Vad göra med 300k? Växt upp fattig

Hej, ny här.
Nämligen så att jag kommer få ca 320k snart, från ett skadestånd.
Jag har levt väldigt fattigt i mitt liv utan inkomst större delen & på bidrag.
Jag gick inte klart högstadiet förrens jag var 23 p.g.a min livsstil, som jag hade fram tills dess.

Nu är jag nyss fyllda 26, med sambo, husdjur & relativt normalt liv - dock fattigt. Jag har aldrig sätt så mycket pengar i mitt liv, men nu kommer jag få det inom ett par månader och jag vet inte vad jag ska göra… Jag vill inte att dom ska ta slut på en gång för att man blir girig. Istället skulle jag vilja lägga undan en del & se dom växa.

Jag har stora planer på att flytta ifrån Europa så fort jag får pengarna & börja knega utomlands, men längre än så har jag inte tänkt använda pengarna. Ingen jag känner kan hjälpa mig med råd & tips inför sparande & investerande, så jag ber er om hjälp här!

Vad ska jag göra? Hur ska jag göra? Vad borde jag tänka på?
Mvh Stoffe

2 gillningar

Oavsett vart du tar vägen, ha ett långsiktigt sparande och var brett investerad med större delen av din förmögenhet. Ta inga kortsiktiga beslut som riskerar din nya ekonomi. Tiden och globala indexfonder är din bästa vän.

Behöver du pengarna i närtid - brukar vara så när man är yngre & startar upp med familj - tänk sisådär 5 år, så kanske en allvädersportfölj är en idé.

Oavsett vad du gör, ha ett månadssparande.

2 gillningar

Tack! Ska absolut tänka på det. Några barn har vi båda kommit fram till att vi inte vill ha, iallafall inte förrens efter 35 när det är stabilt i livet.

Min största oro just nu är väl mest bara att jag är rädd att pengarna kommer blåsa bort eftersom jag är usel på att ta vara på saker, pengar… Finns det inte några kurser man gå för att lära sig om sparande, investering, aktier m.m…?

Hej!

Det finns många bra artiklar och avsnitt att ta del av på denna sida för att komma igång med tankarna.

Kolla gärna in följande och börja med avsnittet som benämns steg 1:

Det finns ingen anledning att stressa fram ett beslut när det gäller pengarna. Läs på, fundera och ta in råd som ges i forumet och fortsätt att ställa frågor allteftersom de dyker upp.

4 gillningar

Bra tanke. När jag var ung (länge sedan) tog vi ett billån med avsikt att köpa en bil . Det gjorde vi men med bara 1/3 av pengarna. I dagens pengar var det som var kvar ca 70.000 SEK. Vi var fattiga och hade billiga beg möbler och nytt hushåll. Det sa pofff så hade vi köpt saker för dom pengarna.
Kändes jobbig att betala av på hela summan ca 100000 i 5 år med rätt hög ränta. Hade gått rätt ok att behålla gamla soffan flera år till… DET var sista gången vi lånade pengar till annat än att köpa boende.

Just nu ÄR det lite jobbigt att komma med goda råd då breda billiga globala indexfonder har gått ner en hel del och jag i alla fall tror dom tänker gå ner lite till. Jag har själv dragit ner kraftigt på USA baserade aktier och fonder som jag tror har fallhöjd och viktat om till Sverige och Europa.

Men om man vill göra livet riktigt enkelt och slippa det som dom flesta brukar misslyckas med dvs köpa i rätt tidpunkt. “Tajma marknaden” så följer man lämpligen standardrådet dvs

Köp kanske lite utspritt i tiden säg 1/3 en gång i månaden i 3 månader.
Breda, globala, billiga indexfonder och rör dom sedan INTE oberoende av vad som händer. Kolla på hur dom går är fine men det finns ingen vits med det. Köp och sälj INTE. Fundera över säg en gång per år om det finns rimlig orsak att ändra innehaven.
Det kan var etc att få lägre avgift eller liknande. Att det är indexfinder gör att val av företag etc i fondmixen är brett och automatiskt dvs förvaltarens skicklighet etc kommer inte spela roll.
Om du gör det kan du hoppas på över tid ca 4% avkastning per år när skatter och inflation dragits av redan. MEN bli inte förvånad om dina innehav dyker till hälften några år. Det händer. Kommer typiskt upp igen rejält efter några år. Smart att låta bli att köpa och sälja i såna lägen.

Om du är orolig för att du ska bränna pengarna så kan det vara en bra idé att ha pengarna på en separat bank så att du inte ser dem lika lätt. Du skulle kunna ta 10% av pengarna och leva upp, resten sätter du på avanza eller nordnet.

5 gillningar

Givet din situation skulle jag minimera risk, fasträntekonto helt eller delvis rörligt. På börsen spelar man med pengar man har råd att förlora.

