Att landet som helhet skulle komma ikapp Singapore är kanske inte så sannolikt. Att någon ekonomisk frizon kan bli ett område med stor tillväxt och många företag är lite av en annan fråga.
Här handlar det om rättsystemet vilket är en nyckelfaktor om man vill bli det TS beskrev som platsen där många av Asienkontoren skall hamna.
Ja, det är helt givet. Att bli en plats med tillväxt är inte samma sak som att bli ett finansiellt centrum.
Tamilska Tigrarna vaknar nog snart igen och börjar härja.
Låter fantastiskt
Har själv varit där ett par gånger men länge sedan nu.
Svensk skola i Negombo? Behöver ni en rektor till den - hör av er! Låter mkt intressant.
Låter helt vansinnigt ur klimatsynpunkt att flyga så mycket och så långt per år!
Jag har inget emot att man flyttar till där man trivs bäst, men att göra det på bekostnad av klimatet är inte hållbart.
2-3 flygresor på ett år är väl ändå ganska lite. Det låter väldigt hållbart. Det kanske är mer rimligt att i första hand dra ned på onödiga affärsresor. Företag borde ta ett större ansvar än privata medborgare.
Ja, de borde absolut cykla istället!
Jobbresor står för 20-30% av alla flygresor så det är snarare nöjesresor med flyg som borde minska.
När subventionerna för flyget tas bort och biljettpriset är det dubbla kanske inte så många kan åka till Sri Lanka 2-3 ggr om året…
Ok boomer ![]()
Ändå bra sätt att kapa TS tråd om Sri Lanka och försöka få den att handla om flygskam.
Vilka subventioner tänker du att TS åtnjuter, exakt?
Det är väl fantastiskt för din tes att det blir dyrare att flyga, eller?
…min fjortonåring brukar säga så till mig när han får slut på argument. Gott så.
Klimatet är det minsta problemet med den här tråden. Oklart varför vi kan ha en sån här oannonserad sälj-tråd för, ursäkta min svenska, ett skitland. Men jag önskar Sri Lanka allt gott i framtiden håller tummarna för att det blir ett nytt Singapore.
Om vi ska få någon ordning på klimatfrågan så är en del att det kommer att bli dyrare och krångligare att flyga. Det krångliga kommer automatiskt när priserna ändras. Efterfrågan sjunker snabbt när priserna ändras.
Det kommer så klart alltid att behövas ett visst mått av flygande. Även turistresor har en framtid. Dock kommer ”livsstilsflygande” sannolikt att ta mycket stryk. Jag menar nu att mer vanemässigt flyga mellan t.ex. Sverige och platsen X, som en del av en livsstil. Om vi hypotetiskt sett tänker oss att en billig biljett till Medelhavet kostar 5000-6000 kr så kommer det inte att framstå som lika attraktivt att äga en lägenhet i Malaga. En resa längre bort kunde då kosta kanske 15.000 kr.
Sedan kommer det att bli såpass varmt vid Medelhavet att attraktionen kommer att minska ytterligare även därför.
Jag har vänner som tycker vintern där är för kall så de tillbringar några vintermånader på Kanarieöarna. De kanske kommer kunna spara in en resa t o r per då om det blir något skönare vintrar vid Medelhavet
alltid något.
Syftade mest på ditt festliga cykelskämt ![]()
Ja men man kan ju faktiskt åka tåg hyfsat snabbt till tex Spanien och södra Frankrike så man kanske kan komma undan dyrare flygbiljetter genom att ta tåg eller bil. Men till Sri Lanka är det ju krångligare med alternativ till flyget.
Sedan vet jag inte hur Sri Lanka kommer att påverkas av klimatförändringarna, men TS nämner ju närheten till Maldiverna och Chennai tex. Maldiverna håller på att försvinna ner i havet och i Chennai var det 50 grader varmt för ett par veckor sedan. Inte så attraktivt att flytta till eller besöka mao.
man kan ju faktiskt åka tåg hyfsat snabbt till tex Spanien
Vi har helt klart olika definition på ”hyfsat snabbt”. Bor man i Mellansverige tar det typ fyra dygn t o r till Malaga, istället för några timmar m flyg.
Sovkupé hela vägen är nog bara att glömma dessutom.
Dyrare med tåget och krångligt som fasen med byten och biljetter.
Men man får ju iaf ett par dagar över till själva resmålet på sin veckolånga semester.
Det håller på och förändras en del när det gäller tåg. Inte så att allt blir prefekt men tåget kan ändå bli ett möjligt alternativ. Idag är krånglet ganska omfattande.
Det håller på och förändras en del när det gäller tåg. Inte så att allt blir prefekt men tåget kan ändå bli ett möjligt alternativ.
Vi får väl hoppas det. Så som infrastrukturen ser ut idag är det ju inget realistiskt alternativ till flyget på lite längre resor. Vissa rutter fungerar hyfsat om man inte har superbråttom, men att som i antiflygfolkets exempel försöka ta sig ned till spanska solkusten är ju knappast något man gör om man inte verkligen ser själva tågresan som ett mål i sig.
Det håller på och förändras en del när det gäller tåg. Inte så att allt blir prefekt men tåget kan ändå bli ett möjligt alternativ. Idag är krånglet ganska omfattande.
Kalla mig en pessimist men vi får inte ens tåget att fungera i Sverige. Att då tro att vi kan kan ta ett tåg genom 4-5 länder utan krångel låter naivt. Problemen med kommuner i Sverige är ingenting när du kommer upp i nivå och beslutsfattande. Och sen lägga nåt slags näringsliv på det. Jag är skeptiskt just nu iaf.