Jag är utskriven ur Sverige sedan ett halvår tillbaka och bosatt i Dubai med planen att jobba här i 5-10 år.
Insåg snabbt att vi i Sverige är vi bortskämda med ett stort utbud av billiga, enkla och säkra plattformar för passiva investeringar.
I Mellanöstern är det inte lika lätt, jag använder just nu Sarwa (robot liknande Lysa) nackdelen är att de tar 0.8% avgift.
Jämfört med om jag hade en mer rimlig avgift på 0.35% så får jag 4% lägre totalvärde på min portfölj på 10 års sikt med Sarwa.
Därför har jag börjat titta på att bygga en portfölj på IBKR. Men har jag fastnat i valet av index fonder för att bygga en enkel global portfölj med 100% aktiefond allokering.
Hade ni nöjt er med att bara köpa in er i t.ex. VTSAX Vanguard total stock market index fund? Eller bör jag bygga en liten portfölj och hur hade den sett ut?
Funderar också på strategi kring valutan. AED är knuten till USD och bara för att ge ett exempel är den genomsnittliga lönen här 21 000 AED i månaden (ingen inkomstskatt i Gulf länderna). Det är cirka 59 000 SEK just nu, men för bara 2 år sen var det endast 47 000 SEK när kronan var starkare. Med planen att komma tillbaka till Sverige inom 5-10 år är det smart att investera i SEK medan växelkursen är till min fördel? Hur hade ni lagt upp den strategin?
UAE (Dubai) likt de flesta Gulfländer beskattar inte individer på något sätt. Däremot införde de 2018 moms på 5% och företagsskatt kommer i Juni 2023 på 9%
Precis, misstänkte att det var så. Likt några asiatiska länder. Jag gissar att de plattformar du nämner inte tillåter investerare som inte bor i landet ?
Jag gissar också att svenska SKV vill ha 30% av dig?
Jag hade en föreläsning för svenskar i Dubai och då konstaterade vi att man kommer åt ganska många bland annat Vanguardfonder från Dubai. Så man bör kunna bygga ihop en bra portfölj även där.
Du som är bosatt, vistas stadigvarande eller har väsentlig anknytning till Sverige är obegränsat skattskyldig i Sverige, så det går nog under skatteflykt om du inte deklarerar det tyvärr
Du skrev att du var utskriven, så jag antog att du inte bor i Sverige. Oftast vill man ju också skriva ut sig som begränsat skattskyldig. Men jag tror att även i det fallet, helt utan koppling till landet, Soviet-style, kommer du troligtvis behöva skatta 30% i Sverige i 10 år eller liknande? Det gäller troligen endast pga 0%
i UAE. Någon för gärna förtydliga.
Förutom utdelningar så är vad jag förstår den relevanta delen denna:
Kapitalvinst på delägarrätter enligt 48 kap. 2 § IL om avyttring sker inom 10 kalenderår efter det år den skattskyldige upphörde vara bosatt i Sverige eller stadigvarande vistades här. Utländska delägarrätter omfattas bara om de förvärvats under tid som den skattskyldige varit obegränsat skattskyldig i Sverige. Andelar i värdepappersfonder och specialfonder omfattas dock inte.
Min tolkning är att för värdepappersfonder (ETF, mutual funds etc) så betalar man ingen svensk skatt när de säljs. Men jag är ingen skattejurist så kan såklart ha fel
Nej jag tror du har rätt, tack för detta! Dvs det är källstatsprincipen som gäller. Alla kapitalvinster som uppkommer i Sverige beskattas, men även utländska papper som köptes innan utskrivningsdatumet verkar det som. Bra! Jag visste inte heller att man gjorde skillnad mellan fonder och aktier, tolkar du så också ?
Dvs trådstartaren behöver inte oroa sig för någon typ av “skatteflykt”.
Ja, jag tolkar det som att fonder (ETF, mutual funds etc) hanteras annorlunda än andra värdepapper (aktier etc.)
Min tolkning är som följer (med “bor” menar jag också obegränsat skatteskyldig då man kan vara obegränsat skatteskyldig även om man inte längre bor i Sverige):
Svenska aktier: Vinst skattas som inkomst av kapital upp till 10 år efter man flyttat från Sverige.
Utländska aktier: Vinst skattas som inkomst av kapital upp till 10 år efter man flyttat från Sverige om de införskaffades när man bodde i Sverige.
Fonder: Vinst skattas ej oberoende av när de införskaffades.
Undantaget om fonder känns lite förvånande dock då man i princip (helt legalt!) kan undvika vinstskatt då genom att flytta till ett land utan skatt på inkomst av kapital För aktier gäller alltså att man måste vänta ytterligare 10 år med avyttring innan samma sak gäller.