Tänker checka ut från jobb

Tänker pausa/checka ut jobb och tror jag kan leva på mitt kapital. Men alla prognoser bygger på att man ska spara. Nån gång måste man använda pengarna och inte bara avkastningen, Är 60 och har en såld bostadsrätt jag gjort god affär på, lever billigt, bor billigt i hyresrätt. Lite ovanlig situation tror jag.
Tack för tips!

5 gillningar

Mitt tips hade varit att se om din arbetsgivare går med på att du går ner i arbetstid istället för att checka ut fullständigt. Då får du samtidigt testa ditt kapital och dina löpande kostnader samt livet med mer fritid innan du tar steget fullt ut.

3 gillningar

Hej,

Jag skulle göra en egen prognos framåt över hur mycket ditt nuvarande kapital kan tänkas växa med årligen givet din placering, och jämföra det mot hur mycket utgifter du kommer ha. Väldigt viktigt att ha en viss säkerhetsmarginal, då ackumuleringen av kapitalet via ränta-på-ränta generellt är rätt slagig.

Som du säger, kan hända att du behöver ta av själva insatsen & inte årliga avkastningen, så då är det ju intressant att kolla hur länge du kan leva av bara kapitalet? :slight_smile:

Och som Andreas skriver, du kan ju ta det ett steg i taget för att se hur väl det fungerar :slight_smile:

1 gillning

Jag var nog lite kort och otydlig. Har varit arbetslös ett tag och känner att jag inte orkar förnedra mig mer för dåliga jobb jag inte vill ha. Har hela tiden klarat mig bra på A-kassan och även kunnat spara. Min prognos är att jag skulle klara mig bra på motsvarande A-kassa, under 15000 mån. Min prognos är 20000 mån till jag går i pension om 5 år, sedan får jag 20000 i 5 år och 15000 livet ut efter skatt. Om man kan lita på din pension. Kommer ha +1,5 miljon kvar när jag börjar ta ut pension för resor och diverse oförutsett. Har även ett ärvt fritidshus utan lån att ta ut hypotekslån på eller sälja om det blir katastrofläge. Min sambo jobbar och jag har inga barn så kontot ska vara 0 när jag flyttar till kyrkogården. Vilket jag hoppas dröjer om inte Putin kommer…

3 gillningar

Förtydligande: Räknar inte med avkastning över huvud taget. Har bankkonton och fonder som jag tycker ger mer restkatt än avkastning.

1 gillning

Låter som en pålitlig plan, njut av pensionen!
Tänk bara på att diversifiera och inte ha alla dina tillgångar i SEK. dom ryska pensionärerna som enbart investerat i ryska tillgångar lär inte kunna sluta jobba någon gång detta seklet.

3 gillningar

Har olika fonder i olika länder via Söderberg & Partner. I vilken valuta vet jag inte hur jag ser? På mitt konto ser jag värdet (som just nu efter Ukraina sjunkit rejält) i kronor.

Men, kan du räkna med A-kassan under en längre tid? Ligger det inte en hel del krav för att kunna få ut ersättning? Jag har hört något om att man ska söka minst åtta jobb i veckan och ständig kontakt med handläggare. Tror inte dom släpper en så lätt nuförtiden…

1 gillning

Exempelvis du har aktier / fonder vars värde mäts i någonting annat än SEK.

Om du rent hypotetiskt skulle äga Apple, skulle ditt innehav i Apple mätas i dollar pga företaget är amerikanskt. Likaväl om du handlar S&P500 (största 500 bolagen i USA) så mäts det i dollar. Det kan vara en bra diversifiering ifall den svenska kronan skulle fallera.

Nu är detta givetvis inte ett köpråd för Apple eller S&P500 utan enbart för att visa en poäng.

A-kassan tar snart slut, och då checkar jag ut och lever på mitt kapital är tanken.

2 gillningar

Jag har bara fonder och någon som förvaltar dessa åt mig. Inga enskilda aktier och tänker inte köpa, även om det nog är köpläge nu.

A-kassa har väl bara 300 ersättningsdagar?
Det krävs dessutom att du söker minst 6 jobb per månad via AF för att få ut A-kassa. Efter 300 dagar beslutar AF om du har rätt till aktivitetsstöd från FK. Det krävs rätt mycket aktivitet från din sida och du kommer med all sannolikhet behöva skrika i en kudde under pågående telefonsamtal med myndigheterna.

1 gillning

Som jag svarat ovan är A-kassedagarna snart slut och då gör jag slut och lever på mitt kapital är tanken. Orkar inte förnedra mig…

4 gillningar

Jag såg det nu. Var lite för snabb på tangenterna…
Jag förstår precis vad du menar.

Jaha, ok. Då förstår jag och fullt förståeligt :grinning:

Lycka till och hoppas kalkylen håller framåt.

1 gillning

Det är inte alla som vågar använda sina ”dra åt helvete-pengar”. En eloge till dig som vågar :ok_hand: :+1:

10 gillningar

Ja, det är ju rätt lätt att räkna ut hur mycket du kan använda för att inte gå torrt under din livstid. Du behöver bara göra två antaganden: 1) avkastning på kapital, och 2) hur gammal du har tänkt att bli…

Oavsett så är du så nära pensionsålder att det ju borde kunna vara ett alternativ till kladdande med a-kassa.

1 gillning

Ett förtydligande. Det spelar ingen roll vilken valuta fonder visar sitt värde i. Det som spelar roll är var tillgångarna den investerar i är belägna. I praktiken är det nog sällan ett problem så länge det är aktiefonder du har. Inte ens om du bara har sverigefonder skulle jag egentligen vara orolig då de stora bolagen är såpass internationella.

Ja du har helt rätt, my bad, ett litet syftningsfel där!

Hej och välkommen hit! :slightly_smiling_face:

Det låter som en bra plan. :blush: Har du någon tanke om hur du vill använda tiden? Något särskilt intresse som ger dig glädje och energi? :sunny:

Lycka till! :+1::sunny::hugs:

1 gillning