Hej RikaTillsammans forumet!
Vill dela med mig av min erfarenhet av att köpa bostad- hyra ut bostaden via AirBnB i Dubai. Samt dela med mig av mina erfarenheter som nykomling i sandlådan.
First things first: hösten 2022 flyttade jag till Dubai då jag blev tillfrågad om jag villle komma hit och arbeta.
Minns att jag satt hemma och såg snön vräka ner i april när jag blev tillfrågad. Och hörde mig själv säga; ja, varför inte. En månad senare var jag på plats i Dubai för en veckas besök, för att se och känna efter. Ja, det här kan ju fungera tänkte jag. Fast forward så har det nu gått ett år sedan jag flyttade hit till Dubai och jag trivs bra!
Absolut, rent kulturellt är det långt ifrån vad vi skandinaver är vana vid, och kanske inte min dröm arbetskulturellt. Men, det är en fantastisk erfarenhet och hat gjort mig otroligt öppen och förstående för andra kulturer vilket såklart är mycket givande.
Så under 2023 valde jag att köpa en fastighet i Downtown Dubai, ca 5 minuters gångavstånd från Burj Khalifa som investering. Processen var otroligt enkel, ungefär som att köpa ett par skor online om jag ska vara ärlig. Jag betalade ungefär 5 MSEK för min 3a på 95 kvm2. Som non-resident kan man även låna 50% av bostadens värde, medans residents kan låna upp till 80% av bostadens värde.
Först tänkte jag att jag skulle sköta uthyrningen själv men kände att jag inte riktigt hade tiden. Jag valde därför att anlita ett företag som tar ungefär 20% av intäkterna för att ordna allt åt mig. Men så värt det kände jag! Det enda jag behöver göra egentligen är att tala om på vilket bankkonto pengarna ska komma in på och hur ofta jag vill få utbetalt.
Annonseringen av min lägenhet började i juli vilket anses vara low-season månad. Högsäsong i UAE är november till april. Chockerande nog, utan några reviews alls, så har jag lyckats få 100% uthyrt i augusti, alltså månaden efter bostaden annonserats på AirBnb. Inte nog med det har jag även 100% uthyrt i september, följt av 93% i oktober.
Länk till min lägenhet på AirBnb: [Borttagen länk]
Intäktsmässigt kommer det ha gett mig ca 30,000 SEK per månad (efter 20% till företaget som sköter uthyrningen) under dessa 3 första månader som är low-season. Men det är tydligen under high-season man tjänar de stora pengarna. T ex kostar det för den som hyr en månad i november ca 100,000 SEK och 129,000 SEK i december. Det är dessutom ingen skatt på varken vinsten på uthyrninen eller värdeökningen den dagen jag väljer att sälja, eftersom det inte är någon skatt i UAE. Företaget som sköter uthyrningen beräknar en nettovinst på 165,000 AED per år, vilket med dagens valutakurs (2023-08-30) är 490,000 SEK.
Avkastningsmässigt känns det ändå som en väldigt bra investering. AED är kopplad till USD och till skillnad från SEK, betydligt mindre volatil. Bostadsmarknaden har gått upp 7,5% per år, i snitt under de senaste 15 åren i Dubai och jag personligen har svårt o se att de ska avstanna med tanke på vilken uppmärksamhet den här regionen har fått på sistone. På det öppnar även Ras-Al-Khaimah (en annan Emirat i UAE) upp för gambling som första Gulfstad någonsin, samt Dubai Masterplan 2040 som regeringen i Dubai lanserat, där ett av målen är att befolkningen ska mer än fördubblas till år 2040.
Har ni några frågor eller funderingar hur det är att leva, bo och/eller köpa bostad i Förenade Arabemiraten så är ni varmt välkomna att ställa era frågor, så ska jag svara så gott jag kan
Bästa hälsningar från ett 43 gradigt Dubai (kommer aldrig klaga på svensk sommar igen )