1 gillning

I normala fall brukar jag råda folk att investera 50% och ha 50% på sparkonto så man har gjort 50% rätt vad som än sker.

Börsen går upp: Gött! Jag har pengar på börsen.

Börsen går ner: Skönt jag har pengar på bankkonto och kan sova gott om natten.

Vad du än väljer att göra köp inte en lägenhet till dig och din sambo för det blir samboegendom.

Dumpar din sambo dig har han/hon rätt till halva din lägenhet.

Kolla upp sambolagen för den är knas! :scream:

Jag har själv växt upp fattigt så jag vet hur frestad man kan bli att spendera pengar som bara ligger på ett bankkonto. Är pengarna investerade i en bred global billig indexfond är dom “borta”. Iaf i mitt huvud. :sweat_smile:

Flytta ut i Europa när Euron är så dyr låter lite som ett högriskprojekt. Vart ska du bo? Vad ska du jobba med? :thinking:

Svårt att råda gällande investeringar utan större insikt i din ekonomi.
Hur bor ni idag, lägenhet eller BRF?
Har ni några lån? Vilka räntor har ni?

Jag tycker inte du direkt ska stoppa pengarna i en global indexfond vilket sannolikt är vad de flesta andra rekommenderas göra.

Det finns ett RT avsnitt om hur man hanterar ett oväntat tillskott av pengar, lyssna på det!
Det bästa och viktigaste rådet jag kan ge dig med tillgänglig information är att starta ett konto på t.ex Avanza, det är enkelt och mycket bättre än en vanlig storbank.

Skapa ett sparkonto med ränta, sätt in pengarna direkt när du får dem.

Därefter tycker jag inte du ska göra någonting med pengarna på 1år.
Det är okej att unna sig, om man vill, men det är väldigt enkelt att elda upp pengar och det är svårt att få tag på mer.

Jag skulle “sitta” på pengarna ett år och unna mig en semesterresa nästa år, eller något du och din sambo längtar efter (inte i år, jag tror det är jätteviktigt psykologiskt att vänja sig och planera fördelningen).

Men spendera ingen jättesumma på att unna dig, lite mer än vad du gjort annars, men inget privatflyg till L.A :joy:

Fråga vidare här på forumet under året, lyssna igenom lite RT avsnitt om sånt du tror skulle kunna vara intressant.

Gällande att bilda sig kring ekonomi, Facebook är gratis, för du och dina användardata är produkten som säljs. På samma sätt gäller det rådgivning från försäkringsbolagens “rådgivning” eller från banken, de vill åt dina pengar, inte hjälpa dig skaffa mer pengar, om råden är “gratis”.

Eftersom du säger att du är fattig och inte haft råd med ett sparande så tänker jag att det är viktigare att använda pengarna för att bädda för en ekonomi där du har råd att spara i framtiden, än att skjutsa in pengarna i en fond som du fortsatt inte har råd att månadsspara i ändå.

Det är svårt att inte ha råd, det är ännu svårare att förstå att man inte har råd med 300k på banken…

1 gillning

Flytta ifrån Europa? Då behöver dom där pengarna växa till sig rätt bra. 300tkr låter mycket men i USA är det inte mycket mer än en halv årslön om du vill leva tryggt och gott.

Om du vill se dina pengar växa behöver du sätta dig in i aktiehandel och kika på om det kan vara något för dig.

Du kan också starta något eget för pengarna, har du någon unik färdighet?

Du kan såklart också sätta in pengarna och ha dom som buffert och dra in 2-3% i ränta årligen. Blir inte så mycket just nu men om ni gemensamt kan fortsätta spara är det en bra start.

Kortfattat behöver du nog fundera på varför ni är fattiga nu, 300 000 kan vara men är oftast inte livsförändrande pengar, då krävs mer engagemang för att få det att växa. Hade vi snackat 5-10 miljoner är vi närmre vad som krävs för att närma sig den kategorin.

Detta blir väl ändå bara ett problem om båda står som ägare och TS betalar allt själv. Köper TS ett boende i enbart sitt namn så finns ingen risk för att den går under sambolagen. Rätta mig gärna om jag har fel!

Nej det stämmer tyvärr inte. Om boendet köps för gemensamt bruk så gäller sambolagen.

Om ni flyttar ihop i en lägenhet som den ena av er äger sedan tidigare, är bostaden inte samboegendom. Skulle ni däremot flytta ihop i en ny bostad, köpt med avsikt att bo i den tillsammans, räknas den som samboegendom. Om förhållandet tar slut har ni lika stor rätt till bostadens värde. Detta trots att en av er kanske inte varit med och betalat för den.

3 gillningar

Nej jag är rätt säker på att den blir samboegendom och inte alla har koll på det! :open_mouth: Kolla upp det för Guds skull TS!

1 gillning

Det här tycker jag var ett bra råd.

