Hej!
Jag har fått en idé om att flytta till Indien (Goa) som pensionär eftersom jag har hört att det är väldigt rogivande där och dessutom billigt. Är det någon här som har kollat upp fördelar och nackdelar?
Hej!
Jag har fått en idé om att flytta till Indien (Goa) som pensionär eftersom jag har hört att det är väldigt rogivande där och dessutom billigt. Är det någon här som har kollat upp fördelar och nackdelar?
Att ha sjukförsäkring är väl den stora frågan i den typen av platser och länder. Det är inte billigt.
Utan att veta något mer specifikt skulle jag gissa att Goa är “i samma genre” som Kuta på Bali. Jag hittade till och med en sajt som jämför de två. Jag har varit i Kuta (för rätt länge sedan förvisso). Rofyllt är det inte utan rörigt och stökigt. Att tro att sådana här platser är rofyllda är ungefär som att tro att Paris är ett romantiskt ställe fyllt av bohemiska konstnärer.
Goa or Bali? The Ultimate Comparison Guide - Defining Decade
Mer spontant skulle jag tänka att det är betydligt mer rofyllt i Kosovo där jag bor nu. Det finns också en del pensionärer som bor här. Överlag är den västerländska närvaron stor och det underlättar en hel del.
Har du varit där?
Om inte, åk dit.
Precis. Ta en långsemester först.
Lugnt är relativt. Om man jämför med valfri indisk storstad, defintivt. Om man jämför med sömning svensk stad, nehe.
Har du varit i Indien nån gång?
Jag har varit i flertalet indiska städer och visst var Goa en trevligare upplevelse än de stora metropolerna, men ”rogivande”… njae.
Jag var på väg dit i förra veckan, men hamnade på sjukhus istället. Det blir en annan gång. Jag funderar på hur byråkratin och sjukvårdssystemet fungerar. Nåja, jag får googla mig till det.
Min väninna har varit där två gånger och menar att det är rofyllt och avstressande i Goa. Det gör nog skillnad om det är högsäsong eller inte.
Planera att flytta utomlands som pensionär för att fly kostnadsläget och vintrarna ligger nog nära till hands för många. Det som brukar göra att man kastar planerna åt sidan är barnbarn.
Jag tror långsemester över de fyra värsta vintermånaderna varje år passar de flesta bättre. Då blir du dessutom kvar i den svenska sjukvården.
Jag har tidigare föreslagit för Jan att introducera ett antal avsnitt på temat “Utlandsekonomi”. Där skulle fokus ligga på olika sätt att leva utomlands och allt kring hur det funkar. Jag bor ju själv utomlands och tänkte att jag kunde dela min bild. Det är inte omöjligt för andra att göra samma resa som jag, om någon vill det. Sedan beror ju allt på vad man har för startpunkt. Sedan finns det ju många länder och livssituationer.
Poängen skulle vara att lyfta fram “format” för att leva utomlands. Ofta är det ju en kombination av olika omständigheter som gör det möjligt och intressant för en viss typ av person att bo i en viss typ av land. Varje typ av land har sina för- och nackdelar, särskilda frågor man behöver ha koll på och så vidare. Det bästa sättet att förstå om ett visst land kan passa för mig är ju att få en berättelse från någon som redan bor där.
Jo, men dels tänker jag att jag kanske betalar lägre skatt på min pension i Indien och dels är min man diabetiker så sjukvården ska helst vara bra och billig-om det händer något akut.
Jag skulle nog rekommendera sri lanka .
Det finns mycket lugna områden där och billigt att leva .
Jag är därifrån och reser varannat år dit .
Det bästa är bo 10 till 15 min från en storstad .
Det finns bra läkar vård .
Jag hade nog bott 6 månader där och 6 månader i sverige .
Då hade du kunnat få all läkemedel från sverige som du kan ta med till sri lanka .
Du kan hitta en som tar hand om huset och trädgården för ungefär 1200kr månaden .
Bästa är många pratar engelska .
