Erfarenheter köpa bostad- hyra ut bostad i Dubai

Hej RikaTillsammans forumet!

Vill dela med mig av min erfarenhet av att köpa bostad- hyra ut bostaden via AirBnB i Dubai. Samt dela med mig av mina erfarenheter som nykomling i sandlådan.

First things first: hösten 2022 flyttade jag till Dubai då jag blev tillfrågad om jag villle komma hit och arbeta.

Minns att jag satt hemma och såg snön vräka ner i april när jag blev tillfrågad. Och hörde mig själv säga; ja, varför inte. En månad senare var jag på plats i Dubai för en veckas besök, för att se och känna efter. Ja, det här kan ju fungera tänkte jag. Fast forward så har det nu gått ett år sedan jag flyttade hit till Dubai och jag trivs bra!

Absolut, rent kulturellt är det långt ifrån vad vi skandinaver är vana vid, och kanske inte min dröm arbetskulturellt. Men, det är en fantastisk erfarenhet och hat gjort mig otroligt öppen och förstående för andra kulturer vilket såklart är mycket givande.

Så under 2023 valde jag att köpa en fastighet i Downtown Dubai, ca 5 minuters gångavstånd från Burj Khalifa som investering. Processen var otroligt enkel, ungefär som att köpa ett par skor online om jag ska vara ärlig. Jag betalade ungefär 5 MSEK för min 3a på 95 kvm2. Som non-resident kan man även låna 50% av bostadens värde, medans residents kan låna upp till 80% av bostadens värde.

Först tänkte jag att jag skulle sköta uthyrningen själv men kände att jag inte riktigt hade tiden. Jag valde därför att anlita ett företag som tar ungefär 20% av intäkterna för att ordna allt åt mig. Men så värt det kände jag! Det enda jag behöver göra egentligen är att tala om på vilket bankkonto pengarna ska komma in på och hur ofta jag vill få utbetalt.

Annonseringen av min lägenhet började i juli vilket anses vara low-season månad. Högsäsong i UAE är november till april. Chockerande nog, utan några reviews alls, så har jag lyckats få 100% uthyrt i augusti, alltså månaden efter bostaden annonserats på AirBnb. Inte nog med det har jag även 100% uthyrt i september, följt av 93% i oktober.

Länk till min lägenhet på AirBnb: [Borttagen länk]

Intäktsmässigt kommer det ha gett mig ca 30,000 SEK per månad (efter 20% till företaget som sköter uthyrningen) under dessa 3 första månader som är low-season. Men det är tydligen under high-season man tjänar de stora pengarna. T ex kostar det för den som hyr en månad i november ca 100,000 SEK och 129,000 SEK i december. Det är dessutom ingen skatt på varken vinsten på uthyrninen eller värdeökningen den dagen jag väljer att sälja, eftersom det inte är någon skatt i UAE. Företaget som sköter uthyrningen beräknar en nettovinst på 165,000 AED per år, vilket med dagens valutakurs (2023-08-30) är 490,000 SEK.

Avkastningsmässigt känns det ändå som en väldigt bra investering. AED är kopplad till USD och till skillnad från SEK, betydligt mindre volatil. Bostadsmarknaden har gått upp 7,5% per år, i snitt under de senaste 15 åren i Dubai och jag personligen har svårt o se att de ska avstanna med tanke på vilken uppmärksamhet den här regionen har fått på sistone. På det öppnar även Ras-Al-Khaimah (en annan Emirat i UAE) upp för gambling som första Gulfstad någonsin, samt Dubai Masterplan 2040 som regeringen i Dubai lanserat, där ett av målen är att befolkningen ska mer än fördubblas till år 2040.

Har ni några frågor eller funderingar hur det är att leva, bo och/eller köpa bostad i Förenade Arabemiraten så är ni varmt välkomna att ställa era frågor, så ska jag svara så gott jag kan :smiley:

Bästa hälsningar från ett 43 gradigt Dubai (kommer aldrig klaga på svensk sommar igen :hot_face:)

11 gillningar

Jag har inte varit i Dubai själv. Jag jobbade dock tidigare med Afghanistan och där gick en stor del av ”trafiken” via Dubai. Olika kollegor åkte ofta via Dubai och ordnade även en del aktiviteter där. Ingen verkar ha uppskattat Dubai som plats alls. Jag menar nu mer ur ett ”turistperspektiv”. De beskrivningar jag fick höra regelbundet handlade om att det var ”dyrt, själlöst och tråkigt”.

Att det kan finnas möjligheter att jobba i Dubai på attraktiva villkor kan jag tänka mig. Det kan förstås påverka bilden eftersom man då också har ett sammanhang med kollegor etc.

