Säga upp sig och resa - utvecklande eller naivt?

Varning för ett potentiellt provocerande i-landsproblem…

Detta är första gången jag skriver i ett forum på många år. Jag börjar närma mig 30, många milstolpar i livet är “avklarade” och i takt med att de stabila omständigheterna i livet tryggats har tankarna kring vart jag egentligen är på väg blivit alltmer påträngande. Jag har sparat ihop nästan 1 mkr, tagit examen på ett av de bättre universiteten, fått ett förstahandskontrakt på en hyresrätt i en större stad samt en fast tjänst inom ekonomi vilket också är vad jag är utbildad inom.

Samtidigt har jag, något motvilligt, insett att jag inte trivs med trängsel och oväsen, att yrkesrollen är tråkig och att jag inte har någonting gemensamt med mina kollegor, ja inte något socialt liv att tala om överhuvudtaget. Ska jag vara helt ärlig känns det ibland som att jag håller på att bli mer eller mindre galen. På alla människor man möter på gatan som går som zombies och stirrar ner i en mobiltelefon, på hjärndöda arbetsuppgifter, på att sitta i en minimal lägenhet och vara helt utlämnad åt konsumtion snarare än att klara någonting på egen hand. Jag har börjat ifrågasätta hela min existens och varken orkar eller är motiverad att göra någonting längre. Ingenting känns längre självklart.

Denna känsla har lett till återkommande reflektioner kring mina livsval och slutligen insikten att jag under hela mitt (vuxna) liv prioriterat att tjäna pengar och avstå nöjen, där varje beslut varit starkt förankrat i en uppfostran där uppoffringar idag betyder belöningar i morgon och att göra det som lockar på kort sikt är förenat med någonting negativt. Jag har alltid gjort det jag trott varit “rätt” ur andras perspektiv snarare än följt min intuition, övertygad om nöjen leder till att man “vänjer sig” eller “slappnar av” och därmed får ännu svårare att hantera livets motgångar.

Nu har en möjlighet uppstått att tillsammans med min sambo ge mig ut på en längre resa, minst 1 år, och således göra avsteg från den disciplin som präglat hela mitt vuxna liv hittills. Detta innebär dock högst troligt att jag kommer att behöva säga upp mig från min nuvarande tjänst. Som jag nämnt tidigare finns en rädsla för att detta kommer att leda till att saker och ting blir ännu svårare för mig när jag kommer hem igen, samtidigt som det kanske är utvecklande att faktiskt för en gångs skull göra någonting lite mer “ansvarslöst”. Man har ju ingenting att förlora om man ändå befinner sig i ett vägskäl i livet?

Därför skriver jag här, i hopp om att era samlade livsvisdomar kan ge mig vägledning. Jag är medveten om att jag nog inte är den enda som tänker i dessa banor, kanske finns det fler som befunnit sig i liknande situationer och har reflektioner att dela med sig av, om mitt dilemma eller livet i allmänhet? Behöver jag arbeta med att vara mer tacksam över vad jag har? Borde jag förändra min livssituation först? Ser ni på resa som flykt eller personlig utveckling?

Alla funderingar tas tacksamt emot!

10 gillningar

Personligen? Jag ser det som en av de mest meningsfulla aktiviteter jag känner till. Jag tog ett år ledigt och bodde i Kina och det har haft en otrolig inverkan på mitt liv. Men det beror på vad du menar med ”resa”. Att glassa på en strand eller titta på berömda byggnader är inte något jag ser som djupt meningsfullt, men det kan vara väldigt givande ändå. Att lära känna ett annat land, förstå kulturen, skaffa vänner, lära sig språket (den biten är obligatorisk) är för mig otroligt intellektuellt och känslomässigt givande och bland de största intressen jag har i livet. Men alla har knappast den läggningen som jag har.

Så jag tror inte att någon annan kan besvara det här åt dig, eftersom det beror otroligt mycket på vem du är och vad du ska göra. Men om du känner att det kittlar, att det intresserar dig, att du får lite pirr i magen av tanken, så gör det. Du kommer att ångra dig om du låter chansen gå förbi.

Och när du kommit hem, ta en rejäl funderare på hur du vill leva ditt liv. Chansen är att du fått nya perspektiv.

Jag brukar säga att om man vill finna sig själv så måste man resa bort, för hade man varit där man befinner sig så hade man redan hittat sig.

