Sri Lanka är det ett alternativ?

Första gången jag skriver men har lyssnat länge på poddarna då jag brukar göra detta när jag joggar. Eftersom jag inte gillar att träna så gör dessa poddar som är så intressanta att jag glömmer att jag joggar.
Tacksam till Jan och Caroline för det som ni gör.
Vi bor på Sri Lanka jag och min fru Annika sedan 2016 och flyttade mitt i livet från småländska Sävsjö. Våra ungar hade flyttat ut och det blev ett “läge” att göra en förändring.
Vi hade alltid drömt om att bo och leva utomlands. En av mina vänner hade startat en grundkurs i ekonomi och entreprenörskap medans han bodde i Burma. När jag fick följa med till Sri Lanka för att hjäpa till att starta dessa kurser där blev jag förtjust i landet, folket. Som entreprenör så upplevde jag att Sverige begränsade och inte gav den stimulans vi sökte. Istället för att bli än mer bekväma och gnälliga så valde vi att flytta på oss och låta den positiva energi vi har hjälpa till att lösa problem på Sri Lanka. Jag vill med denna post bara uppmuntra alla som bär på en dröm liknande vår att våga göra detta. Man behöver inte vara rik för att göra detta man man måste planera för det. Livskvaliteten vi har idag kan ej jämföras med det vi hade tidigare. Jag upplever att vi har allt här i Sverige men vi har knappt tid att leva och njuta av livet. Nu är det inte utan utmaningar som man gör en sådan här livsresa men det har varit värt allt faktiskt. Idag driver vi några företag på Sri Lanka och jobbar även med Indien som ligger bara 1H bort (Chennai). Vi har 1 timme till Maldiverna. Men bor i paradiset med ett fantastiskt klimat och med så mycket outnyttjad potential. Nu jobbar vi med att utbilda människor hur man kan starta och driva eget företag som ett sätt att bli självförsörjande. Detta med beprövad kunskap, etik och moral samt sunt bondförnuft från Småland. Detta är ett socialt projekt som inte skapar inkomster för oss men som skapar inkomster för många andra. Det ger dock en glädje som är svår att mäta. Jag är ganska säker på att många drömmer om att göra något likande livsval men pga av rädsla och andra praktiska anledningar blir det inte av. Nu har en till familj från Göteborg flyttat ner och flera är på gång. Arbetet med att starta en svensk skola i Negombo pågår. Sri Lanka ligger nära Indien och denna region kan bli en av de ledande ekonomierna inom några år. Man bygger nu Port City i Colombo som är huvudstaden. Denna halvö ska bli ett nytt “Dubai” där ca 250000 människor ska jobba och många av Asien kontoren kan hamna. Sri Lanka handlar med alla och har gjort så i hundratals år. Företagsmässigt väldigt intressant och livskvalitetmässigt väldigt rätt. Levnadskostnaden är ca 50% mot Sverige. Om ni har frågor om Sri Lanka har vi mycket erfarenhet och bra nätverk. Vår passion är att skapa arbeten för lokalbefolkningen och att genom företagande lösa samhällsproblem. B-Å & Annika Svensson

19 gillningar

Det enda man läser om är att Sri Lanka är i djup ekonomisk kris. Vilket lett till kravaller och social oro. Man har väl regelbundna bränsle och el brister? Därför låter detta lite verklighetsfrånvarande, ”nytt Dubai”.

Länder som Storbritannien och Kanada varnar sina invånare att åka till Sri Lanka pga den ekonomiska situationen som råder.

Märks något av det av i landet? Ni har ju ändå bott där innan den dåliga ekonomiska situationen påbörjades. Eller är det negativ medierapportering?

2 gillningar

Låter fett. Kör på. Kanske ska ta en resa till SL från Kina.

Hej
Ja det stämmer inte riktigt. Media rapporteringen är inte korrekt. Det har varit ett motstånd mot den sittande regimen och under 2021-2022 hade vi stora ekonomiska problem som var skapade av de styrande. Med bensin ransonering och elbrist pga av dollarbrist och underskott i handelsbalansen.
Dock ser det bättre ut idag och 2025 är vi nog tillbaka där vi var 2018.
Det är ett utvecklingsland med stor potential.

1 gillning

Låter fantastiskt. Jag har tidigare jobbat mot en kund i SL, men var aldrig på plats då jag bara hoppade in tillfälligt. Jag har dock ett gott intryck från kollegor som varit där. Just livskvaliteten var också den stora drivkraften för oss att lämna Sverige andra gången. Vi hamnade inte i Asien men vid Medelhavet trivs vi väldigt bra. Vi har valt att avsluta karriären i skönt klimat samtidigt som vi förbereder för tidig pension på vår favorit plats på jorden. Det var kul att läsa inlägget :nerd_face::+1:

Låter härligt!
Jag själv älskar att vara i andra länder där det är mer soltimmar/värme samt finare stränder.

Jag vill dock alltid ha en “bas” i sverige att komma tillbaks till sp kommer nog alltid äga en fastighet i sverige även när jag är borta flera år.

Spännande! På vilket sätt skulle det röra sig om ett nytt Dubai? Särskilt fördelaktiga skatter?