Jag bor själv på en plats som på många sätt är påtagligt mindre attraktiv än Sverige även om det är billigt. Där har jag just den här situationen med ett trevligt ”sammanhang” kopplat till jobbet och många möjligheter runtomkring. De sämre aspekterna är inte så ”drabbande” för mig personligen.

1 gillning

Tack för att du delade med dig!

Jag förstår till 100% att folk kan få den uppfattningen av Dubai. Att komma hit på en veckas semester och se alla häftiga skyskrapor, konstgjorda öar, blingbling osv är någonting helt annat än att bo här skulle jag försiktigt vilja påstå. Min uppfattning är densamma att det kan kännas väldigt ytligt vilket såklart beror på vad man jämför med.

Som i allt finns det för- och nackdelar med allt. Personligen tror jag inte det finns varken ett perfekt land eller plats. Det finns många saker jag inte uppskattade med Sverige som jag kan uppskatta här och tvärtom, naturligtvis.

Var det även jobb för dig som gjorde att du förflyttade dig? :smiley:

1 gillning

Jag jobbar som diplomat utomlands och det är en lite annan grej. Jag har sökt en specifik tjänst på en en viss plats och det är ”jobbet som är grejen”. Det saknas möjlighet att ha motsvarande typ av roll i Sverige. De olika förmåner som man får är stora men det finns också en hel del ”jobbigheter” och många möjligheter i Sverige som man tappar.

2 gillningar

Spännande! Jag får passa på att önska lycka till. Och som du säger, bor man utomlands är det förmodligen arbetet som kommer ge en ett sammanhang.

2 gillningar

Jag har funderat över möjligheterna att göra husbyten med platser som Dubai eller Japan. Det är ingen högprio just för mig men det kunde vara intressant mer generellt.

Med ditt exempel skulle det kunna handla om att byta huset i Dubai mot ett stort lyxhus i typ Thailand eller Barbados. Detta är alltså ”etablerad praktik” mer allmänt. Det låter dock som att efterfrågan kanske är så hög på uthyrning att de rent ekonomiska poängerna inte är så betydande. Just att Dubai för många är en ”arbetsdestination” ger särskilda förutsättningar.

Jag är öppen för förslag! Hade varit superkul. Jag kan smidigt blockera perioden i airbnb kalendern för ett sådant upplägg.

Det finns ett färskt podd-avsnitt om husbyte. Jag känner inte till att någon på forumet skulle äga något lyxigt semesterhus utomlands men jag kanske har missat något.

När det gäller husbyte allmänt så uppfattar jag att det mycket är familjer eller ”grupper” som är målgruppen. Det är normalt inget man gör helt själv. Det förekommer absolut men då är det ofta mer för att man ”gillar formatet” än för att det ger stora besparingar.

Om du har familj skulle formatet som sådant kunna vara vettigt. I annat fall kunde det vara en variant att göra något med vänner. De flesta skulle nog tycka att det känns vettigt att komma och bo gratis på någon juste ö.

Jag har själv provat formatet med ”husbyte tillsammans” på två av våra tre husbyten. Jag har bytt till mig ett boende med många sängplatser och så har ytterligare en familj fått följa med dit. Det hela har underlättats av att jag själv haft ett boende med många sängplatser.

Ska lyssna på det :slight_smile: Ett mycket smidigt och billigt sätt att uppleva världen dessutom. Så kan man såklart också göra. Smart!

Tog du lån på bostaden du köpte? Vad är räntan på isåfall?

Är det ägande av bostadsrätten eller någon typ av förening man blir medlem i?

Har vänner och familj som investerat i bostäder i Dubai, och har själv gått lite i sådana tankar. Men jag blir överöst i sociala medier och youtube om olika sätt att ”investera bostad i Dubai” vilket får mig att tro att det är en gigantisk bubbla.

Vad är din bild av detta?

1 gillning

Coolt. Det gäller ju att "ta Skeden dit man kommer "

1 gillning

Jag får också många sådana och det har ökat. Jag antar att det i mitt fall handlar om att jag skriver mycket på ryska och därför blir identifierad som ”potentiell oligark” med några resväskor fyllda med dollar som jag behöver placera. Det är många rika personer som vill lämna Ryssland nu.

Om intäkten är så bra som TS beskriver låter det inte som en bubbla. Möjligen då om det är typ ryssar som hyr och de försvinner när läget ändras.

Det var mycket prat för några år sedan att man hamnar i fängelse om man har skulder man inte kan betala (missar en räntebetalning). Finns mycket skrivet om utlänningar som är satta i fängelse utan tidsbestämning om man söker lite på Google. Jag har inte läst ikapp om hur det har gått för dem.

