Gargnano, Italien. Fukuoka, Japan. Göteborg. Där tänker jag mig ha mina boenden när jag är färdig
Hahahahaha Det finns många ordspråk om danskarna i sverige ![]()
Jag hade alltid upplevt de från Australien som de trevligaste människor på denna planet - tills jag bilade runt Nya Zeeland under tre veckor. Wow! Vilka människor och vilken natur! ![]()
Hade nog flyttat dit om det inte vore för vänner och familj ![]()
![]()
Sverige april till oktober, Södra Italien eller Spanien oktober till mars.
vill flytta runt ett par år först, men därefter någon stans i Europa för att ändå ha tillräckligt nära hem, men ändå lite varme än Sverige
Om inte Sverige, så säger jag Schweiz för närheten till bra skidåkning och allmänt centralt i Europa.
Egen ö i Stockholms skärgård som har landförbindelse me en egen bro, å ön bör vara några tusen kvm med sandstrand å även klippor där man kan ha brygga med segelbåts djup…
Finns en romantisk dröm om att allt är bättre utomlands och Sverige är på dekis. Men… efter att ha testat att bo utomlands några år, även i grannländer, så insåg jag snart att Sverige är fantastiskt.
Så mitt val är lätt moderlandet Schweden!! ![]()
Det är lätt att tänka på vädret det första man gör, men sammantaget verkar det spela mindre roll. När The Economist, OECD och andra listar världens bästa länder och städer att bo i kommer Sverige och Stockholm i regel högt upp, tillsammans med övriga nord- och väst-Europa samt Kanada och Australien.
Köpenhamn är alltjämt min favoritstad, men det skulle bli vardag det med efter ett tag.
Bott utomlands ett par omgångar vilket har varit bra på alla sätt och vis men för permanentboende väljer jag nog Sverige, gärna med möjlighet att lämna under november månad för en solinjektion.
Var inte du bosatt i Serbien?
Jag får välja, och jag väljer att bo på Malta. Kan tänka mig att flytta till Sydkorea när det är dags för pension, och möjligen Spanien innan dess (Portugal föll bort som ett alternativ när de tog bort skatterabatten nu vid årsskiftet). Själv skulle jag kunna tänka mig några år i Thailand eller däromkring också, men det är nog för varmt för frugan.
Det funkar ju med åsikter på båda hållen… som tur är.
Jag var på tjänsteresa där nere förra sommaren. Klimatet var över 40C.
Söder om alperna kommer bli obeboeligt om 10-20år.
Det enda jag har tänkt är att jag vill bo i norra Tyskland, gärna i närheten av mina vänner i Hamburg med omnejder, en begränsad period för att lära mig behärska tyska once and for all! Har bara grundskoletyska och spretiga självstudier, jag tror det enda sättet för mig att lära mig tyska på riktigt är att bo i ett tysktalande land och omge mig med språket dagligen. Har inte bestämt vad jag ska ha för sysselsättning där, om jag ska jobba, gå någon utbildning eller bara glida runt (tror dock det kan vara av värde att ha ett socialt sammanhang), det kommer inte bli aktuellt än på ett par år så jag har tid att fundera.
Sverige är bäst på sommaren tycker vi, så vi är där då
. Om hela situationen med våld och problem med skolorna förbättras kan vi kanske tänka oss att flytta tillbaka i framtiden / spendera mer tid där. Kanske kan passa att utnyttja gratis universitet för barn när det blir dags, vem vet
jag tror att universiteten (iaf vissa) fortfarande håller ok klass och att de största problemen är relaterade till grundskola och gymnasium.
Annars vill vi ha lite varmare väder för höst, vinter och vår. Vintern vid medelhavet är fantastisk, den ger vi nog inte upp i första taget. ![]()
Trivs väldigt bra i Sverige, skulle egentligen bara vilja ha lite hårdare vintrar. Så en fjällstuga för vintern vore inte fel. Övrig tid i Mälardalen.
Sverige absolut. Det enda som fått mig överväga att flytta är skolan. Nu när man själv ska få barn börjar man ju oroa sig för hur det ska gå.
Jag har hört att Finland har “läroplikt” och vissa föräldrar samverkar kring självstudier. Åland kanske blir ett alternativ, men jag tror det är en absolut sista åtgärd att flytta. Annars kanske England har någon form av homeschooling eller privatundervisning.
Det är inte direkt akut än.
Om inte Sverige så Norge såklart, oslagbar natur.
Sydkorea har nytt visum för att jobba på distans där med kontrakt i hemland, Spanien har detsamma sedan något år. Det är bara att prova
![]()