Svårt att råda gällande investeringar utan större insikt i din ekonomi.
Hur bor ni idag, lägenhet eller BRF?
Har ni några lån? Vilka räntor har ni?
Jag tycker inte du direkt ska stoppa pengarna i en global indexfond vilket sannolikt är vad de flesta andra rekommenderas göra.
Det finns ett RT avsnitt om hur man hanterar ett oväntat tillskott av pengar, lyssna på det!
Det bästa och viktigaste rådet jag kan ge dig med tillgänglig information är att starta ett konto på t.ex Avanza, det är enkelt och mycket bättre än en vanlig storbank.
Skapa ett sparkonto med ränta, sätt in pengarna direkt när du får dem.
Därefter tycker jag inte du ska göra någonting med pengarna på 1år.
Det är okej att unna sig, om man vill, men det är väldigt enkelt att elda upp pengar och det är svårt att få tag på mer.
Jag skulle “sitta” på pengarna ett år och unna mig en semesterresa nästa år, eller något du och din sambo längtar efter (inte i år, jag tror det är jätteviktigt psykologiskt att vänja sig och planera fördelningen).
Men spendera ingen jättesumma på att unna dig, lite mer än vad du gjort annars, men inget privatflyg till L.A 
Fråga vidare här på forumet under året, lyssna igenom lite RT avsnitt om sånt du tror skulle kunna vara intressant.
Gällande att bilda sig kring ekonomi, Facebook är gratis, för du och dina användardata är produkten som säljs. På samma sätt gäller det rådgivning från försäkringsbolagens “rådgivning” eller från banken, de vill åt dina pengar, inte hjälpa dig skaffa mer pengar, om råden är “gratis”.
Eftersom du säger att du är fattig och inte haft råd med ett sparande så tänker jag att det är viktigare att använda pengarna för att bädda för en ekonomi där du har råd att spara i framtiden, än att skjutsa in pengarna i en fond som du fortsatt inte har råd att månadsspara i ändå.
Det är svårt att inte ha råd, det är ännu svårare att förstå att man inte har råd med 300k på banken…