Säga upp sig och resa - utvecklande eller naivt?

Varning för ett potentiellt provocerande i-landsproblem…

Detta är första gången jag skriver i ett forum på många år. Jag börjar närma mig 30, många milstolpar i livet är “avklarade” och i takt med att de stabila omständigheterna i livet tryggats har tankarna kring vart jag egentligen är på väg blivit alltmer påträngande. Jag har sparat ihop nästan 1 mkr, tagit examen på ett av de bättre universiteten, fått ett förstahandskontrakt på en hyresrätt i en större stad samt en fast tjänst inom ekonomi vilket också är vad jag är utbildad inom.

Samtidigt har jag, något motvilligt, insett att jag inte trivs med trängsel och oväsen, att yrkesrollen är tråkig och att jag inte har någonting gemensamt med mina kollegor, ja inte något socialt liv att tala om överhuvudtaget. Ska jag vara helt ärlig känns det ibland som att jag håller på att bli mer eller mindre galen. På alla människor man möter på gatan som går som zombies och stirrar ner i en mobiltelefon, på hjärndöda arbetsuppgifter, på att sitta i en minimal lägenhet och vara helt utlämnad åt konsumtion snarare än att klara någonting på egen hand. Jag har börjat ifrågasätta hela min existens och varken orkar eller är motiverad att göra någonting längre. Ingenting känns längre självklart.

Denna känsla har lett till återkommande reflektioner kring mina livsval och slutligen insikten att jag under hela mitt (vuxna) liv prioriterat att tjäna pengar och avstå nöjen, där varje beslut varit starkt förankrat i en uppfostran där uppoffringar idag betyder belöningar i morgon och att göra det som lockar på kort sikt är förenat med någonting negativt. Jag har alltid gjort det jag trott varit “rätt” ur andras perspektiv snarare än följt min intuition, övertygad om nöjen leder till att man “vänjer sig” eller “slappnar av” och därmed får ännu svårare att hantera livets motgångar.