14 gillningar

Ta chansen att resa ett år helt på egna villkor, den chansen kommer kanske inte igen förrän du är 55. Hyr ut hyresrätten och bränn inte alla sparpengar, eller ens hälften i ditt fall, är mina tips. Resa kan vara både flykt eller det mest utvecklande som finns, det beror på om du reser från någonting eller till någonting? Du har framförallt listat saker du reser från, jag skulle också råda dig till att fundera på vad du vill få ut av ditt friår och prata ihop er kring förväntningarna.

8 gillningar

Vart skulle du resa då? Om du ska vara i en stad i ett helt år kanske du kan passa på och lära dig ett språk eller gå någon utbildning. Dvs något meriterande och “nyttigt/vuxet”.

För att vara ärlig tror jag att få arbetsgivare skulle se det som en merit att du drog iväg och reste ett år tyvärr. Det skulle väl tyda på lite dålig arbetsmotivation kanske. Och man kanske skulle undra om du plötsligt kommer få reslust igen osv.

Men om du inte satsar på någon jättekarriär är det väl kanske värt det ändå. Jag spenderade ett år i lite olika länder i min ungdom och jobbade på enkla jobb (typ restauranger, kafeer). Det var väldigt kul och jag minns denna tid med värme (bodde i ett kollektiv bland annat). Men jag var då 19 år. Det känns rätt okontroversiellt som nittonåring. Som trettioåring däremot förväntas man väl tyvärr vara rätt etablerad och inne i ekorrhjulet.

2 gillningar

Jag känner igen mig i detta. Du verkar dock ha en på ytan mer fungerande situation än vad jag hade när jag var i motsvarande läge.

Som redan påpekats så uppfattar jag själva aktiviteten ”att resa” som lätt meningslös. Det blir mycket att åka runt om titta på husfasader eller uppleva exotiska miljöer utan att förstå dem alls. Vid en viss tidpunkt i livet insåg jag att ”resa” som modell är överskattat. Istället är det ”leva utomlands” som är det verkligt attraktiva alternativet.

När jag kom till punkten att resa iväg hade jag precis hittat en plats som jag uppfattade som optimal. Det skedde av en slump och jag hade ingen tidigare kunskap om det hela. Det var bara som att den saknade pusselbiten kom på plats. För din del tror jag att en mer ordnad process är lättare att få till. Du behöver fundera igenom vad du vill och efterlysa lämpliga platser, kanske här på forumet.

Nästa steg är att komma på vad projektet ska leda till. För mig blev hemkomsten inte bra. Jag hade levt ett deprimerat och meningslöst liv. Sedan befriades jag från alla bojor och levde som i en dröm under en längre period. Sedan kom jag hem till samma misär igen. Jag var fast besluten att mitt projekt skulle bli fundamentet i mitt nya, roligare och mer meningsfulla liv.

För min del handlade projektet om att läsa språk utomlands och sedan att hitta ett jobb och en fritid där språket skulle ge en karriärmässig skjuts och olika fördelar.

Det var inte lätt att hitta vägar framåt och språk är i de flesta fall inte attraktivt i sig. Det förutsätter andra saker för att bli flygfärdigt när det gäller jobb. Jag misslyckades i någon mening med detta. Det utesluter inte att det kan gå men det är ett svårt område.

Det hela slutade med att jag sade upp mig och levde några år i en kaosartad tillvaro där jag var missnöjd med livet. Samtidigt jobbade jag med att bygga upp min fritid med projektet som grund. Det var inte helt utan framgång och jag hittade möjligheter. Detta var kopplat till personer med utländsk bakgrund bosatta i Sverige.

Under resans gång började jag förstå att ett internationellt jobb var lösningen på alltsammans. Jag pratar nu om en tjänst på en myndighet med internationell verksamhet som huvudfokus. Det finns flera sådana myndigheter, både i Sverige och utomlands.

Det kan även finnas privata möjligheter av liknande typ. Det hela kan hypotetiskt vara något så enkelt som att jobba som reseledare. Man behöver inte göra sådant på heltid utan kan ha en livsstil där man varje höst och vår åker med grupper till Dolomiterna och vandrar och demonstrerar sin eminenta italienska (eller kanske tyska i Sydtyrolen).

