Jobba utanför Sverige

Hej!

Jag har alltid varit sugen på att bo utomlands. Ny kultur, natur och upplevelser lockar. I mitt yrke är lönerna även avsevärt högre utanför Sverige. Vi pratar 2-4x högre i Danmark/Norge och allt mellan 5-15x högre i Tyskland, Nederländerna, Belgien, Schweiz, Lichtenstein, Österrike, USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland. Det kombinerat med viljan att bo utomlands ett tag får mig att vilja flytta och jobba i exempelvis Schweiz eller Australien ett tag. Efter att ha mättat äventyrslusten och arbetat ihop en FIRE-kompatibel summa är planen ändå att komma tillbaks till Sverige.

Hur fungerar det att spara och investera i utlandet? Kan man, efter att ha skattat i utlandet, flytta överskottet till ett svenskt ISK trots att man är bokförd i ett annat land? Spelar det någon roll om man är innanför eller utanför EU? Finns det något land som är särskilt fördelaktigt ur en spar/investeringssynpunkt? Hur fungerar det med skatt? Om man har eget AB, kan man pytsa in utländska pengar i sin pension i Sverige?

Tack!!

1 gillning

Nej det gör man inte. Beror väl helt klart på vilket yrkesområde, men övergripande nej.

Beror heeeelt på var du bor.
Skattemässigt måste du följa landets skatteregler där du bor. En del länder har hög skatt, andra lägre. En del har hög skatt på kapital, andra nästan inget.

Korta svaret: Ja.
Längre svaret som jag kan utveckla senare om så önskas: Skattemässigt måste man följa landets skatteregler där du bor. ISK slutar vara ISK när du ej längre bor i Sverige eftersom det ses som en skatteförmån, vilket du ej kan ha om du är begränsat skatteskyldig i Sverige. Det återgår till ISK när du flyttar tillbaka.

Ja. Men jag kan inte de reglerna.

Om man har ett registrerat AB kan man bli helt eller delvis skatteskyldig i Sverige likväl som landet man bor i. Är landet man bor i ett EU-land, har Sverige mest troligen skatteavtal med dem, så det blir ej dubbel beskattning. Enkelt sagt kan man väl säga att du betalar den högre skatten, där man i det andra landet får betala mellanskillnaden.

Hej, jag har jobbat utomlands i över 10 år nu och är med det sagt utskriven ur Sverige sedan flera år tillbaka. Som utskriven ur Sverige kan du inte ha ISK men du kan ha en vanlig traditionell aktiedepå kvar för dina aktier/fonder hos din svenska bank och även fortsätta handla aktier/fonder där. Mina ISK omvandlades av banken till traditionell aktiedepå. Skatta för kapitalvinster på dessa innehav ska du dock göra i det land du bor i så det beror helt på skettereglerna där. Den skatt som dras automatiskt på utdelningar på aktier är källskatt så den kommer man inte undan ifrån. Jag bodde många år i Spanien och hade fördel av “Beckham” lagen där man endast betalar 24% skatt på inkomst och inte behöver deklarera sina tillgångar utanför Spanien. Efter 5 år i Spanien blir du officielt “tax resident” och skattar för alla dina värdsliga tillgångar där. Knepigt med att deklarera i Spanien så där fick jag ta hjälp av en Spansk skattejurist. Nu bor jag i Dubai och har ingen skatt över huvud taget! Att flytta utomlands med familjen och jobba är det bästa jag gjort…livet är ett äventyr och helt annorlunda att flytta och leva i ett annat land jämfört med att åka på semester. Go for it!

1 gillning

Ur ett spar perspektiv är Schweiz ett av de bästa, pga höga löner och väldigt låg skatt på just höga inkomster av tjänst.

Det är också ett helt fantastiskt land att bo i och besöka och det är nära till många europeiska städer.

3 gillningar

Kom ihåg levnadskostnaderna för ett motsvarande liv som du skulle haft i Sverige. De är oftast i relation till löneläget landet erbjuder.