Behöver du mer info hör gärna av dig .
Mvh stephan
Coming from India, I would not call Goa calming (relative to Sweden) or even relative to other small out of the way villages in India.
My own village would not be considered calming compared to Stockholm. Life is busy, roads are busy all times of the day, public noise (festivals with large speakers blasting music), loud cars and many unregulated things.

On the other hand, if you want healthy fresh food, good health care (paid), and a comfortable life with no ‘tasks’ (outsourced cleaning, cooking, etc) Indian is not a bad place to retire.
@Stephan_Fernando Tack för ditt tips om Sri Lanka, du får gärna skriva lite mer.
Som nybliven pancho (65 år) har jag börjat fundera på längre semester där, någon gång mellan ruskmånaderna oktober till mars. Ja, inte 6 månader då men en längre tid i alla fall. Har så smått börjat läsa in mig lite mot frågor som dyker upp. ”Typ”: Funkar debetkort eller krävs kreditkort för hotell och bilhyrning? (Har bara debetkort för närvarande.) Lämpligast valuta att ha med sig i kontanter, USD eller EUR? Det verkar vara 2 monsuner om året (?). När och var under året och hur yttrar sig dom, är det snabba övergående skurar eller evighetslånga regn? Lämpligast sida av ön, västra eller östra och städer / samhällen där det inte är sönderturistat men inte heller dött på aktiviteter och folkliv. Språkmässigt med engelska, är det någon egentligt skillnad mellan olika landsdelar? Typisk kostnad för “bättre” lunch och middag med en bira?
När jag var i 30-40-årsåldern var jag iväg ett flertal gånger på långsemestrar till Thailand, Malaysia och Filippinerna. Bra mat och trevliga människor, fina stränder och snorkling samt väldigt enkelt att ta sig runt via små resebyråer som låg runt varje gathörn. Föredrog mindre familjeägda hotell i stället för dom stora (bekväma men tråkiga) hotellkedjorna som ser liknande ut vart man än åker.
Söker något liknande nu. Tänker mig hotell / lägenhet med luftkonditionering, -brukar ta ca 2 veckor för mig innan jag acklimatiserat mig till typ 30 gr C. Egen restaurant eller nära till andra samt relativt strandnära om pool saknas. Inlandet / kuperad terräng går bort för mig då jag fått förträngningar i benen som ger smärta och då behöver en pustepaus efter ca 300 m. Tips, stort som smått mottages gärna.
Det borde fungera. Ett debitkort är egentligen ett kreditkort utan kredit. D v s så länge du har tillräckligt med pengar på det konto som kortet är knutet till så fungerar normalt reserveringsfunktionen för hotell och hyrbilar genom att beloppet blir låst på ditt konto och du kan inte ta ut den summan från kontot förrän den frigörs. Tömmer du ditt konto på pengar så blir debitkortet oanvändbart men kreditkortet fungerar som vanligt, upp till kreditgränsen.
Hej Stephan,
Jag har kommit så långt i livet att jag tror jag kan lämna Sverige under några månader på vintern.
Hur skulle du göra om du var jag, jag har inga kontakter i Sri Lanka. Ska jag boka flyg o några hotell nätter för kunna hitta ett boende som blir några månader eller finns det webbsidor som det annonseras boenden på ?
Mvh Michael
Everything is relative. But bit of a stretch to call Indias healthcare good
.
Tjena Kurt,
Jag har ungefär kommit lika långt som du och letar/undrar oxå vart jag som bäst tillbringar vintern.
Springer du på nåt bra, dela det gärna .
Mvh Michael
I beg to differ, it is a good destination for medical tourism. If you have the money, I believe you get very good treatment with almost no waiting time.
Yes but that goes for every country in the world and not specific for India. If you want treatment there are far better options for medical tourism like Thailand, Malaysia, Turkey or Vietnam.
No, I’m not a medical tourist, but my husband is a type 1 diabetic and we’ve to stay assure that there are cheap treatments for diabetics.