner och det låter kanske konstigt här i forumet där man är “rik först vid 10 mille.” 25 000 kr per månad är en förmögenhet för min del.
Jag har pratat med min chef om möjligheten att söka tjänstledighet utan lön i längre tid så jag kan resa iväg. Man kan alltid söka, sen får man se om det kan ordnas. Så det bådar ju gott.
Rekommenderar jag andra att göra det här?
Nej inte på rak arm, saker måste stämma överens med dig och ditt liv. Min varma rekommendation är att om du inte trivs på ditt jobb, sök dig vidare men behåll ditt jobb. Jag hade inte gjort om det. Jag tog ett leap of faith och landade på ett bättre ställe efter en tids fallande och famlande bildligt uttryckt.
Samtidigt rekommenderar jag alla som läser detta att göra din drömresa ASAP så fort det är möjligt. Imorgon kan det vara försent!
Träffade en läkare som berättade om ett par där mannen insjuknat i en massiv stroke dagen innan pension och hustrun sa: “Det var ju nu vi skulle börja leva…” ![]()
Jag borde skicka ett tackkort till min kollega som var det sista halmstrået för att jag skulle säga upp mig. ![]()
P.S Om någon läste om mina Sjuksköterske-studier i förra tråden och blev förvirrad så avbröt jag dom då jag insåg att jag inte ville bli Sjuksköterska D.S