Jag skulle alltså inte göra något sådant här utan att ha en riktigt ordentlig plan för vad det ska gå ut på. Jag har själv idag lyckats med projektet. Hemma pratar vi språket med mina flerspråkiga barn. Utlandslivet har vi fått till och det är än så länge bara början. Det finns mycket att upptäcka där ute.

5 gillningar

Man kan välja att se det här som ett moraliskt/känslomässigt dilemma. Eller kan man välja att se det som ett praktiskt ”problem” som går att lösa. Du skulle kunna pröva att kliva över till den praktiska planhalvan och fokusera på hur du kan lösa de praktiska konsekvenserna.

Jag ser ärligt talat inte riktigt behovet av att göra detta till ett moraliskt problem i termer av rätt/fel. Det är väl alltid bra att skaffa sig olika livserfarenheter? Så länge det inte skadar någon annan och det känns som om det kommer ge något så är det väl inget att grubbla över.

Personligen vet i 17 dock om jag skulle orka resa runt i ett år. Jag brukar vilja ha en bas. Det är kanske där du i stället ska lägga ditt fokus: vad behövs för att denna resa ska fungera så bra som möjligt? Hur kan du göra den så givande som det bara går?

5 gillningar

Du har gjort allt rätt och allt som man borde. Nu är det tid att du också gör vad du vill. Allt det där trygga och förutsägbara som du lagt grunden för kommer att finnas kvar när du kommer tillbaka, om än i lite annat format eller en annan arbetsgivare. Oroa dig inte.

Disciplin och uppoffringar kan vara superbra, men inte om det berövar dig på din glädje i livet på ett allomslutande sätt. Ta steget och gör något för dig - det är ditt liv!

Du förtjänar att leva det fullt ut i all sin rikedom. :dizzy:

17 gillningar

På vilket sätt har en möjlighet uppstått?

Det påverkar vilken taktik du ska använda.

(Ska din sambo vara Expat?)

2 gillningar

När jag började mitt projekt var jag 28-29 år beroende på från när jag räknar. Själva projektet hade jag planerat i detalj och det blev precis så bra som jag hade tänkt mig.

Det svåra var det som kom sedan. Det handlade om olika saker. Jag uppfattade att min tillvaro var meningslös men jag ville fortfarande jobba med min ekonomiutbildning som grund. Att gå någon vidareutbildning hade varit ett hypotetiskt alternativ. Jag har kollegor som gått den vägen så det är en möjlighet.

En annan aspekt var att jag ville att jobbet skulle ha språket som en central beståndsdel. Detta har jag i mer bokstavlig mening inte lyckats med men det är också ett svårt område. Det är iallafall tydligt att språket gett indirekta fördelar, som att bli uttagen i rekryteringsprocesser med tuff konkurrens.

Något annat jag önskade mig var att min erfarenhet av utlandsliv skulle räknas. Jag hade rent faktiskt en rätt god kulturkännedom eftersom jag levt i en miljö med få utlänningar. Detta är dock en omöjlig idé. För nästan alla vägar och roller efterfrågas ”pappersmeriter”. Att ha skrivit en avhandling om något teoretiskt räknas som kompetens medan kunskap om verkligheten inte gör det.

Jag tror inte alls på några spontana påhitt och att möjligheter ska dyka upp längs vägen. Om de hypotetiskt gör det kommer det att vara sämre möjligheter. De riktigt attraktiva alternativen i livet får man via tuffa uttagningar eller möjligen rätt kontakter. De kommer inte flygande som någon stekt sparv.

Notera att Diplomatprogrammet bara är en av flera vägar till ett internationellt liv. Det finns ett stort fokus på just det alternativet eftersom det har en aura av lyx och flärd. Olika högpresterande personer ser det som något sorts alternativ till att bli läkare, advokater eller något annat högavlönat med stor prestige. Sedan har de inget djupare intresse för själva frågorna.

Vill du ha kvar din anställning, så har du laglig rätt att ta tjänstledigt för studier, dock kan arbetsgivaren be dig skjuta upp studier/ledighet med 6 månader så vet ej om detta är ett alternativ i ert fall. Detta gäller även studier på distans.