1 gillning

Jag tycker nog inte att det har varit så faktiskt, snarare tvärtom. Det beror nog mest på ens individuella situation. Jag bodde mycket billigare i Schweiz än i Sverige och levnadskostnaderna var lägre överlag. Levnadsstandarden något högre. Nu med den stora försvagningen av SEK är det nog ännu större skillnad. Däremot är det stor fördel att bo i Sverige med små barn pga föräldraledighet (helt unik) eller om man tex skulle bli sjukskriven. Men Sverige finns ju kvar. Man får plocka russinen ur kakan :nerd_face:

Vad för slags yrkesroll är det du lyckats hamna inom där lönen är så hög i Tyskland (alternativt pissig i Sverige). Jag kan bara relatera till t.ex arbeten där man hamnar som teknologie doktor och där listar https://www.averagesalarysurvey.com/ ungefär 80000 euro per år så absolut inga fantasilöner

Jag arbetade utomlands i 15 år. Behöll min svenska KF och körde på som vanligt. Till skillnad från en ISK åker man inte på samma problematik med schabolnbeskattningen eftersom man inte direktäger tillgångarna.

Så här skriver Nordnet angående utlandsflytt:

Skulle man flytta utomlands och har en KF på Nordnet så kommer kontot att fortsätta schablonbeskattas genom att det dras en avkastningsskatt som vanligt. I väldigt sällsynta fall finns det risk att man dubbelbeskattas, både här i Sverige och i landet man flyttar till, där Skatteverket kontaktar det andra landets Skattemyndighet.

Spännande att du funderar på detta :grinning:

Generella tipset är att inte låta ekonomin styra vart du/ni flyttar utan snarare jobbet och viljan att prova på att leva i landet.

Vi har bott/arbetat utomlands i en 15 år i tre olika länder. Mest i Asien men nu inom EU.

Vi har mest haft ett lönekonto och sedan periodiskt flyttat pengar till Sverige, månads eller kvartalsvis beroende på hur mycket admin det är. Alltså ingen erfarenhet att investera i utlandet.

Jag upplever det som att skatt på kapital är bra/låg i Sverige - och väl reglerat/tryggt - så inte heller sett någon bra anledning att investera utomlands. Sen beror det väl också på att vi aldrig arbetet i direkt utvecklade ekonomier.

Ja, flytta hem pengar. Man ska bara sköta sina deklarationer i Sverige och andra landet, spara lönelappar och kontrakt (om SKV har frågor vid hemflytten).

Ett tips är också att få hjälp med deklarationerna i de båda länderna, åtminstone första 1-2 åren, tills man lärt sig hur det funkar och vad man ska skriva för texter för att skattemyndigheter ska förstå. Lite fikonspråk. Om man stationeras ut av ett svenskt bolag så får man rätt ofta detta som en del av kontraktet.

Generellt sett (förenklat) så skattar man inkomsten där man tjänar det och kapitalet i det landet pengarna är. Sen finns det undantag och det kan vara andra skattesatser som gäller (oftast mer generösa). Som princip funkar det så.

ISK beror på. ISK funkar som vanligt om man är obegränsat skattskyldig i Sverige trots att man är utskriven. Det är oftast fallet om man har partner, barn, ägd bostad, eller ett företag i Sverige då man betraktas ha tillräckligt anknytning till landet.

Om man är begränsat skattskyldig så hantera ISK av banken som om det var en depå. Alltså varje affär ska redovisas i deklarationen som man gör för en vanlig depå. Man behöver inte starta något nytt konto utan banken hanterar samma konto som om det var en depå. När man kommer tillbaka och skriver in sig igen i Sverige hos folkbokföringen så hanterar banken det som ett ISK igen.

Kapitalförsäkring är ett alternativ som beskattas som ISK om man vill slippa depå redovisning i varje deklaration. Dock ska man kolla vad som gäller i landet man flyttar till. En del länder beskattar KF ändå, trots att den beskattas i Sverige. Vill man ha detta som ett alternativ kan man öppna en KF med ett mindre belopp före man skriver ut sig så kan man avvakta tills man förstår hur det funkar skattemässigt i nya landet. Det går sällan att starta KF (eller andra konton) efter man är utskriven i folkbokföringen, inte utan strul åtminstone i min erfarenhet.

Inte jättestor skillnad. Det viktigaste är att Sverige har ett så kallat ”dubbelbeskattningsavtal” med landet (reglerar var man ska betala skatt på olika inkomster/tillgångar för att undvika dubbelbeskattning)

Fördelen inom EU är att man kan vara del av lokala pensionssystemet och detta samordnas av Pensionsmyndigheten. De kontaktar landet och ens pension räknas ut inom alla EU länder man jobbat när det väl kommer till pensionsdagen. Den utländska ”allmänpensionen” utbetalas normalt till Sverige men skattas lokalt i landet. Ganska smidigt.

