Hej!
Jag skulle vilja ha feedback på mitt innehav och sparande då jag känner mig lite lost. Jag har ett fasträntekonto på ca 98k som löpte ut nyligen och som jag nu planerar att investera på börsen istället.
Lite bakgrund
25-år, pluggar och tar examen juni 2025 (två terminer kvar) Får ut ca 17k i CSN varje månad pga tilläggslån. Inga barn. Jobbar deltid och får ut ca 11k i månaden. Har möjlighet att spara 14k varje månad (jobb + 3k från CSN) Äger min bostad, köpt för 1,35 miljoner, 68% belåningsgrad. Värdet på bostaden har gått upp och jag förväntas göra en vinst om minst 100k. Känner ingen bråttom att flytta härifrån.
Sparande
Mitt befintliga sparande ser ut såhär. Hoppas det är går att utläsa.
Som sagt, jag har två bundna sparkonton varpå ett nyligen löpte ut. Det andra kontot (80k) planerar jag att fortsätta löpa vidare med 4% ränta (obundet framöver dock) Mitt månatliga sparande kommer jag investera. Då jag är student och har låga omkostnader tänker jag att 80k + 20k (på transaktionskonto) räcker i buffert…?
Frågan är hur jag ska investera dessa 98k utifrån hur fördelningen på mitt befintliga sparande ser ut? Borde jag stoppa in allt i lysa eller någon annan fond?
Förmodar att många undrar varför jag investerar i Ericsson som presterar kast. Jag ärvde aktierna 1999 och köpkursen är okänd och går inte att ta reda på enligt min bank (låg initialt på ett VP-konto) Jag vill sälja dem men eftersom jag inte vet köpkursen måste jag skatta på pengarna oavsett vinst/förlust = inget kvar (även om jag och mina föräldrar är 99% säker på att det är en förlust)
Fonderna i Handelsbanken vet jag är dyra och presterar dåligt men i brist på kunskap så vet jag inte vart jag borde investera dem istället.
Jag hade sålt av i princip alla innehav och viktat över till en global indexfond (t ex LF som du redan har) och en eller två fonder med mer Sverige. Typ 80% LF Global Index, 10% Plus Allabolag och 10% Spiltan Investmentbolag.
Men det är jag det.
Välkommen till forumet @Anonym Såg att du pluggar Mastersexamen på Handelshögskolan?! Även jag rekomenderar dig att sikta på en passivt förvaltad global aktieindexfond. Lycka till med examen
Med risk att vara fördomsfull, så är du en 25 åring man. Det är då svårt att välja en så tråkig väg som globalfond. Känslan av FOMO är maximal för en 25 årig man
Men du har ett stort sparande för din ålder. Grattis till det! Du har inte funderat på en lekhink? Så fall kan du lägga 100 000 kr där, för att leka av dig. Och resten i vad som rekommenderas här.
Du har många år framför dig. Håll dig till forskningen och ge det tid. Du kan bli mångmiljonär med din spartakt
Nu in på smådetaljer. Skir i ericsson. Mer en kul grej. Inte så det är mycket pengar. Två grejer bara jag stör mig på.
Det ena är mult asset fonderna. De är dyra blandfonder, 75% resp 50% aktier. De ska du fimpa direkt. Handelsbanken har faktiskt bra fonder, endast multiasset jag känner de “lurar” sina kunder med. Hutta in de pengarna i vad du känner för fond eller sprid ut bland de du har ( kanon riskspridning! Det vanliga är att folk har bara en eller max tre fonder- idioti i mina ögon)
Det andra är fasträntekonton. Just nu om man kollar enligt konjunkturmodellen är att räntor är ute. 100% aktier (aktiefonder) är det som gäller. Speciellt för dig som är ung. (Vi har själva kanske halva vårt kapital i räntor och guld men vi är ca 50 år så…)
Vill du spekulera så fundera på försvarsindustrin. Om trump vinner valet måste nog Europa rusta som fan. Kanske till 3% från 2% och då kanske företag som rheinmetall rusar vidare? Finns mycket man kan snöa in på. Annars är investor ett säkert bet. Jorden går under före investor gör det och då har Wallenbergarna sålt en månad innan…
Håller mig mer än gärna borta från kredit så länge som möjligt. Däremot kanske nivån på bufferten kan minska. Borde räcka med 30k men det känns läskigt.
Frågan är bara varför konsumtion i Sverige är ett argument för att övervikta mot svenska aktier?
Jag ser inget sådant rationellt argument, utom möjligen lägre kostnader/skatter till viss del. Men man bör betänka att många redan har en extrem home bias genom att äga bostad och ha jobb i Sverige.