8 gillningar

Skulle föreslå att du testar backpacka i t.ex. Sydamerika över en semester på 4-6 veckor för att prova. Kanske semester och lite tjänstledighet. Du kommer högst troligt inse och lära dig saker. Både om människor och rent praktiskt om att resa på det sättet.
Beror ju på vad du vill få ut av resan men kanske försöka undvika turistspåret för mycket. Kan vara givande att bara träffa andra backpackers också. Håll i pengarna när du är borta så har du till att göra en längre resa senare.
Vänta inte för länge, de flesta du träffar på är troligtvis i din ålder eller aningen yngre.

5 gillningar

Res :clap::clap::clap::clap::clap:Något av det bästa du kan göra imho! Har aldrig ångrat en resa. Minnen för livet!

11 gillningar

Mycket klokt skrivet här. Försök att inte göra resan till en transport mellan en massa olika platser där du ska se och uppleva en massa saker som förundrar dig. Besök istället några få, eller ett ställe om du vet vad du gillar, och försök komma ner i vardagen. Denna typ av resa är en inre resa som handlar om att uppleva vardagslivet på ett nytt sätt.

En bra början kan vara en 5-6 veckor lång rundresa (skippa backpacking det inte är din grej) och känn efter vart du gillar att vara.

Personligen kan jag rekommendera Japan/Tokyo. Du är i en annan värld på nolltid.

3 gillningar

Det här hade jag inte lyssnat på :woman_shrugging: Aldrig varit med om en arbetsgivare som skulle se resor/livserfarenhet som något negativt, eller något som skulle hindra en “jättekarriär”. Du har resten av arbetslivet på dig att bygga en “jättekarriär” om du så önskar. Skulle jag säga :woman_shrugging:

3 gillningar

För guds skull, SÄG UPP DIG OCH RES JORDEN RUNT! :smiley:

Du är bara 30 år(jag är 40 år) och forfarande ung på arbetsmarknaden, du har en miljon kr (precis som jag), du har en fin examen (det har inte jag) Jag har dock ett jobb där jag inte behöver oroa mig för arbetslöshet. Och det är ju en fördel iaf. ^^

Ett års resande kommer förändra dig för livet och du kommer få helt nya insikter!

Jag gjorde själv något tokigt och sa upp mig från ett jobb jag varit på i 18 år och reste till Thailand och det var helt livsförändrande!

Jag skapade en tråd om det och uppenbarligen finns det stora drömmare här på RT-forumet och det är jag mycket tacksam för. :innocent: för det var INGEN som sa:

“Du är tokig och naiv, stanna på ditt jobb tills pension! Sen kan du resa.”

Alla var i princip positiva! Här är tråden:

Jag jobbar som undersköterska i vården (och är miljonär, så jag är nog ganska unik. :sweat_smile:) och jag tror inte det är några problem att få jobb då det är brist på undersköterskor både i Norge och i Sverige. Jag har 18 års erfarenhet och är framförallt motiverad att jobba numera då jag har ett stort roligt mål! :sunglasses: :grinning:

Jag minns när jag bara jobbade för överlevnad och sparade mitt överflöd till något jag inte visste vad det skulle vara. När lönen kom in och månadssparandet överfördes så tänkte jag:

“Jaha, där fick jag min lön, varför är jag inte lyckligare nu? :roll_eyes:

NU vet jag vad jag vill i mitt liv! Och det gör under för ens driv och motivation! Mycket roligare än att jobba för överlevnad mat och hyra enbart.

Jag har hellre en FETT ROLIG ENORM DRÖM att jobba mot som kostar pengar än att ha massor med pengar men inte veta hur jag ska använda dom för att få ett rikare liv.

I en perfekt värld hade jag varit ett tekniskt underbarn med teknikälskande föräldrar och utbildat mig till programmerare som jag älskade att göra och sedan kunde jag jobba remote, vara i Thailand/Sydostasien och samtidigt tjäna pengar vore drömmen.

Nu är jag teknisk analfabet så jag får spela bollen där den ligger, jag får jobba hårt 6-8 månader i Norge och sedan varje år resa till ett varmt land i Sydost-Asien. I denna plan B får jag “bara” 4 månaders semester per år och är nästan halvtidspassionerad. Jag kommer inte gå i pension, jag kommer gå i passion. :grinning:

Nu ska jag härnäst resa till Thailand 2 månader, uppleva Yi-pengfestivalen med tusentals rislyktor som släpps upp i natten ackompanjerat av fyrverkerier, sen hem fira jul och nyår med syskon och syskonbarn, sen bär det av till Vietnam 15 Januari för att söka jobb i Norge och fortsätta skolka från den skånska “underbara” :nauseated_face: vintern. :sunglasses: I Vietnam ska jag vara till siste mars sen bär det av till Thailand för att fira SongKhran-festivalen.