Om du får 320000, sätt in 300000 på ett konto med en bindningstid på ett år, självklart med insättningsgaranti, och gör roliga saker för resten.

Då hinner du fundera på vad du ska göra med pengarna.

1 gillning

Eftersom du är van vid en viss standard och dessa kommer över en natt i en klump, så hade jag tagit 20k till att på något sätt fira tillskottet och satt 300k i t.ex. en indexfond och “låtsas som att jag aldrig fick dem”
Vill man spendera, så spenderar man avkastningen summan genererar.

T.ex. så kan du i juni varje år ta ut 8% = 24k och så har ni typ en “gratis” utlandssemester varje år.

Ha kvar kakan utan att äta den så att säga :blush:

1 gillning
  1. Vänta inte för länge med barn om du/ni vill ha barn. Efter 35 stiger risken markant att det inte längre lyckas att få barn, speciellt barn som är friska. Allt behöver inte vara perfekt ekonomiskt för att man ska ha barn. En lycklig barndom bestäms av andra saker än om man bor i fetaste villan och åker på skidsemester varje år.

2. Lockar det att flytta utomlands, så prova på. Man kan alltid komma tillbaka.

3. Du är ung och 320k är en förhållandevis liten summa mot din potential vad du kan tjäna i livet. Om du vill ha mer ekonomiskt utrymme, fokusera på hur du kan öka inkomsterna.

1 gillning

Hej!
Du skriver om sambo och husdjur och normalt liv å ena sidan, och att lämna Europa å andra sidan. Med två så olika bilder blir det svårt att ge råd.

Om du vill att pengarna ska växa så behöver du 1) fundera över risknivå, och 2) när du behöver pengarna.

Större chans att de växer snabbt ger också större risk att värdet rasar. Sen kan det vända igen förstås, men det kräver att man har några år på sig. 10 års sikt brukar rekommenderas om man ska investera hela beloppet i indexfonder (dvs hela börsen på en gång). Om du vill ha lägre risk eller om du behöver pengarna om 5 år kan du lägga hälften i indexfond, och hälften på räntekonto. Det här är förstås bara tumregler. Innan du har funderat igenom detta så tycker jag att du ska lägga pengarna på ett vanligt bankkonto (fråga banken vilket som ger högst ränta), och läsa på.

Lycka till!

Det är ett klokt råd fast det fungerar enbart om TS har förmågan att inte sälja av så fort det går ner. Som dom flesta gör och som jag själv hade god lust till i Coronakraschen. Jag sålde dock inte av det som gått ner tack och lov.

Jag sålde av aktier som gått upp och köpte en allvädersportfölj i panik när räntorna redan gått upp och blivit dyra.

Sen steg mina aktier till 100 kr per aktie. Hade jag bara inte gjort någonting hade jag varit rikare idag. Fast det är ju inget man kan veta på förhand.

När nästa kris kommer ska jag bara sitta stilla i båten. För att ha den mentala skölden mot nedgångar krävs (iaf för mig) att man har torrt krut så man kan sova gott om natten. :innocent: Och känslan att man använder sitt torra krut för att köpa billigare känns bra.

Jag alltid hör när man får en större summa som man är rädd att slösa, först lägg dem i ett sparkonto med insättningsgaranti. Och varva ned. Tänk vad man kan göra med pengar. Köpa grejer, köpa upplevelser, investera det eller ge bort det. Lär dig hur man gör säkrast det du vill. Och fortsätt därifrån.

Många kloka råd. Bra att du har självinsikt och börjat tänka framåt. Risken annars är att om nått år så är pengarna borta och du vet inte vad de gick till.

Ett par bra fester, snus, cola och ett par schyssta Sonos högtalare så är fean allt slut sen. Ta med dig den oron och säkerställ att du ALDRIG börjar nalla på nått som är avsett för annat. Disciplin nu TS :saluting_face:

Bra tips som kom i tråden här är att du avsätter en summa som du kan göra något roligt med. Resten investerat du på ett eller annat sätt och bokför mot dina mål. Skulle kunna se ut såhär

20k - gör nått kul å unna dig å tjejen
100k - buffert på sparkonto med insättning garanti ( denna buffert får man endast ta utav när det uppstår en kris, om det kommer något att betala längre fram som du vet om så är inte det en kris utan då får man spara eller lägga undan till det. Kris buffert Stoffe ! Rör bara om det verkligen är nöd situation!)

200k - beroende på mål
a) långsiktigt - 100% aktier på lysa
b) kortsiktigt - separat sparkonto ( inte samma som bufferten för fan Stoffe ! )
c) utbildning :man_student:t2::man_factory_worker:t2::man_mechanic:t2::man_firefighter:t2:

Ååh vill ge dig en kram och en örfil samtidigt :heart:

Lets goooo :raising_hand_man:t2:
2