Hej Stoffe! Du skulle kunna lägga pengarna på utbildning? Investera i din egen kompetens, kunskap är svårt att bli av med.
Så är i AI-tider så säger många att AI kan inte ta ditt jobb om du är rörmokare eller snickare.
Detta inlägg får mig att nästa vilja radera mitt tidigare inlägg. Toppen svar ! Bästa investeringen är att investera i sig själv .![]()
Mitt råd till dig är lev livet till fullo. Livet är kort. Vem garanterar att du lever imorgon? Lev i nuet och struntar i framtiden😀
Jag tycker du ska börja med att sätta in pengarna på ett sparkonto med insättningsgaranti som ger dig bra ränta tills du vet vad du vill göra med pengarna.
Finns konton med 6 månaders bindningstid till 3.20% ränta som exempel.
Då har du tid att fundera och kolla upp mer vad som är bäst för dig. Annars är risken att du gör något förhastat som slutar dåligt.
Bara ett tips.
Mitt tips skulle vara 100000 på fasträntekonto,
200000 på fonder eller investmentbolag - detta blir pengar “du aldrig fått”, dvs inget att röra de närmaste 5-6 åren, men en möjlighet till att se pengarna växa och återinvestera ev utdelning från investmentbolagen. - Titta till dem var 6e månad i början, inte oftare. Det blir en psykologisk stress om de gått ner och 20-40 tusen gått upp i rök när man rör sig på dina normala nivåer.
20000 att ha som nära till hands buffert eller en sista-minuten-resa att njuta av livet med en stund.
Tack för svar! Jag funderar på att åka till Vietnam och stanna där, möjligtvis jobba ifall jag lyckas hitta något. ![]()
Jag har planerat Vietnam, Nha Trang för att vara mer exakt.
Jag har hittat en jättefin lägenhet för cirka 5000kr i hyra, så det är väldigt billigt. (Billigt överlag där…)
Vidare så har jag börjat kolla på jobb där nere också… Hoppas att jag kan landa något så jag inte behöver lägga massa pengar på hyra och levnad, har tänkt att vara där i max 4 månader ifall jag inte hittar jobb innan det.
Kommer bli ca 60-70k MAX och då är jag ändå ganska långt över vad jag skulle klara mig på i 4 månader i Vietnam…
Tack för alla tips vänner, fortsätt gärna pumpa med råd. Jag läser allt och tar in.
P.S Jag hade stannat i Sverige, men det är inget snack om saken ifall jag vill fylla 30, jag har en extrem hotbild emot mig och jag har ingen lust med att leva gömd i Norrland resten av livet…