Okej, så här ligger det till:
Jag var sjukt trött på att jobba jobba jobba för att sen kunna ha semester att par veckor om året. Jag och min fd fru var tidigt inne på att sluta jobba runt 55, så vi sparade en del för att kunna nå det målet, en skilsmässa förstörde ju såklart mycket av det. Dock hade jag möjligheten att behålla huset som låg i Göteborg och marknaden gjorde det möjligt att få ut en hel del kapital vid en försäljning. Så i augusti förra året (2021) sålde jag av allt jag ägde, förutom vad som fick plats i 2 resväskor. Tanken var att investera pengarna från hus och hem och få pengarna att räcka resten av livet. Jag var då knappt 51. Investerade i huvudsak i Lysa och Opti.
Eftersom jag inte har varit högavlönad i livet, mest jobbat inom detaljhandeln och därmed tjänat långt ifrån vad som egentligen skulle kunna definieras som tillräckligt med lön/kapital för att “pensionera” sig tidigt i Sverige, så var jag tvungen att minska utgifterna för att det skulle vara möjligt.
Så jag bestämde mig för att lämna landet och bo i länder med lägre levnadskostnader, jag vet ju att detta inte passar för alla, men för mig passar det utmärkt, med nästan vuxna barn som klarar sig själva.
Hittills tillbringade jag hösten i Mexiko, krypavstånd till karibiska varma havsbad, januari t.om. mars i Singapore och nu i Filippinerna. Filippinerna tänker jag stanna längre och ha som min bas för lite mer resor runt om i Asien. Och världen.
Min budget ligger på ungefär 15000 i månaden, netto. Då bör mitt sparade kapital ta slut när jag blir 90 ungefär.
Så hur har det då funkat? 15k var helt okej i Mexiko, lite för klent i Singapore men mer än tillräckligt i Filippinerna.
För att detta inte ska bli en vägg av text, är det någon som är nyfiken och vill veta mer, så bara fråga på…
Och ja, för mig känns detta som det bästa beslutet någonsin, även om börsen gör det lite skakigt när man stämmer av ekonomin månadsvis…