1 gillning

Kollade precis med min bolånehandläggare för aktuella räntor. Precis som i Sverige kan det skilja sig åt mellan bankerna men resident räntan ligger för närvarande på 4.5 - 5% medan non-resident räntan är mellan 6.5 - 7%. Det går också att ansöka om lån med den inkomst du har i Sverige.

En annan variant är att köpa nyproduktion där man kan få en räntefri avbetalningplan av byggherren. I ett sånt köp är ingen bank involverad. Vissa byggherrar erbjuder det. En sådan skulle t ex kunna vara 1% av värdet per månad i 96 månader (8 års avbetalningsplan). Det gäller att ha en fastighetsmäklare som har koll på läget och inte säljer på en det första bästa.

Av naturliga omständigheter är det många ukrainare och ryssar här. Men det är även många som flyttar hit från bl a Tyskland, Italien & Frankrike. Verkar vara lite samma anledning för de flesta. Trötta på hög kriminalitet och höga skatter. Dessutom går det ju ganska bra att pendla härifrån med tanke på Emirates stora flygnätverk. Alla destinationer i Europa från Dubai är ca 6 timmars direktflight. Tidsskillnaden är endast 2 timmar under sommartid och 3 timmer under vintertid vilket förmodligen gör det attraktivt för egenföretagare och entreprenörer.

Svårt och säga om det är en bubbla på gång, de flesta nyproduktionsprojekt är i princip slutsålda och vissa projekt är det lång kö till på lanseringsdagen där många inte får tag i en lägenhet eftersom de säljer slut. Förenade Arabemiraten har nyligen tagit sig ur hårda nedstängningar under covid så oklart om det kommer gå ner inom kort. Vågar varken säga det ena eller det andra. Vet att regeringen i Dubai även infört diverse regler och lagar på bostadsmarknaden efter 08-09 där det var kraftiga nedgångar. Den som lever får se!

3 gillningar

Tack för du tog dig tid att svara med ett fylligt svar! Låter onekligen intressant med allt som händer där borta.

2 gillningar

Det är jättekul att kunna bidra. Har du några frågor så är det bara att höra av dig!

1 gillning

Vad roligt att du startar en tråd om just detta!
Så många frågor! :smiley:
-Hur funkar det när du potentiellt vill ta hem pengarna igen till Sverige? Är det på samma sätt som när man jobbar att man slipper dubbelbeskattning om man jobbat utomlands i minst ett år?
-Hur lätt är det att få ett jobb där som svensk och vilken lönenivå ligger det på?

Vore väldigt intressant att få veta mer om hur det är att bo och investera i Dubai!

Vad häftigt att du vågade ta steget och satsa!!

Har varit i Dubai två gånger, en gång på en bilmässa och en gång vid försäljning av en ytterst ovanlig ferrari.
Köparen av ferrarin tog oss med på en rundtur bland restauranger och köpcentrum, det som slog mig mest var hur otroligt rent och fräscht allt var samt hur vänliga alla var.

Vet du om det finns skolor nischade för barn från norden?

1 gillning

@janbolmeson Jag funderar på om det här exemplet kunde vara relevant som ett inslag i ämnet ”Utlandsekonomi”. Dubai, Schweiz och Singapore är ju tre exempel på platser som många högavlönade personer kan ha idéer om att flytta till. TS verkar också ha bra koll på läget.

4 gillningar

Shoot! :smiley:

Du behöver ta upp inkomsterna i din svenska inkomstdeklaration. Inte för att du ska bli beskattad, utan för att tala om för skatteverket att du tjänat dessa pengar utomlands. Så att när du en dag vill flytta hem pengarna, så kan du göra det utan att SKV ska vara misstänksamma över vart pengarna kommer ifrån. Är du utskriven ur Sverige behöver du inte tänka på att bli beskattad för det såklart, men du behöver tala om att du tjänar dessa pengar. Inga problem att ta hem pengarna till Sverige om du har gjort på rätt sätt från början. Det är vad SKV sa till mig när jag pratade med dem kort innan jag begav mig iväg.

Vi Skandinaver har (fortfarande) ett bra anseende här i mellanöstern. Så det är tämligen lätt att få chefspositioner och lite högre tjänster skulle jag ödmjukt vilja påstå. “Vanliga jobb” är väldigt dåligt betalt, t ex som lastbilschaufför eller butiksmedarbetare kan man förvänta sig att tjäna 7000-8000 kr per månad. Men får du ett jobb på ett större företag med en “bra” roll så är både lönerna, och förmånerna betydligt bättre. Här talar man ofta om “salary package” när man har löneförhandling eller pratar lön. Salary package brukar ofta bestå av Basic, eventuell bonus, hälsoförsäkring, ofta 1 resa till sitt hemland per år, och lite andra förmåner.

Jag hjälper gärna till i djungeln så feel free att fråga på så ska jag svara efter bästa förmåga.

2 gillningar