Vilket land, evt. ort ville du bo i om du fick välja? Och varför?
På heltid/för alltid?
Trivs ganska bra i Sverige och området där jag bor idag.
Detta (Sverige). Därmed inte sagt att jag inte skulle tycka andra vore okej. Primärt nordeuropeiska då tror jag. Äcklig värme går bort.
Södra Europa, Frankrike eller Italien.
För klimatet.
Trivs bra i Sverige, så bor gärna här.
Hade jag varit friskare och mer hel så hade jag gärna spenderat tid under värsta vintermånaderna i norra Italien. Men skulle inte klara värmen där på sommaren.
Om jag skulle välja något annat land än Sverige att flytta till så skulle det sannolikt bli Kanada. Det var slutsatsen av mitt besök där för ett antal år sedan. Klimatet har ingen betydelse men samhället där framstod som reko.
Trivs fint i Sverige. Skulle jag bo någon annanstans så gärna Schweiz eller Österrike.
Jag har hunnit prova på att leva i lite olika länder och här är varför jag föredrar Sverige:
- Jag föredrar ljudet av fåglar över ljudet av cikador på kvällarna. Cikador kan bli rätt så högljudda.
- Man behöver inte vara rädd för farliga djur i skogarna
- Årstider är min grej. Jag behöver omväxlingen.
- Det är ljust länge på sommaren. Att det är mörkt tidigt på vintern stör mig inte så mycket.
- Jag vill leva, jag vill dö i Norden. …eller nja, jag bodde i Danmark under ett par år och föredrar Sverige på grund av språket. I övrigt har man ju ett liknande socialt skyddsnät, sjukvård och skolsystem i alla länderna.
…och blir man förälder, först då förstår man hur bra vi har det i Skandinavien. Vårt närmsta dagis kostade 24 000 kr per månad och barn när vi bodde i London. Inte undra på att det finns så många hemmafruar.
Sedan är det också kvalitén på byggnaderna här. Det är sällan hus blir riktigt fallfärdiga. Tänk på det någon gång om ni tar tåget mellan Nederländerna och Belgien. Man ser direkt när Belgien börjar. Husen övergår till att ha stora renoveringsbehov. Vi har heller inte så mycket skräp överallt på gator och torg. …och varför är det så många länder som inte rensar upp skräpet längs med tågrälsen?
När det kommer till kulturer finns det också småsaker som stör mig i andra länders kulturer. I Nederländerna köar man inte exempelvis. Ska du köpa en macka på tågstationen före jobbet så är det lite upp till försäljaren att ha koll på turordningen. Folk står till huller om buller och det blir ofta fel. Sjukt irriterande. Inför ett kösystem!
Ok, Sverige är inte perfekt. Men det är bra. Tillräckligt bra för att jag vill välja vårt land över andra jag besökt.
Om vi hade råd skulle vi nog flytta till Cypern. Härligt varmt på sommaren och milda vintrar (hejdå ledvärk och reumatism)
Med i EU så sjukvård är inget problen samt kort flygtid för släkt och vänner.
Skulle vi vinna storkovan är Mexiko (Playa del Carmen) vårt val. Varmt året om och en fantastisk mentalitet, god mat och härlig natur. Här behövs dock antingen 6.000 € månadsinkomst eller förmögenhet på minst 180.000 US$ per person för att få uppehållstillstånd. Lite paradox när en vanlig mexikan har en snittlön på ca 300 US$ i månaden
Jag bor här i Sverige för att jag vill. Annars hade jag såklart flyttat.
Är det dyrare på Cypern än i Sverige ?
Länge varit sugen på Island. Där finns ett klimat som passar min kropp bra.
Men idag vet jag inte hur astman jag fick av covid skulle funka ihop med vulkanerna.
Inte så mycket på grund av språket, utan för att danskar har en mani för att vara ganska aggressiva i sina åsikter. En engelsman sa efter kriget om danskar att de är tyskar som vill bli engelsmän, och det stämmer fortfarande i stor utsträckning … även då nu är det amerikan de vill bli. Jag föredrar den lugna miljön som är typiskt svensk.
När jag hör svenska barns intonation, precis som i filmen om Emil och Pippi, blir jag varm i hjärtat.
Sommarhalvåret i Sverige. Vinterhalvåret någonstans där det är varmt och skönt.
Hade kunnat tänka mig Japan eller Indien som långsiktigt boende…någon gång i framtiden. Post FIRE.
Sverige såklart.
Men hade man inte fått välja det och drömmer sig bort lite är jag nyfiken på typ Argentina. Vet inte varför riktigt men lite nybyggare känsla, hört att de har bra kött att äta osv
Jag skulle vilja och kommer antagligen någon gång flytta tillbaka till Skåneland
Jag trivs här men annars kanske Kanada.
När jag var ung ville jag bo i USA. Jag har en bror som bor där och… nej tack!
Jag bor helst i Sverige om jag jämför med de andra länder jag har besökt. Har dock aldrig bott i något annat land en längre tid så svårt stt jämföra. Men jag gillar klimatet i Sverige.
Planerar att bo i Sverige under sommarhalvåret och södra Italien vinterhalvåret. Och vill jag ha riktig vinter så får jag resa dit (jag hatar vintern i södra Sverige. Rått, blåsigt, mörkt och halvkallt).
Och jag hoppas på att kunna ta steg i den riktningen under det närmaste året/åren.
/Mikael S