Sen är det en del länder där man får ut inbetald pension på ett bräde när man lämnar landet. Alltså pengar man kan skicka hem cash och pensionsspara privat. Tex är det så i Kina. Kan vara bra att ha kollat upp vad som händer med ens ”allmänpensions” pengar i landet den dagen man lämnar.

Såklart ska man se till att ha en lösning även på tjänstepensionen.

Tycker som sagt inte att detta bör vara en faktor i beslutet mer än att se till att det finns ett dubbelbeskattningsavtal med Sverige.

Vad jag förstår från kompisar så är USA och Israel svåra skattemässigt så där hade jag gjort mer due diligence för att verkligen förstå hur det påverkar mig.

Vet inte riktigt hur det skulle gå till :thinking: Fördelen med att spara/investera i bolaget är att det är oskattade pengar. Vet inte hur du får in utländskt beskattade pengar in i bolaget via överföring till Sverige eller om det ens är bra. Känns spontat inte som en bra idé.

Enklast är nog att investera pengarna i Sverige via ISK/Depå eller KF.

Slutkommentar - det är inte alltid lättare att flytta/jobba/bo i länder som man på ytan uppfattar som väldigt lika Sverige. Sverige och svensk kultur är rätt unik. Jag vet fler som haft det jobbigt att jobba i Danmark och Norge än i Asien.

Ibland är det lättare i en helt annorlunda kultur där det är uppenbart att man måste lära sig mycket. Kollegor och befolkningen fattar också lättare att man är utlänning och har ofta mer överseende med felsteg. Dessutom tycker jag det är mer lärorikt ju mer annorlunda kulturen är :grinning:

Lycka till :grinning::+1:

3 gillningar

Hej,

Jag blir lite trött av felaktigheterna här i tråden kring ISK. Man kan absolut ha kvar ISK i Sverige om man har kvar status som obegränsat skattskyldig i Sverige. Detta blir fallet om man tex behåller en bostad i Sverige som man tidigare bott i. Det hela är alltså mer komplicerat än att ”man kan inte ha ISK som utlandssvensk”.

Själv har jag bott i Schweiz i ett par år, i USA, och i England. Som @Fnorrbart skriver så kan jag verkligen rekommendera Schweiz! Skatten är låg och livskvaliteten är jättehög, särskilt om man uppskattar natur och fina reseupplevelser! Det var tråkigt att lämna. Har man små barn så är det tryggt och jättefina skolor som är gratis, har man inga barn så kan man ta ett billigt boende och spara ngt enormt. Skatten ligger ofta under 25%, och när man flyttar hem kan man ta ut sin pension som klumpsumma och bara betala ett par procent i skatt.

Både Schweiz och UK (om man deklarerar enligt ”remittance basis”) funkar finfint ihop med svenskt ISK då skatten på reavinster i de två länderna är 0. Tror detsamma kan gälla Spanien om man är en ”Beckhamare”, och förstås i alla andra läder med 0 reavinstskatt. Om man däremot bosätter sig i ett land där de har reavinstskatt måste man ju skatta på reavinsten från ISKt i det nya landet, om man inte bara HODLar för att slippa reavinstskatt under åren utomlands.

Om TS vill ha mer råd och tips vore det bra med mer information. Yrke? Familj? Fastighet eller AB i Sverige som kan anses utgöra ”väsentlig anknytning” ur skatteperspektiv och kommer kvarstå efter utflytt? Har man enl SKV ”väsentlig anknytning” så kan man ha ISK eftersom man då förblir ”obergränsat skattskyldig”.

Med vänlig hälsning,
F

2 gillningar

Ändå bra att du vet bättre än TS hur det ligger till inom det yrkesområde han inte ens avslöjat.

