För guds skull, SÄG UPP DIG OCH RES JORDEN RUNT! ![]()
Du är bara 30 år(jag är 40 år) och forfarande ung på arbetsmarknaden, du har en miljon kr (precis som jag), du har en fin examen (det har inte jag) Jag har dock ett jobb där jag inte behöver oroa mig för arbetslöshet. Och det är ju en fördel iaf. ^^
Ett års resande kommer förändra dig för livet och du kommer få helt nya insikter!
Jag gjorde själv något tokigt och sa upp mig från ett jobb jag varit på i 18 år och reste till Thailand och det var helt livsförändrande!
Jag skapade en tråd om det och uppenbarligen finns det stora drömmare här på RT-forumet och det är jag mycket tacksam för.
för det var INGEN som sa:
“Du är tokig och naiv, stanna på ditt jobb tills pension! Sen kan du resa.”
Alla var i princip positiva! Här är tråden:
Jag jobbar som undersköterska i vården (och är miljonär, så jag är nog ganska unik.
) och jag tror inte det är några problem att få jobb då det är brist på undersköterskor både i Norge och i Sverige. Jag har 18 års erfarenhet och är framförallt motiverad att jobba numera då jag har ett stort roligt mål!
![]()
Jag minns när jag bara jobbade för överlevnad och sparade mitt överflöd till något jag inte visste vad det skulle vara. När lönen kom in och månadssparandet överfördes så tänkte jag:
“Jaha, där fick jag min lön, varför är jag inte lyckligare nu?
”
NU vet jag vad jag vill i mitt liv! Och det gör under för ens driv och motivation! Mycket roligare än att jobba för överlevnad mat och hyra enbart.
Jag har hellre en FETT ROLIG ENORM DRÖM att jobba mot som kostar pengar än att ha massor med pengar men inte veta hur jag ska använda dom för att få ett rikare liv.
I en perfekt värld hade jag varit ett tekniskt underbarn med teknikälskande föräldrar och utbildat mig till programmerare som jag älskade att göra och sedan kunde jag jobba remote, vara i Thailand/Sydostasien och samtidigt tjäna pengar vore drömmen.
Nu är jag teknisk analfabet så jag får spela bollen där den ligger, jag får jobba hårt 6-8 månader i Norge och sedan varje år resa till ett varmt land i Sydost-Asien. I denna plan B får jag “bara” 4 månaders semester per år och är nästan halvtidspassionerad. Jag kommer inte gå i pension, jag kommer gå i passion. ![]()
Nu ska jag härnäst resa till Thailand 2 månader, uppleva Yi-pengfestivalen med tusentals rislyktor som släpps upp i natten ackompanjerat av fyrverkerier, sen hem fira jul och nyår med syskon och syskonbarn, sen bär det av till Vietnam 15 Januari för att söka jobb i Norge och fortsätta skolka från den skånska “underbara”
vintern.
I Vietnam ska jag vara till siste mars sen bär det av till Thailand för att fira SongKhran-festivalen.
Sen kommer jag hem och åker till Norge och jobbar hårt då jag är supermotiverad efter min drömresa!
Som jag ser det är sakerna som kan hindra mig ond bråd död, sjukdomar och om jag gör en tjej gravid. Så om jag bara kan undvika dom här sakerna så ser jag det som absolut väldigt möjligt att jag kommer få mitt drömliv.
Om jag har råd att åka på 4 månaders vintersemester OCH investera månadsvis i min pengamaskin då är succén total! ![]()
Denna insikt hade ju aldrig kommit om jag varit rädd och bara stannat kvar på mitt jobb. Nu hade jag pengar så jag vågade ta språnget. Och det var SÅ värt det!
Åk på eran resa, ni kommer aldrig ångra att ni tog ett år och reste innan ni blir mer “inlåsta” med hus och barn som ska till skolan.
Håll oss uppdaterade! Vi vill höra mer om din resa! ![]()