Hej!
Jag skulle vilja ha feedback på mitt innehav och sparande då jag känner mig lite lost. Jag har ett fasträntekonto på ca 98k som löpte ut nyligen och som jag nu planerar att investera på börsen istället.
Lite bakgrund
25-år, pluggar och tar examen juni 2025 (två terminer kvar) Får ut ca 17k i CSN varje månad pga tilläggslån. Inga barn. Jobbar deltid och får ut ca 11k i månaden. Har möjlighet att spara 14k varje månad (jobb + 3k från CSN) Äger min bostad, köpt för 1,35 miljoner, 68% belåningsgrad. Värdet på bostaden har gått upp och jag förväntas göra en vinst om minst 100k. Känner ingen bråttom att flytta härifrån.
Sparande
Mitt befintliga sparande ser ut såhär. Hoppas det är går att utläsa.
Som sagt, jag har två bundna sparkonton varpå ett nyligen löpte ut. Det andra kontot (80k) planerar jag att fortsätta löpa vidare med 4% ränta (obundet framöver dock) Mitt månatliga sparande kommer jag investera. Då jag är student och har låga omkostnader tänker jag att 80k + 20k (på transaktionskonto) räcker i buffert…?
Frågan är hur jag ska investera dessa 98k utifrån hur fördelningen på mitt befintliga sparande ser ut? Borde jag stoppa in allt i lysa eller någon annan fond?
Förmodar att många undrar varför jag investerar i Ericsson som presterar kast. Jag ärvde aktierna 1999 och köpkursen är okänd och går inte att ta reda på enligt min bank (låg initialt på ett VP-konto) Jag vill sälja dem men eftersom jag inte vet köpkursen måste jag skatta på pengarna oavsett vinst/förlust = inget kvar (även om jag och mina föräldrar är 99% säker på att det är en förlust)
Fonderna i Handelsbanken vet jag är dyra och presterar dåligt men i brist på kunskap så vet jag inte vart jag borde investera dem istället.
Jag hade sålt av i princip alla innehav och viktat över till en global indexfond (t ex LF som du redan har) och en eller två fonder med mer Sverige. Typ 80% LF Global Index, 10% Plus Allabolag och 10% Spiltan Investmentbolag.
Men det är jag det.