Vad häftigt! Kan ni säga något mer om hur ert liv ser ut nu? En vanlig dag? Ekonomin? :grinning::sunny:

1 gillning

Kanske vore det här något att göra ett avsnitt om? @janbolmeson Det vore ju då bra att prata om alla aspekter av livet. Att det är en mer dynamisk miljö, lättare att göra affärer, lägre levnadsomkostnader etc. är ju en del av det hela.

Sedan finns ju andra delar som är mer tekniska. Det handlar om att bryta med Sverige eller inte, tänket kring pension och senare ålderdom, sjukförsäkring, sparande, rättsystem etc.

Jag menar inte att alla de här sakerna skulle vara strikt negativa men de behöver planeras för. De kan också vara olika viktiga för olika personer.

1 gillning

Hej
Helt rätt tänkt så tänker vi också. Vi har en bas i Sverige och kommer hit 2-3 ggr per år då vi har 2 döttrar och barnbarn här.
Man kan ta det bästa av 2 världar.

2 gillningar

Nu när Hongkong tappar invånare och inflytande så finns behov av en ny finansiell hub.
Eftersom Sri Lanka handlar med alla och har free trade agreement med många så är det ett bra ställe att ha Asienkontoret.
Dessutom med vacker natur och alla klimatzoner inom 2 timmar ger det annan livskvalitet.
Det kommer vara skatte lättnader och som det ser ut USD som valuta.
Lagstiftningen kommer också vara annan än resten av Sri Lanka.
Har dock ej koll på alla detaljer ännu.

1 gillning

Med största sannolikhet är det Singapore som tar över Hong Kongs roll som finansiell hubb

3 gillningar

Det tror jag också men Singapore är trångt och ganska svårt att ha ett behagligt privat liv vid sidan om business. Sri Lanka erbjuder båda delarna så jag tror att detta kan bli ett komplement. Kina hade en delegation på plats för 2-3 veckor sedan som ska promota Port city för kinesiska bolag. Många länder vill jobba med Sri Lanka och logistikmässigt ligger det bra placerat med 3 djup hamnar. Kina försökte få kontroll över Port City men lyckades ej med detta. Dock har de leasat en del för sina syften.

1 gillning

Hur ser du på att Sri Lanka rankar uselt på Transparency Internationals korruptionsindex (plats 101), medan t ex Singapore ligger i topp på plats 5?

2 gillningar

Vi har ett bra mycket lugnare liv än i Sverige. Man kan pga av den långsamma takten i systemet inte göra mer än 1-2 saker per dag oftast. Men när man kommer över frustrationen är det inga större problem. Man hinner leva och njuta. Klimatet är fantastiskt 28-32 grader året om. Allt växer , fantastiska frukter, havet är fullt av fisk då man bara fiskar med små båtar är det inte utfiskat. Vi har ett kontor i Negombo town där vi oftast jobbar några dagar i veckan men annars reser vi mycket då vi driver en resebyrå. Vi har byggt ett litet hotell uppe i bergen utanför Kandy som vi fixar med ibland. Det ligger i en annan klimat zon som är svalare. Ekonomin har varit på botten och är sakta på väg tillbaka. Det drabbar dock ej turister. Det är ett fantastiskt resmål men nästan ingen marknadsför det. Kostnads läget är ca 50% mot Sverige. Man har dubbelbeskattnings avtal med Sverige. Det finns givetvis många utmaningar som vi inte har i Sverige men det finns massor av möjligheter och de behöver hjälp för att kunna utveckla sitt land som är så rikt på naturtillgångar. Människorna är artiga, trevliga och oftast duktiga på engelska men inte så ärliga alltid. Den kultur som de lever i värderar inte ärlighet som vi är vana vid. Detta har varit en tung puck innan man förstår detta. Vi saknar inte mycket här med många bra cafeer, fantastisk matkultur. Som regel är det billigare att äta ute än att laga mat själv. Livskvaiteten är avsevärt högre och vi har inga planer på att återvända till Sverige permanent. Dock har vi en lite bas där fortfarande då vi har familjen och barnbarn där som vi besöker 2-3 ggr per år.

3 gillningar

@Srilanka givet vad du beskriver är det mer en eventuell konkurrent till Thailand, Kambodja, Vietnam, Indien än Singapore.

Finanshubbar och maktcentrum kräver en helt annan form av stabilitet och förutsägbarhet gällande politik, skatter, rättsystem osv.

2 gillningar

Spot on !
Framförallt rättsystemet är viktigt.

Helt rätt analys men ser detta i ett längre perspektiv. Kanske om 5-10 år är vi där.

Vad fint! Besökte Sri Lanka för inte så länge sedan (bla Kandy och Tandtemplet) - gav absolut mersmak med den fantastiska naturen, folket, kulturen, maten (hur de uppfann Kottu är ett mysterium men mums vad gott det är!) Driver ni er resebyrå gentemot turister i allmänhet eller mot svensk marknad? Låter oerhört spännande i vart fall! Ni har också en förlängd familj som bor permanent på Sri Lanka? Jag skulle gärna åka tillbaka för egen del. :heart_eyes:

1 gillning

Sri Lanka låg 2023 på plats 77 med samma poäng som Uzbekistan på den ranking som World Justice Project har.
2015 låg landet på plats 58.
Om landet skulle komma ikapp Singapore på 10 år är det fullständigt remarkabelt.

1 gillning