Ska jag säga upp mig och tjuvstarta mitt drömliv?

Aha, ok, så det är bara en engångsresa? I så fall är det ett mindre problem.

Jag trodde planen var att åka varje år.

Ja, alltså i framtiden ska jag tjäna så mycket på 6 månader så jag kan åka 6 månader till Thailand varje år. Det är drömmen! :smiley:

1 gillning

Då behöver du nog göra en budget trots allt, när det är dags för årliga 6-månadsresor.

För just den här engångsresan verkar det dock vara lugnt, med tanke på pengarna du redan lagt undan. Trevlig resa! :slight_smile:

1 gillning

Låter som en vettig plan om det är det du vill…
Några saker att tänka på .

• Frun och jag började tagga ned arbete efter 60. Ångrar vi inte.
  • Känner folk som gått ner till 60% tjänst och vant sig vid det ett par år och sedan gått upp till 100% igen ett par år. DET kändes helt fruktansvärt sa dom med 100% igen fastän det gått bra alla år innan ? Att få det sämre suger verkligen…Vanans makt.
  • Har man normal Svensk lön eller lägre och varit skriven i Sverige hela livet får man “svensk standardpension”. Typ 65% av panchisar får ungefär same same summa. Spelar ingen större roll om du arbetar deltid eller lite tidvis.
  • Tyvärr kan man inte med god effekt spara ihop någon normal summa för att dryga ut pensionen en längre tid. Då sänks behovsprövade tillägg så det blir ingen vits.
  • Inte omöjligt att bo tidvis i Thailand på den pensionen ovan men det blir nog en resa per år OCH att bo/leva riktigt billigt där.
1 gillning

Det kan bli kallt om Golfströmmen kollapsar. :cold_face:

1 gillning

Jag är 39 så jag har tid att spara till god pension. :innocent:

1 gillning

Och just nu verkar ju diskussionen handla om hur vi ser till att påskynda det hela… :shushing_face:

2 gillningar

Svaret är: JA!

1 gillning

Res iväg om du vill! Verkar ju inte vara något som hindrar dig ekonomiskt.

Sen är väl frågan som alltid om det är värt att göra det nu, eller om du hellre jobbar och sparar för att i ett tidigare skede av livet kunna åka 6 månader per år.

Sen reagerade jag på citatet ovan. Höga förväntningar kan ju innebära besvikelse om de inte uppfylls. :wink:

3 gillningar

Well jag har varit där 2 ggr redan och älskar de mer för varje gång. :heart_eyes::star_struck:

Ja, väldigt förvånande! 95% av alla människor hade sagt något i stil med:

“Men huuuur ska det gå till? Så kan man ju inte göra.”

Drömeliten finns här på RT-forumet. :star_struck::sunglasses:

2 gillningar

Åk! När du inte har sambo eller barn. Sen blir det svårare.

1 gillning

Min största skräck är graviditet för det hade pajat allting. :scream:

Kör munkliv här i Sverige. :innocent:

4 gillningar

Ja, vad väntar du på? :slight_smile:

2 gillningar

Bara att köra på då du inte har familj och barn att ansvara eller ta hänsyn till.

1 gillning

För 450 000 kr tänkte jag resa till Thailand 5 gånger. 5:e resan i ca 6 månader. :smiley:

1 gillning

Det är klart du ska göra det.
Jag vill inbilla mig att människor på sin dödsbädd snarare önskar dom hade gjort mer spontana och roliga saker än optimera sin tillvaro och jobba mer.

Jag håller med dig om att Thailand är fantastiskt, det enda jag önskade var att dom hade lite mer chill visum regler, det är rätt meckigt att stanna där längre perioder med besök till immigration titt som tätt.
Dom har också blivit hårdare med border runs som är rätt vanligt man gör för att resetta sitt “visa on arrival” som numera är 60 dagar vilket iaf är ett plus :slight_smile:

3 gillningar

Jag tillhör den lilla skaran som inte gör som normen säger. Har tagit ledigt helt från arbete i perioder och gör som jag vill för stunden.
Men det går ju bara om man tjänat bra med pengar och bor billigt. Att jobba stenhårt med ett arbete som ditt i 7 månader och sen spendera alla pengar på att bo i Thailand under vintern låter fasansfullt om du frågar mig. Att jobba stenhårt med något som inte kommer ge något mer än pengar är ju inget att rekomendera. Man vill ju komma vidare och bygga upp något.
Jag gissar att du bor som skit när du är i Sverige utan mål att skaffa ett trevligt boende att trivas i? Så inget för mig men om det är din dröm så tycker jag du ska göra det.

2 gillningar

Jag bor litet men mysigt och billigt. Planen är att jobba som stafett-specialiast-ssk i 4-6 månder som jag även skulle tycka var roligt.

Planen är att tjäna och mycket spendera vinterhalvåret i Thailand.

Jag älskar Thailand. :star_struck:

Hade någon erbjudit mig 10 miljoner dollar på villkor att jag aldrig mer får sätta min fot i Thailand hade jag sagt:

“Behåll dina pengar. Jag väljer Thailand.”

I en perfekt värld blir det över pengar jag kan investera. Så alla energier fylls på! :star_struck:

Jag vill även kunna jobba för operation smile och ge barn nya leenden. :grin::grin::grin:

Att jobba som ssk vore roligt. Inte 4-6 månders slaveri.

Jag dör hellre än att bo i Sverige mer än nödvändigt. :person_shrugging: Så att skaffa ett “trevligt boende” här är uteslutet.

2 gillningar

Lite kontrollfrågor som kan vara värda att fundera på.

1. Hade du även tyckt om Thailand lika mycket om du betalade svenska priser för allt (taxi, mat, boende).?

Om inte så kanske det snarare är känslan av att vara rik i ett fattigt land du tycker om, än att leva i den thailändska kulturen och vara en del av det thailändska samhället.

1. Du skriver att din värsta mardröm vore att bli gravid och att du drömmer att leva i Thailand som du varit i två år gånger.

Tänk dig en framtid när du är 65 och boende permanent i Sverige med vuxna barn och barnbarn, som besöker dig och firar familjehögtider.

Tänk dig en annan framtid när du är 65, har friheten att bo i Thailand men utan barn och barnbarn.

Vilket 65-åriga jag tror du skulle känna att den levde ett meningsfullt och lyckligt liv?

3 gillningar