Hej! Två vuxna och två barn vill åka till Thailand i januari för sol och bad. Vart ska vi åka? Tänkte skippa charter och hyra nån lägenhet eller mindre hus. Pool är ett krav, hyffsat nära strand, samt lite schyssta enkla restauranger.
Kom gärna med tips!
Koh Lanta! Så bra med barn ![]()
Rekommenderar klong dao med barn.
Skoj! Har du tips på boende?
Jag har hyrt hus av både jojolanta och Lanta hideaway, båda är bra
så det beror på vad som är ledigt och vad ni känner för: kan rekommendera gruppen Vi älskar Lanta på fb, där kan du hitta en massa tips om boende också.
Instämmer med tidigare angående Koh Lanta. Helt fantastiskt. Southern Lanta är ett populärt svenskhotel.
Hur gamla är barnen på ett ungefär?
Barnen är 7 och 10 år. Därav poolkravet, gärna modell lite större för lek.
Varför just Thailand?
Edit efter påpekande nedan (tack
)
Jag tänker bara att det kanske finns andra platser i världen som kan vars bättre för det ni efterfrågar totalt sett.
Tänkte också det men samtidigt bra för att ge förutsättningar att ge konkreta svar vilket gärna välkomnas i forumet ![]()
Hej hopp
Behöver inte vara thailand, bara det som kom upp i huvudet på hyffsat lättrest land som är varmt i januari. Har ni fler förslag är dom välkomna oavsett resmål!
Vi åker till Vietnam istället i år, hade Thailand bokat men plötsligt skulle området där huset var renoveras så… och vi hittade inget nytt hus att hyra. Men jag har inte varit i Vietnam tidigare så kan inte tipsa, ännu ![]()
Hur länge ska ni vara borta?
Kombon, Bangkok, Hua Hin (Cha Am) har funkat bra för mig & familjen.
Finns mycket att göra i Bangkok med barnen också.
Annars finns ju Chiang Mai (norra) eller Rayong (östra) också.
Men vi kör alltid på hotell så har inga tips på hyra hus tyvärr.
Har blivit väldigt mycket ryssar i Thailand senaste året, tyvärr mycket vodka och generellt grisande…
Hua hin har historisk varit lugnare på den fronten tack vare att deras kung inte velat ha dit dom.
Banphe är liksom Huahin svensk tätt. Finns safir village och dream village där svenskar hyr ut sina boenden. Finns det mesta men inte lika fina stränder som Lanta och kho chang. Undvik Phuket med omnejd där ryssar och marijuana fördunklar semestern.
Är borta två veckor, intressant ska kolla in alla tipsen.
Varit lite inne på Banphe som jag såg det tipsades om också. Blir inte phuket iaf, varit där x2 och det får räcka. Koh lanta har fina stränder har jag också hört.
Koh Lipe är en mindre ö, den absolut finaste plats jag varit på
Vi gillar också Koh Lanta. Klar vinnare för en barnfamilj. Varit där flertal gånger. Senast 2019. Lugnt och avspänt. Mycket långa fina sandstränder. Med fin solnedgång varje kväll.Mycket lite störande försäljare mm och ganska bilfritt nära stranden. Nu med längre flygtid och dyrare resa skulle jag åka längre tid. Kanske 3 veckor. Prisvärda boenden men dom vi brukar bo på har oftast ingen pool.
Vi åker mer till Kanarieöarna numera .Ex Teneriffa är lagom varmt i januari. Svensk sommar… Mycket kortare och billigare resa.dessutom.