Jag har personal som rapporterar till mig i bl a USA som tjänar ungefär fyra gånger mer än vad jag gör…

2 gillningar

Det beror ju väldigt mycket på vilken typ av jobb man har och var man befinner sig.
Jag har själv jobbat i USA på expatkontrakt två gånger. En gång i en svindyr delstat med bopriser nära det dubbla av Stockholms. En gång i en mer normal stat där pengarna räckte betydligt längre.
Låg skatt, hög lön och mer valfrihet kring vilka olika försäkringar och skyddsnät man vill betala för gör stor skillnad.
Men visst, det är inte roligt att vara låginkomsttagare på Manhattan…

1 gillning

Tack för svaren, uppskattar det. Tro det eller ej, i exempelvis USA och Schweiz kan privatanställda/egenföretagare inom mitt skrå tjäna uppåt 1 miljon USD/CHF om året.

Vad kul att höra att det gått bra för dig och din familj, det gör mig glad! Dubai är också ett alternativ för mig. Lönen för mitt yrke där är ungefär 3-4x högre, och ingen inkomstskatt lockar ju. Hur är Dubai som stad att leva i, med familj och allt? Cost of living? Tänker också lite hur det hade blivit för min bättre hälft med situationen för kvinnor i den delen av världen.

Vilket fantastiskt svar, tack! Får försöka gå igenom mina alternativ och ta reda på detaljerna kring skatt för varje land. Sedan får det kanske vara underordnat önskan om att bo i något specifikt land, men kan vara en del av beslutet i vart skutan går.

1 gillning

Jo det får man ta med i beräkningen. Med Schweiz som exempel är lönen mellan 5-10x högre beroende på vilken slags anställning man tar, så även med dubblerade levnadskostnader så hade sparkvoten varit avsevärt högre. Även om kvoten är densamma som i Sverige så hade ju siffrorna varit högre, vilket jag tänker får betydelse när man väl återvänder.

1 gillning

Sarkasm är extremt bra över nätet. Alla förstår det.
Jag skriver också att det beror på yrkesområde, men generellt nej. Sverige är väldigt högavlönat.

Absolut. Hur mycket betalar de i skatt? Troligen lägre. Vad kostar deras sjukförsäkring? Har en känsla av att det är högre.

Min världsuppfattning är helt klart att generellt tjänar inte yrkesområden i omvärlden

och kan attestera för Tyskland som kommer först i exempellistan att så ej är fallet. Likaså gäller för avgränsande länder där jag ständigt får uppdateringar och jobbförfrågningar om.

Ingenjörsjobb är mer betalt i stora delar av Europa jämfört med Sverige. Men inte 5-15 gånger mer. Ovanpå det så måste man räkna med saker som skattelägen och sociala avgifter. Jag menar, vi har bara 22% i Tyskland som bas. Men med en lön på säg 5k€ så får man ut 3.1k€
1-(3,1/5) = 38% ≠ 22% Hur kommer detta sig?

Ta boende ovanpå det. Lönerna är högra i södra Tyskland tex. Men lycka till att hitta någonstans att bo och om du gör det, hur mycket har du kvar?

Hej, helt korrekt. Det jag skrev om att det inte är möjligt att ha ISK som utskriven från Sverige så menade jag förstås som begränsat skattskyldig.

Utdelningar och räntor

En begränsat skattskyldig beskattas för avkastning på tillgångarna på investeringssparkontot på konventionellt sätt. Det innebär att utdelning beskattas enligt kupongskattelagen medan ränta inte beskattas i Sverige för den som är begränsat skattskyldig.

Om innehavaren av ett investeringssparkonto är obegränsat skattskyldig ska tillgångar som förvaras på kontot schablonbeskattas

Absolut. Som sagt, beror på branch.
Vet många som har eget IT-företag i Sverige som tjänar miljonsiffror i Sverige också. Beror som sagt på branch. Men att säga att det är 5-15x överlag, utan att vara mer specifik inom område stämmer i min verklighet inte. Då bor jag också i utlandet.

Ja, vi har ett extremt bra socialt skyddsnät i Sverige. Men det kostar därefter, och det kostar dessutom mer ju mer du tjänar. Inte som i många andra länder där du kan välja lite själv vad du behöver.
Som högutbildad och högavlönad i rätt delstat i USA så har du en helt annan möjlighet att jobba dig fri långt innan svensk pensionsålder. Det är inte ovanligt att folk mitt i karriären med relativt vanliga ingenjörs- eller läkarjobb tjänar norr om 150 KSEK/mån, netto. Det räcker till en hel del sjukförsäkringar och collegesparande…
Samtidigt är jag inte blind för det faktum att det inte är bara glass och ballonger. Jag har valt att bo kvar i Sverige av flera anledningar.