Spännande att du funderar på detta 
Generella tipset är att inte låta ekonomin styra vart du/ni flyttar utan snarare jobbet och viljan att prova på att leva i landet.
Vi har bott/arbetat utomlands i en 15 år i tre olika länder. Mest i Asien men nu inom EU.
Vi har mest haft ett lönekonto och sedan periodiskt flyttat pengar till Sverige, månads eller kvartalsvis beroende på hur mycket admin det är. Alltså ingen erfarenhet att investera i utlandet.
Jag upplever det som att skatt på kapital är bra/låg i Sverige - och väl reglerat/tryggt - så inte heller sett någon bra anledning att investera utomlands. Sen beror det väl också på att vi aldrig arbetet i direkt utvecklade ekonomier.
Ja, flytta hem pengar. Man ska bara sköta sina deklarationer i Sverige och andra landet, spara lönelappar och kontrakt (om SKV har frågor vid hemflytten).
Ett tips är också att få hjälp med deklarationerna i de båda länderna, åtminstone första 1-2 åren, tills man lärt sig hur det funkar och vad man ska skriva för texter för att skattemyndigheter ska förstå. Lite fikonspråk. Om man stationeras ut av ett svenskt bolag så får man rätt ofta detta som en del av kontraktet.
Generellt sett (förenklat) så skattar man inkomsten där man tjänar det och kapitalet i det landet pengarna är. Sen finns det undantag och det kan vara andra skattesatser som gäller (oftast mer generösa). Som princip funkar det så.
ISK beror på. ISK funkar som vanligt om man är obegränsat skattskyldig i Sverige trots att man är utskriven. Det är oftast fallet om man har partner, barn, ägd bostad, eller ett företag i Sverige då man betraktas ha tillräckligt anknytning till landet.
Om man är begränsat skattskyldig så hantera ISK av banken som om det var en depå. Alltså varje affär ska redovisas i deklarationen som man gör för en vanlig depå. Man behöver inte starta något nytt konto utan banken hanterar samma konto som om det var en depå. När man kommer tillbaka och skriver in sig igen i Sverige hos folkbokföringen så hanterar banken det som ett ISK igen.
Kapitalförsäkring är ett alternativ som beskattas som ISK om man vill slippa depå redovisning i varje deklaration. Dock ska man kolla vad som gäller i landet man flyttar till. En del länder beskattar KF ändå, trots att den beskattas i Sverige. Vill man ha detta som ett alternativ kan man öppna en KF med ett mindre belopp före man skriver ut sig så kan man avvakta tills man förstår hur det funkar skattemässigt i nya landet. Det går sällan att starta KF (eller andra konton) efter man är utskriven i folkbokföringen, inte utan strul åtminstone i min erfarenhet.
Inte jättestor skillnad. Det viktigaste är att Sverige har ett så kallat ”dubbelbeskattningsavtal” med landet (reglerar var man ska betala skatt på olika inkomster/tillgångar för att undvika dubbelbeskattning)
Fördelen inom EU är att man kan vara del av lokala pensionssystemet och detta samordnas av Pensionsmyndigheten. De kontaktar landet och ens pension räknas ut inom alla EU länder man jobbat när det väl kommer till pensionsdagen. Den utländska ”allmänpensionen” utbetalas normalt till Sverige men skattas lokalt i landet. Ganska smidigt.
Sen är det en del länder där man får ut inbetald pension på ett bräde när man lämnar landet. Alltså pengar man kan skicka hem cash och pensionsspara privat. Tex är det så i Kina. Kan vara bra att ha kollat upp vad som händer med ens ”allmänpensions” pengar i landet den dagen man lämnar.
Såklart ska man se till att ha en lösning även på tjänstepensionen.
Tycker som sagt inte att detta bör vara en faktor i beslutet mer än att se till att det finns ett dubbelbeskattningsavtal med Sverige.
Vad jag förstår från kompisar så är USA och Israel svåra skattemässigt så där hade jag gjort mer due diligence för att verkligen förstå hur det påverkar mig.
Vet inte riktigt hur det skulle gå till
Fördelen med att spara/investera i bolaget är att det är oskattade pengar. Vet inte hur du får in utländskt beskattade pengar in i bolaget via överföring till Sverige eller om det ens är bra. Känns spontat inte som en bra idé.
Enklast är nog att investera pengarna i Sverige via ISK/Depå eller KF.
Slutkommentar - det är inte alltid lättare att flytta/jobba/bo i länder som man på ytan uppfattar som väldigt lika Sverige. Sverige och svensk kultur är rätt unik. Jag vet fler som haft det jobbigt att jobba i Danmark och Norge än i Asien.
Ibland är det lättare i en helt annorlunda kultur där det är uppenbart att man måste lära sig mycket. Kollegor och befolkningen fattar också lättare att man är utlänning och har ofta mer överseende med felsteg. Dessutom tycker jag det är mer lärorikt ju mer annorlunda kulturen är 
Lycka till