Sen kommer jag hem och åker till Norge och jobbar hårt då jag är supermotiverad efter min drömresa!

Som jag ser det är sakerna som kan hindra mig ond bråd död, sjukdomar och om jag gör en tjej gravid. Så om jag bara kan undvika dom här sakerna så ser jag det som absolut väldigt möjligt att jag kommer få mitt drömliv.

Om jag har råd att åka på 4 månaders vintersemester OCH investera månadsvis i min pengamaskin då är succén total! :smiley:

Denna insikt hade ju aldrig kommit om jag varit rädd och bara stannat kvar på mitt jobb. Nu hade jag pengar så jag vågade ta språnget. Och det var SÅ värt det!

Åk på eran resa, ni kommer aldrig ångra att ni tog ett år och reste innan ni blir mer “inlåsta” med hus och barn som ska till skolan.

Håll oss uppdaterade! Vi vill höra mer om din resa! :smiley:

16 gillningar

Det jag fick höra från min chef när jag åkte iväg var att han såg det som ett kvitto på att jag inte var intresserad av jobbet. Det stämde också även om jag inte såg det just så vid den tidpunkten. Jag hade ännu inte förstått hur mycket bättre livet kunde bli och hur mycket roligare jobb man kunde ha.

1 gillning

Res nu om du kan. Det finns inte många som ångrar att dom åkte till ett annat land.

Angående arbete så är det personliga referenser som ger jobb enligt min erfarenhet. Är du en schysst person så kommer livet ordna sig.
Men å andra sidan, vill du maximera inkomst så ska du aldrig ta semester.
Ett skräpigt jobb med en positiv inställning är ett bättre liv än motsatsen.

Men för din o partnerns säkerhet håll er borta från dom platser där lokalbefolkningen fysiskt protesterar på gatorna mot turism. Grupper av upprörda människor är inte bra om du är orsaken till deras oro.

Bäst att åka till länder där du kan kommunicera med folk, även om du kan ha lika roligt överallt så är det klokt att förstå vad folk runtom dig säger.

Och om någon tar ditt pass, Hotel reception eller annat. Insistera på att du vill ha tillbaka det. Många länder har som standard att dom tar ditt pass för att kopiera det, sedan behåller dom det tills du checkar ut. Händer oftare på mindre orter än storstäder, men se upp för att skiljas ifrån ditt pass.

3 gillningar

Finns många dåliga chefer. Många bra också!

1 gillning

Dåliga chefer har en tendens att bara se vad de kan få ut av anställda precis nu och inte väga in vad man är intresserad av själv. Långsiktigt är det inte särskilt meningsfullt att få någon att stanna kvar om man själv inte får ut det man vill av jobbet. Jag tror att fel människor blir kvar. En del verksamheter kanske det är rätt sätt att tänka i och för sig. Haft flera chefer som blir helt chockade när folk säger upp sig trots att de upprepat sagt att det inte går åt det hållet de vill.
I ditt fall kanske hen hade rätt. De kunde inte få ut så mycket av dig.

Sedan beror det nog på vad det är för resa och vad man gör. Bartender på turistorter eller drällt runt på partyhostels och festat väger nog in på ett annat sätt än att resa runt i Afrika och försöka förstå kulturen.

1 gillning

Tja, jag tycker inte att chefen ifråga var specifikt dålig. Jag har däremot haft andra som varit dåliga.

Man behöver förstå den större bilden. Där och då jobbade jag i offentlig sektor, i en roll och ett sammanhang där internationell erfarenhet inte har något egentligt värde.

I andra verksamheter kan det se annorlunda ut. Man kan till exempel jobba på något stort företag. Även om den egna rollen inte är utlandskopplad kan det finnas långsiktiga möjligheter.

Att alla bara ska tycka att alla galna projekt är utvecklande och roliga stämmer inte med verkligheten och det finns ingen logik i att det ska se ut så.

Jag tror inte att supande på Mallis med automatik skulle vara sämre än att leka kulturantropolog i Etiopien. Allt handlar om hur din plan ser ut. Så länge planen är väl genomtänkt och leder till rätt resultat så kan vägen dit vara hur onormal som helst.